De vroege uurtjes van zaterdag 12/08

Gebeurtenisvol! (eventful klinkt eigenlijk beter dan het Nederlandse equivalent) Bij nader onderzoek blijkt het ook geen Nederlands maar een Zuid-Afrikaans woord te zijn. (Veel-)bewogen hoort het te zijn, hoewel dat ook weer vreemd aanvoelt.

Het lukte me om enkele uurtjes langer te slapen nadat ik wakker werd rond half twee. Om vijf uur was ik mijn wekker ook twee uur voor. Toevallig belandde ik op de website van een supermarkt om de zaterdagse aanbiedingen te bekijken. Vooral omdat ik er toch langs moet. Het is me vaak opgevallen dat ze net dat in aanbieding heb wat ik kan gebruiken of net heb aangeschaft. Jawel, dat kan heel freaky aanvoelen. Deze keer was het gelukkig niet beangstigend. Ik vond echter wel leuk dat ze vleesetende plantjes (de venusvliegenvanger of venusvliegenval (Dionaea muscipula) en de trompetbekerplant (Sarracenia)) in aanbieding hebben. Daarom vertrek ik tegen openingstijd en hoop de grote massa voor te zijn. Een badmat heb ik ook op mijn lijstje staan. Nee, de luxe van een bad heb ik niet maar het vormt wel een ideale loper om voor mijn douche en lavabo te planten. Tijdens mijn schoonmaakbeurt van gisteren kwam ik erachter dat de vloer met een soort linoleum is bedekt. Daaronder ligt echter een grijze tegelvloer die me meer aanstaat. Voorlopig het linoleum nog maar laten liggen.
In alle vroegte besloot ik ook om naar het ouderlijke huis te gaan om de rolluiken te openen. Tijdens het opzoeken naar hoe je de vleesetende plantjes het best verzorgd, las ik dat ze kraantjeswater niet echt appreciëren en regenwater verkiezen. Omdat ik op mijn appartement schuine wanden heb, is het praktisch onmogelijk om regenwater op te vangen. Enkele emmertjes staan opgesteld als vergaarbekkens. Aangezien het slechts miezert, zag ik niet echt vooruitgang maar hoop deze ochtend mijn plantjes toch al in een kommetje regenwater te zetten. Ik heb regelmatig insecten in huis. Mijn groenafval blijft vaak net iets te lang te staan vooraleer het meegegeven wordt voor de gevederde vrienden van mijn moeder. Mijn groencontainer is nog in pristine (maagdelijke) conditie. Dit omdat ik een klein exemplaar heb gekozen en niet echt een geschikte plek heb. Ook zet ik vaak bij temperaturen boven de vijftien graden mijn ramen open waardoor de beestjes zich enorm uitgenodigd voelen. De warmte van het dak zal ze ook al aantrekken. Soit, de plantjes zijn uitermate geschikt en aan net geen drie euro hoop ik ze toch lange tijd levend te houden. Het herinnert me net, ook al vanwege het getwitter (de betekenis die het vijftig jaar geleden ook al had) op het dak, dat er op een dag terwijl ik mijn velux raam net iets te ver opengezet had, een musje of iets gelijkaardigs op de rand kwam zitten. Nadat ik het beestje even vol bewondering aanschouwde toch maar laten opschrikken door op te staan zodat het dezelfde weg terugnam. Zo’n klein, schuw beestje wil ik niet trachten te vangen vooral omdat ik met een vrij hoog dak zit.
Tijdens mijn terugrit met de fiets miezerde het nog steeds. Ik had een petje op en de kap van mijn hoodie over het hoofd (mijn bril in de buidelzak omdat regendruppels toch het zicht zouden beperken).
[korte intermezzo om naar de supermarkt te gaan].
Dus, op het moment dat ik opnieuw huiswaarts reed merkte ik een auto die plots afremde toen ie me achter me naderde, traag voorbijreed en even later aan de kant ging staan tot ik passeerde. Ik vermoed dat het hier gaat om een bezorgde moeder die op zoek is naar zoonlief. Geen idee waarom iemand anders iemand zoekt iets na zeven uur in de ochtend. Het is opnieuw een voorbeeld van hoe ik me bekeken voel, net alsof het niet normaal is dat iemand die niet op zijn zondags  gekleed gaat, zoals dan placht gezegd te worden, op dat vroege uur in het weekend wakker en op de baan is.

Eenmaal thuis aangekomen, zette ik mijn fiets in de berging en net voor het binnengaan, zag ik mijn neef buitenkomen bij de bakker. Ik had hem al geruime tijd niet meer gezien, hoewel het mijn favoriete neef is. Hij is zelfstandige en daardoor is het vrij moeilijk af te spreken. Ook al omdat ik in het weekend niet meer (of amper) naar het lokale voetbal ga kijken of op café ga. Nu blijkt dat hij begin dit jaar een stent geïmplanteerd heeft gekregen. Om me het zware nieuws te besparen is me dit nooit ter ore gekomen, wat me toch enigszins verontrust. Het bedrijfje dat hij uit de grond gestampt heeft, draait goed en vanaf het begin had hij een werkplanning van minstens twee jaar. Toch even moeten bekomen van dat nieuws toen ik terug op mijn appartementje was.

Zoals ik eerder al aangaf, ging ik tegen half negen naar de supermarkt. Eenmaal aangekomen was er een wachtrij van vijftien personen (zestien als ik mezelf meereken) die de opening afwachtte in de drizzle (motregen). Nog geen toen minuten later liep ik opnieuw huiswaarts, met een badmat (die duurder uitviel dan ik dacht omdat ik op het aanbiedingenblaadje douche- en badmat stond aangegeven maar de eigenlijke badmat ook nog apart, twee vleesetende plantjes, een pak frambozen jaffa-cakes en ijshoorntjes, mijn dagelijkse guilty pleasure, zeg maar). Grappig bij de vleesetende plantjes is dat het verpakt zit in iets dat vergelijkbaar is met een doorzichtig milkshakebekertje en een productlabeltje. Dat labeltje toont een getekend exemplaar van het plantje. Op de achterzijde staat – een bijna Amerikaanse – een uitleg ‘photography for guide purposes only’. Tja, met dat soort informatie kunnen we verder. Voorts staan er tekeningetjes op dat het half in de zon mag staan (mijn interpretatie), niet georiënteerd moet gepositioneerd staan, dat het insecten aanvalt (opnieuw mijn interpretatie), dat het plantje niet eetbaar is, dat het niet van spuitbussen houdt en dat je het tweemaal per week water moet geven. Ook wel interessant is dat het alleen de Engelse omschrijving bevat ‘Venus Fly Trap’ en ‘Venus Fly Catcher’. De plantjes zijn nochtans afkomstig van Aalsmeer. Mogelijk was het initieel voor de Britse (of ander Engelstalig land) markt bestemd waardoor de supermarkt het goedkoper heeft kunnen aanschaffen (mijn interpretatie).

De badmat moet badtapijt genoemd worden. Een iets chiquer klinkende benaming die de verkoop ten goede moet komen. De benaming an sich interesseert me geen sikkepit. Ze ligt nuttig te wezen en dat volstaat.

De drukte op de baan neemt gestaag toe en wacht de levering af mijn maaltijdbox. Een dag voor de levering sturen ze een sms met de geschatte levertijd. Een half uur op de dag van levering krijg je opnieuw een sms. Ditmaal met een link zodat je de levering op een kaart kan volgen. Beiden enorm nuttig en interessant voor de gemiddelde ASS’er. Het is altijd fijn om niet plots en onverwacht je deurbel te horen jengelen. Ik merkte trouwens dat er enkele keren verkeerdelijk op mijn bel gedrukt werd voor een maaltijdlevering (pizza, pitta, of aanverwanten) van mijn onderbuur. Zij woonde lange tijd een verdiep hoger waar ik nu woon.  Op andere momenten gebeurt het dat er aangebeld wordt, geen idee wie of waarom, maar dat kan gebeuren in een dorpscentrum, me dunkt. Je begrijpt dat ik dus liever weet wanneer iemand een bezoekje brengt of er een levering gepland staat.
[opnieuw klein intermezzo om maaltijdbox in ontvangst te nemen en op te bergen]

Eerste constateringen: een pakje pecorino extra, twee gerechten met rucola gekozen, drie gerechten die binnen drie dagen geconsumeerd moeten worden (ik houd me daar vrij rigoureus aan vanwege een kritische maag) en dat er niet echt een extra cadeautje bijgeleverd was zoals bij eerdere leveringen deze maand (omdat ze verkozen werden tot product van het jaar 2017) maar wel een wedstrijd waarbij je via hun FB pagina je favoriet dient op te geven waaruit 25 gelukkigen geloot worden. Van mijn favoriet (jaarabonnement Bookchoice) zijn er slechts drie in de aanbieding waardoor mijn kansen fameus ingeperkt worden. Dus: geen extra cadeautje meer.
Dadelijk kan ik starten met koken. Mijn maaltijden staan niet echt gepland op de uren zoals een conventioneel ontbijt, middagmaal en avondmaal gepland staan. Mogelijk ga ik ineens twee maaltijden bereiden zodat die iets langer bewaard kan worden dan de vooropgestelde drie dagen. Vooral van toepassing op bladgroenten e.d., maar ook bij de gerechten die zogenaamd binnen vijf dagen genuttigd moeten worden, kan het zijn dat sommige groenten toch al beginnen verleppen (de vijf-dagen-maaltijden zijn praktisch altijd vegetarisch). Deze week heb ik voor spaghetti integrale met rundermerguezworst, penne met linzen-bolognaisesaus en feta (veg, inclusief rucola), panzanella met gerookte makreel en dille, rucolastamppot met kruidenkaasblokjes (veg) en Siciliaanse orzo met gekruid kippengehakt en rozijnen. Omdat ik vijf maaltijden voor 1 persoon bestel worden veel ingrediënten verpakt naar gewicht voor twee personen. Helaas wordt vlees, rijst (orzo, bulgur en aanverwanten), aardappelen en tomaten wel perfect afgewogen waardoor het vaak moeilijk is om meer te maken dan voor handen is zonder zelf naar de winkel te moeten stappen. Het surplus aan groenten zoals drie-vierde van een krop ijsbergsla, een halve broccoli en courgette, paprika’s, uien zijn de perfecte ingrediënten om een heerlijke soep te bereiden nadat je maaltijden bereid en genuttigd zijn.

De vroege uurtjes zijn ondertussen zeker ten einde. We leven tien voor tien op zaterdagochtend. Op straat klinkt het (verkeer) alsof de bakker en winkels bijna sluiten. Vandaag was – sinds lang – nog eens een persoonlijk artikel. Op maandag ga ik nogmaals de nieuwswebsite onder handen nemen. Mogelijk kan je een relaas verwachten van de Binckbank-tour die hier morgen het hele centrum zal lamleggen. Toch maar eerst naar mijn regenwater-vergaarbekkens kijken.

Een interessant, vreugdevol en leuk weekend toegewenst!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

