Een rondje nieuws #2 (uitgebreid)

Het concept is duidelijk, de opmerkelijkste nieuwsfeiten van de afgelopen dagen onder de loep. Ditmaal niet uitgaande van een bepaalde website maar vanuit de verschillen die twee of meerdere bronnen hanteren op één feit. Zit je gordel goed om? Geniet van de rit…

Om te starten begin ik met een artikel dat ik vond in De Morgen, toch een krant die zichzelf een kwaliteitslabel op spelt, samen met De Standaard.

Vliegtuigje maakt noodlanding op strand in Portugal en doodt twee, een man en kind van acht. Het artikel meldt eerst dat het vlakbij de Portugese hoofdstad plaatsvond en even later spreken ze over dertig kilometer ten zuiden van de hoofdstad in Caparica. Volgens Google Maps gaat het slechts om 11km (te voet, inclusief veerboot) en de snelste route met de wagen bedraagt 13,3km. Ohja, even ter info, het artikel werd aangemaakt (oftewel laatst aangepast gisterenavond 19u07). Ter vergelijking nemen we hun tegenhanger er even bij De Standaard, hun versie van hetzelfde feit werd laatst aangepast/aangemaakt gisteren om 23u05. Het eerste wat me opviel is dat eerstgenoemde krant een vrij summiere omschrijving geeft en vijf foto’s bij plaatst terwijl DS het op twee foto’s houdt uit dezelfde collectie maar wel een uitgebreidere stukje proza. DS weet dat de man 56 jaar is en het kind, zoals DM meldde acht. DS weet echter wel dat het plaatsvond in St. João da Caparica, wat met de wagen 18,9 kilometer en te voet 13,2km (opnieuw met de veerboot), helaas gaan ze mee in zee met de eerdere berichtgeving (mogelijk van Portugese origine) dat het dertig kilometer verwijderd is van Lissabon. Mogelijk is Google Maps dus geen correcte maatstaf. De Standaard heeft door zijn iets latere updates meer details vergaard. Zo blijkt het niet te gaan om vader en dochter en zijn de twee niet gerelateerd. Als tegengewicht koos ik de Britse BBC als broadsheet (de tegenhanger en kwalitatief interessantere vorm van de tabloid, die ook maar half zo groot was van omvang, vandaar de naam) afvaardigen. Het eerste wat me opvalt is dat er een andere foto aan het artikel gekoppeld is. En het artikel werd vier uur geleden laatst aangepast, wat neerkomt op 21u30 (lokale Belgische tijd). Je merkt een compleet andere aanpak bij de BBC, ze geven een relaas van ooggetuigen en nemen niet zomaar informatie over van andere bronnen. Ik besef dat BBC overal ter wereld correspondenten heeft en dat ze nieuws dat zich in een straal van 100km rond een hoofdstad toch vrij snel, precies en accuraat hun relaas kunnen doen. De Belgische kranten beschikken hier niet over, mogelijk hebben ze tijdens tv-nieuws wel een Nederlandstalige correspondent gevonden. In geval ze voor het Iberisch schiereiland slechts een afgevaardigde hebben, vrees ik dat die niet van, mogelijk, Madrid naar Lissabon is gereden, wat al snel zes uur rijden kost, opnieuw volgens Google Maps.
Ik begrijp dat het bericht van De Morgen mogelijk niet meer aangepast is nadat het aangemaakt werd. Het kan echter zijn dat dit wel gebeurd is sinds dat ik dit artikel schreef, waardoor het nu uiteraard lijkt alsof ik wat onzin zit uit de kramen. Waarmee ik onmiddellijk mijn standpunt verklaard zie, welke informatie geloof je? De eerste die je onder ogen krijgt? Hierbij legde ik verkeerdelijk het verband dat het om vader en dochter ging maar dit kan aan mij liggen. Geloof je latere, uitgebreidere verklaringen? Waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat de mogelijkheid bestaat dat je de eerder verkregen informatie overboord moet gooien? Mogelijk zijn er tegen de ochtendgloren alwaar nieuwe aspecten aan het licht gekomen. BBC gaf in hun artikel aan dat hen is opgevallen dat een vleugel een vreemde uitlijning blijkt te hebben, terwijl beide Belgische kranten in alle talen zwijgen over mogelijke redenen en dat ze het onderzoek afwachten. Blijkbaar hebben ze toch al iets opgestoken van het recente modewoordje fake news. Terwijl ik ook nog even Google op ‘vliegtuigje Lissabon’, klik ik het artikel aan van een artikel van onze noorderburen. Hierbij valt me onmiddellijk op dat het aangemaakt werd 19u33 en laatst aangepast om 19u53. Het eerste wat zij berichtten is dat er twijfel bestaat over het mannelijke slachtoffer. Een Portugese bron/website (geen idee wat de reputatie ervan is) lijken een man van in de vijftig te suggereren terwijl andere een man van in de dertig.

Terwijl het ene artikel focust op het vliegtuigje en de foute, gevolgde procedures, gaan sommige bronnen eerder kijken naar de slachtoffers, het kleine meisje dat er met haar ouders ontspande en een willekeurige man die plots zowel voor vijftig als dertig kan doorgaan.

Wat je bron ook is, hoe zeker ben je van je stuk als iemand je er op aanspreekt bij de bakker? Ga je in discussie treden omdat ik bijvoorbeeld zou zeggen dat het zich slechts afspeelde op 10 kilometer van Lissabon, terwijl je je toch duidelijk herinnert dat ze gemeld hadden dat het dertig kilometer betrof, of ga je me in de waan laten en denken dat ik me vergis? Of ga je je standpunt veranderen en geloof je wat ik zeg? Ga je zelf toch nog even dubbelchecken om mijn versie te controleren?
Of wat doe je als iemand zegt dat het wel erg is voor die familie en vooral dat kleine meisje dat onschuldig op het strand speelde? Tja, voor degenen in het vliegtuig zal het ook geen pretje geweest zijn en hun beoordelingsfout zullen ze een leven lang meedragen. En ja, die man blijkt niet haar vader maar een complete vreemde voor het achtjarige kind. Is zijn dood minder tragisch?

Een andere nieuwsitem gaat over een grap van journalist Johan Slåttavik. Het artikel vond zich slechts gisteren een weg naar de Belgische media maar circuleerde al langer in het Engelse milieu. Een frappant voorbeeld zijn de zoekresultaten als je google laat zoeken naar ‘empty bus’. De foto’s die je te zien krijgt, kloppen nog, maar de resultaten gaan allemaal over Johan’s grapje… Waarbij ik me plots afvraag wat een jong kind over enkele jaren gaat denken als hij voor school een lege schoolbus wil opzoeken om af te drukken en bijvoorbeeld fotootjes van de kinderen van zijn klas wil inplakken… Maar hij krijgt te maken met portie ongebreideld racisme zoals we de laatste decennia aan gewoon geraakt zijn.

Als we het over grappenmakers hebben, kan deze me wel boeien. Voorts merk ik dat er veel mensen rondlopen die amper weten wat er gaande is in de wereld (voorbeelden zijn uiteraard legio maar ik zal me beperken). Zo is er een Chinees die wat extravagant wil doen en een reisje naar Zwitserland onderneemt om twee centiliter levenswater (uisce beatha zoals de vroege middeleeuwse Ierse monniken het noemden, later verangliseerd tot whiskey). Ieder zijn hobby, maar als je echt geen blijf weet met je geld, heb ik nog wel verschillende (humane) opties die je meer en langduriger genot kunnen schenken…

Je hebt waarschijnlijk, hoop ik, gehoord over Earth Overshoot day. De dag op het jaar dat de aarde zijn jaarlijkse productie overschrijdt en we dus op krediet leven. Het kapitalisme heeft ons blijkbaar aangeleerd dat je perfect kan leven met een miljardenschuld (totale schuld VS USD18,286,510,000,000, volgens wiki op 31 maart 2017, volgende site zou het actuele bedrag moeten aangeven – hallucinant – en de rest van de wereld gaat het niet beter af. En kijk hoe goed België scoort!). Dus, geld gaat ons niet af, de aarde onderhouden lukt ons al evenmin. Ondertussen werkt de mens wel naarstig om erfelijke ziektes te voorkomen, wat indirect niet echt helpt om de stijgende populatie tegen te gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik wens niemand een familielid, vriend of kennis toe die ondraaglijk lijdt of een bepaalde aandoening heeft. Het lijkt me alleen vreemd dat onze aarde het overtal niet meer aan kan. De wetenschap kan dan wel oplossingen bieden maar anderzijds vrees ik dat er een gevoel of mentaliteit heerst van ‘we halen er uit wat er in zit, we zien wel wanneer het foutloopt en dan zoeken we wel een oplossing’. Niet echt anticiperen, al blijken er schuchtere pogingen ondernomen te worden die wijzen op beterschap.

En er zijn zoveel vervuilers, de auto-industrie bijvoorbeeld. Die kunnen jarenlang doen wat ze willen en riante winsten opstrijken, toegegeven dat het slechts voor enkelen is, niet de arbeiders uiteraard. Om nog maar te zwijgen over olie. Aan sneltreinvaart verwoesten we de aarde, de wetenschap zorgt ervoor dat onze mensheid langer en beter leeft, anderzijds leven we in de uitlaatgassen van onze productie-/consumptiemaatschappij die leven amper kwalitatief maakt. Het is algemeen geweten dat ons vee (voor consumptie) een enorme ecologische voetafdruk heeft. Ons vleesverbruik is onstilbaar. De fastfoodketens die als paddenstoelen uit de grond rijzen/rezen de afgelopen decennia was buiten proporties. En dan krijg je volgend nieuws op je bord… Eerst iedereen verslaafd maken aan de snelle, vettige hap en daarna voor alternatieven zorgen om nog meer winsten te maken. Het zou me trouwens amper verbazen mochten farmaceutische bedrijven investeren in de fastfoodsector, maar nu ben ik waarschijnlijk een conspiracy theorist. Onlangs zag ik trouwens op Discovery Channel of aanverwante een docu dat er in Nederland een gelijkaardig project loopt, al ging het daarbij over het klonen van dierlijke cellen. In dat project is echter nog heel wat werk vereist. De minuscule substituut hamburger was amper zichtbaar en daarvoor hadden ze heel wat tijd, ruimte en werkuren voor geïnvesteerd. Alles behalve een rendabele oplossing, al heeft het wel toekomst. Als we opnieuw zowat de helft van de aarde kunnen vrijgeven, zal het langer leefbaar blijven. Ik vond ook een klok die de wereldbevolking aanduidt. Opnieuw: je hoort me niet zeggen dat ik rampen en aanslagen toejuich, maar aan dit tempo is de mensheid toch gedoemd, niet? Ik juich ook epidemies etc niet toe, blijkbaar treffen die vooral onderontwikkelde landen. De conspiracy theorist in me zegt dan dat zij meer vervangbaar zijn dan de zogenaamde ontwikkelde westerse mens. We leven sinds april 2017 met 7,5 miljard mensen. Amper tweehonderd jaar geleden waren we net met 1 miljard. Sinds de grote hongersnood (1315-1317 of 1322 al naargelang de bron) en de zwarte dood (1346 tot eigenlijk de laatste pandemie 1859) bleef de populatie binnen de perken. Soit, ik maak me dan druk in de nieuwe ziektes en aandoeningen (stress, burn-out, depressie en een hele hoop anderen) die de westerse wereld teisteren en in derdewereldlanden sterven dagelijks nog mensen door muggenbeten en diarree, jawel, je kan de mensheid tot die vergelijking herleiden.

Weer even genoeg gelezen? Dat treft! Ik vind dat ik weer voor een tijdje genoeg geschreven heb. Alles maar dan echt alles bezorgt me kopzorgen. Daardoor lijkt het alsof alles verkeerd loopt. Het besluit dat ik alle vrijwilligerswerk (tijdelijk) heb stopgezet, mag niet vreemd klinken. Ik moet weer even tot mezelf komen. Tijd vinden om weer plezier te krijgen in het leven. Jawel, ik heb ook zo’n nieuwe aandoening.

En toch vraag ik me af, of blijf ik me afvragen of mijn interpretatie van de wereld (lees: alles) echt zo fout [(f)autistisch] is? Voor alle duidelijkheid, mijn vragen zijn retorisch… Enkel en alleen bedoeld om de lezers van mijn schrijfsels te doen nadenken en misschien zelfs feiten van een ander perspectief te tonen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

3 thoughts on “Een rondje nieuws #2 (uitgebreid)”

    1. Net daarom houd ik het liever bij mijn gekozen onderwerpen. Goede bedoelingen worden wel geapprecieerd maar zijn zelden effectief. Het nieuws om erfelijke ziektes uit de wereld te helpen, bijvoorbeeld, zou ‘goed nieuws’ moeten zijn en toch is er steeds iets waar ik me zorgen om maak. Het feit dat fruit en groenten genetisch gemodificeerd worden, zonder twijfel ook met de beste intenties, maar er is maar 1 idioot nodig die dat soort toepassing(en) plots verziekt of niet meer denkt aan het hogere doel maar aan geldgewin.
      Ik was trouwens net op zoek naar iets dat zuiver goedbedoeld is, maar kon er geen vinden, wel een hoop feiten om een nieuw artikel te publiceren…

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

