Een rondje nieuws

Ze maken het de gemiddelde humorist tegenwoordig niet moeilijk meer. Hoewel ik mijn bedenkingen vaak al maak bij de titels die bepaalde artikelen meekrijgen , aka clickbait, heeft de inhoud van de meeste artikelen nog een hoger ‘wow’, ‘serieus?’ of ‘wtf’ gehalte waarbij je je terecht begint af te vragen hoe het eigenlijk gesteld is met onze menselijkheid.

Laten we beginnen met een optreden van Nederlandse rapper Boef. Op zaterdag werkte hij zijn set af. Niet bepaald op het meest ideale moment geprogrammeerd, namelijk 17u. Hij moest na enkele nummers zijn optreden staken nadat er enkele toeschouwers onwel werden. Boef zei achteraf terecht dat veiligheid boven alles gaat. En nog werd hij op sociale media afgeschoten. Wel, nu even alles in zijn context plaatsen. Het festival heet Sfinks Mixed sinds 2013 en vanaf toen is het festival gratis en werkt grotendeels op basis van vrijwilligers. Als een mens begint te klagen omdat een artiest slechts enkele nummers gespeeld heeft terwijl er gewonden gevallen zijn… En dat op een evenement dat gratis is!

Onder de rubriek ‘ik verzin het niet’ speelde volgend feit zich af in Berlijn. Even buiten beschouwing gelaten dat ik een tas op of aan een fiets al niet onmiddellijk naar de politie breng, blijken er toch personen dit te doen. Ok, eerlijke vinder brengt de tas naar de politie. Aan de hand van persoonlijke gegevens in de tas kunnen ze de eigenaar opsporen. De inhoud van de tas bevat echter 22 goudstaven en drieduizend vijfhonderd euro cash. Maar de fiets stond op slot. Tussen haakjes, de ‘eerlijke’ vinder heeft volgens de Duitse wetgeving recht op drie tot vijf procent en de politie eiste een opslagvergoeding van tien procent. Als je je zo’n nalatigheidje kan veroorloven… Ik zal me dit indachtig houden als ik na het winkelen even snel nog een andere winkel binnenstap en mijn fietstas vol producten achterlaat…

Een hele resem aan economische artikelen ga ik niet op in gaan. Wel een kanttekening dat vele Britten de impact van de Brexit niet correct ingeschat hebben en vooral op basis van een enkel standpunt voor gestemd hebben.

Op sociale media kwam een hele golf van verontwaardiging, verwijtingen, beschuldigingen van ‘immoreel gedrag’ vanwege een foto van de jongste dochter van de president van Kirgizië. Het land heeft een oppervlakte van tweehonderdduizend vierkante kilometers, ter vergelijking Groot-Brittannië telt tweehonderdveertig vierkante kilometers en België slechts dertigduizend. De helft van het blijkt boven de drieduizend meter te liggen, ligt ten zuiden van Kazachstan en ten westen van China (de andere stannen die het begrensd zijn Oezbekistan en Tadzjikistan). Misschien een belangrijk detail: 75% is moslim en 20% Russisch orthodox en heeft nog geen zes miljoen inwoners (2016, volgens de wiki-pagina althans). Nu blijkt er heel wat te doen om borstvoeding in verschillende middens, zowat alle iets te fanatieke gelovigen. Dat deze jonge moeder graag een foto met de wereld deelt waarin ze schaars gekleed borstvoeding geeft, lijkt me toch een beetje overdreven dat er zoveel heisa over ontstaat. Tja, ze is presidentsdochter, en dan? En de kledij die ze draagt is minimalistisch, geef ik toe, maar een dagje aan het strand, zal je evenveel of meer zichtbaar vlees opleveren. Ik keur niet goed dat alles openbaar moet zijn, maar als zij daarvoor kiest, wie zijn haar ‘volgers’ dan om hierop te reageren. Een simpele klik op ontvolgen (als het zo heet) volstaat. Maar nee, iedereen moet en zal zijn/haar zegje doen. Ik bekijk even haar foto, zie vooral een mooie sleeve (tattoo) gevolgd door nog twee andere foto’s waarbij ze borstvoeding geeft. Zonder de ‘aanstootgevende’ foto had zij nooit bekendheid verworven in de westerse wereld. Ik geef toe dat er teveel foto’s circuleren op het web van baby’s etc maar ja, een trotse ouder moet toch over voldoende materiaal beschikken om later hun kroost ongemakkelijk te maken tijdens familiefeesten of als een liefje langskomt…

Volgende titels deel ik puur en alleen omdat ze de nieuwsgierigheid van de mens benadrukken, niet om hun nieuwswaarde: Plassend hondje leidt tot burenruzie: man in elkaar geslagen met tuinmeubelen, Een spin op de arm tijdens live-uitzending? Daar heeft deze uiterst professionele reporter geen last van, Gratisverhaal lokt ‘de wereld’ naar Boechout (jawel, hetzelfde festival als eerder vermeld), Dit zijn de knapste mannen ter wereld (volgens de wetenschap). Tja, ook deze lijst is eindeloos.

Ohja, eerder deze week werd Vlaanderen opgeschrikt door een landkaart die weergeeft welke gebieden jachtgebied zijn. Door verouderde wetten, is het toch wel buiten proportie gegroeid. Blijkt dat vroegere (groot)grondbezitters zich het recht op verkochte gronden toch nog konden toe-eigenen als jachtgebied. Omdat het hierbij niet gaat om een centrale databank die de eigendom bepaald, bleken veel tuintjes, begraafplaatsen, ziekenhuizen en hun parkings plots jachtgebied te zijn. En jawel, als je je eigendom wil laten schrappen als jachtterrein moest je je aanbieden op een bepaald kantoor (waarvan weinigen ook nog maar gehoord hadden, het arrondissementscommissariaat, een typisch dicteewoord, lijkt me zo) met je eigendomsbewijs. Veertienhonderd Vlamingen hebben dit ook daadwerkelijk gedaan. Het is eigenlijk wel een typerend iets. Het komt in het nieuws en plots wordt het een rage, denken ze nu echt dat er iemand, traditioneel jagerskostuumpje aan, met bijbehorend hoedje en honden, over hun afsluiting gaat kruipen? Of over duidelijk aangegeven privé-eigendom of woonwijken gaan struinen? Je moet van niets meer verschieten heden ten dagen, vooral niet van steigerende mensen die zich steeds benadeeld voelen. Hierbij refereer ik graag naar het gratis festival en wijs er op dat mensen zich al te goed bewust zijn van hun rechten maar amper van hun plichten. Met die plichten doel ik vooral op leefregels die je menselijkheid aantonen. Misschien zelfs zoals de tien geboden, de laatste versregels althans, die waarschijnlijk menig vrome religieuzen (en vele anderen) ontgaan zijn.

Hmm, het klinkt bijna alsof ik verzuurd ben of tegen alles in opstand wil komen. Tja, ja en nee. Op dat vlak zal ik in de buitenwereld me zo camoufleren dat ik niet of zo min mogelijk opval. Deze blog is nog steeds om mezelf te kunnen uiten, en mezelf te leren kennen. Ik zoek geen reacties of (eindeloze) discussies te ontketenen. Ik geef gewoon mijn visie op wat ik zie, hoe ik de wereld ervaar. En daarbij kan ik helaas niet echt gelukkig van worden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

