Reclames, zin en vooral onzin

Goh, die reclames… zijn die altijd al zo verschrikkelijk geweest? Zonet hoorde ik een reclame van een merk van maandverband. Omdat ik niet tot hun doelgroep behoor, ben ik waarschijnlijk steeds oost-indisch doof geweest. Het begint met te informeren dat er zo’n 3,5 miljard vrouwen op aarde rondlopen en die dus niet allemaal hetzelfde kunnen zijn. Inderdaad, zegt een stemmetje in me. Maar dat ze daarna zeggen dat ze wel in vier categorieën blijken onderverdeeld te kunnen worden, gaan er toch alarmbelletjes rinkelen en denk ik dat dat toch vrij kort door de bocht is. Ik ben echter geen ervaringsdeskundige maar ik kan me inbeelden dat zo’n product bijzonder onaangenaam kan aanvoelen op die bewuste plaats, naast het feit waarom je het product al dient te gebruiken. Toch vrees ik dat vier soorten niet de gehele vrouwelijke bevolking kan plezieren. Alle geluk zijn vrouwen vrij inventief bijvoorbeeld als het aankomt op comfortverbetering.

Ondertussen toch iets bewuster naar reclames geluisterd. Het verbaasd me enorm dat sommige producten überhaupt verkocht raken. Serieus! Eerder was me uiteraard al wel opgevallen dat ze vaak seizoensgebonden zijn. Op de vroege warme temperaturen waren ze blijkbaar niet voorzien. Niet veel later, terwijl het weer alweer omgeslagen was, werd je overspeeld met barbecuebenodigdheden en aanverwanten zomerse producten. Wat me deed inzien waarom de toeristische sector niet al te opgezet is met lange termijn weersverwachtingen.

En dan heb je de wasmiddelen nog, en poetsproducten… Hierbij heb ik nog meer de indruk dat hetzelfde product in verschillende verpakkingen zit. De ene geur al iets aanvaardbaarder dan de anderen.

Het blijft me verbazen dat sommige producten reclame vereisen. Wat is de reële opbrengst van een clipje van 10 – 20 seconden op een doorsnee avond? Dat zulke filmpjes niet eenmalig getoond worden maar tot vervelens toe, zal het kostenplaatje toch vrij hoog brengen. Nee, ik wil hier bewust geen opzoekwerk naar verrichten, althans niet op dit moment. Mijns inziens moet je toch al een serieus aantal van je product aan de man brengen om de reclamekosten eruit te halen. Dat indachtig is het vaak absurd dat deze op het volk losgelaten worden. De prijs voor enkele seconden op tv zal al aanzienlijk verlaagd zijn door de jaren, vanwege het overaanbod aan zenders. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik live alleen naar zenders kijk die hun programma’s niet onderbreken. Programma’s die dit wel doen, worden opgenomen zodat ik ze later kan bekijken, met intentie om door te spoelen maar ook om een pauze in te lassen indien nodig. Je kan het vergelijken met een nieuw hoofdstuk in een boek. Al gaat die vergelijking niet helemaal op omdat de zenders er bewust voor kiezen te knippen in het boek net voor de laatste pagina van het hoofdstuk.

De reclame op de radio is nog enigszins doenbaar. Of heb ik me daar ook bij geconditioneerd om niet bewust te luisteren, zoals bij verkeersinformatie die me absoluut niet aanbelangt of eindeloos gezwets van de presentator, waarna er – nadat het opvalt – overgeschakeld wordt naar een cd’tje of gewoon de uit-knop een aai krijgt. Misschien is het visuele aspect wel belangrijk. Op tv kan je je product meer verkopen dan op de radio. Ik begrijp dat modellen ook aan de kost moeten komen, maar een product aanprijzen om zijn gezonde of vermagerende effecten, moet je niet komen aandraven met een model dat er uit ziet als iemand die beter net iets meer kan eten. Je hebt modellen in alle maten en gewichten, keuze te over, zou ik zeggen. En naast valse informatie, krijg je een hoop stereotiepen rond je oren/ogen geslagen.

En je hebt de wondermiddelen. Nouja, niet echt, maar met vernieuwd, verbeterd recept, of met een bepaald ingrediënt dat het zalfje (of wat-dan-ook) plots dubbel zo potent zou maken. Enkele jaren geleden was aloë vera zo’n craze. Je zal me niet horen zeggen dat de plant geen nuttige voordelen aanbiedt. Integendeel, maar de aanwezigheid zal vrij beperkt zijn en eerder een psychologisch effect, mogelijk door geur. Soit, geuren in afwasmiddel is en blijft iets vreemd, dit is enkel voor het gemak van de mens. Het enige wat ik wil, is een middel dat schoonmaakt, vrij neutraal tot niet geurt en niet schadelijk is voor het milieu. Het feit dat het niet schadelijk is voor het milieu zou het ook voor mij persoonlijk niet schadelijk mogen zijn, al zou ik er niet mee inzitten dat mijn handen rood, groen of blauw kleuren (of geel, citroen heb je ook nog). Je zou dat al bijna kunnen interpreteren als een statussymbool in bepaalde middens, zo van ‘kijk, die heeft net de afwas gedaan’.

Als je product op de markt is en in de winkelrekken ligt, is de grootste slag al gestreden en zal het zijn afzetmarkt wel vinden. Het zal wel op belangstelling kunnen rekenen als er geen gevaarlijke middelen of omstreden ingrediënten in verwerkt zijn. Zoals ik al zei, ligt het in de winkelrekken, zal het verder wel lukken. Het probleem begint bij het feit dat je verschillende keuzes voorgeschoteld worden en de mens beïnvloedbaar is. Beeld je even je lokale winkel in en tel hoeveel verschillende opties je hebt voor wc-papier. Van twee-lagig en per zes tot x-lagig en per twaalf, enfin, accuraat is het niet en al zeker niet als je dit in de toekomst pas leest. Misschien is thee een beter voorbeeld. Vroeger, ja hier zijn we weer, waren er slechts enkele merken verkrijgbaar in de winkel en veel smaken had je niet. Tegenwoordig hebben ze al kleuren en smaken, vormen en maten. Een beetje-hobbykok moet ondertussen ook al beschikken over verschillende soorten oliën: een olijfolie voor te bakken en eentje – iets betere voor afwerking van slaatjes e.d. en zonnebloemolie. Dat zijn degenen die naast mijn kookplaat aanwezig zijn. Daarnaast heb je nog je appelciderazijn, rode en witte wijnazijn, en balsamicoazijn. Het is maar dat deze producten regelmatig gebruikt worden in de gerechten die ik bereid anders had de olijfolie zich bijzonder eenzaam gevoeld. En ja, eten is een primaire behoefte. Dat je wc-papier, of schoonmaakmiddel ruikt naar een fris dennenbos, kan me gestolen worden. Het enige wat ik wil is fris- en netheid. Voor dennengeur ga ik wel dagje naar de Ardennen, bedankt! Dat je je product impregneert met geur, daarnaast nog eens in het groot afprint op het etiket en duizendmaal op tv en radio moet verkondigen, geeft mij net een alarmbelletje met een stemmetje niet kopen.

Geen idee waar ik heen wil met dit artikel. Shopping-tv etc ga ik zelfs nog niet aansnijden. Ik vermoed dat de rebel in me opkomt als er zaken gesuggereerd worden of dat bepaalde items tijdens de reclames aangeprezen worden als nieuwe statussymbolen, e.d.

Om terug te keren naar de vrouwelijke helft van de bevolking, richt de reclamewereld zich voornamelijk op de grootste groepen in de maatschappij (al is dat afhankelijk van product tot product). Als het gaat om vakanties en aanverwanten zie je steeds  man, vrouw, zoon, dochter. Als alleenstaande is het me opgevallen dat je niet naar de lastminutes en aanbiedingen moet gaan kijken van reisoperatoren. Die worden berekend op het gegeven van 2 personen. Er zijn uiteraard alternatieven voor single reizen, jawel, ik heb ze gevonden maar nog niet uitgeprobeerd. Hoewel het landschap verandert, blijven veel bedrijven vastgeroest in de stereotiepen. Ik vrees dat er tegenwoordig meer eenoudergezinnen rondlopen, of althans een stijgende trend waarneembaar is. Waar is de tijd dat men in voorhistorische tijden nog trouwde om financieel voordeliger te varen? Blijkbaar moet je je schikken naar wat men (zal ze niet bij naam noemen) wil, doe je toch anders, krijg je bepaalde voordelen, kortingen, etc. niet.

Reclame kan nochtans tof zijn. Regelmatig zie je wel inventieve, leuke clipjes verschijnen. Toegegeven dat ik in het buitenland toch iets meer interesse toonde voor de reclames. Ze waren toch iets geraffineerder en vaak met een ingenieus verhaaltje en humor dan de platvloerse, stereotiepe bucht die wij door onze strot geramd krijgen. Jammer, zelfs reclamemakers moeten toch beseffen dat je met een vleugje humor meer kan bereiken.

Advertenties

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

4 thoughts on “Reclames, zin en vooral onzin”

    1. Niet echt, ik maak onmiddellijk de link met de overwegend dames die al even vrolijk schoonmaken. Ik stel me ook direct de vraag welke bedwelmende middelen er in die producten aanwezig zijn. Pruimen blijken trouwens superfood nummer 1 te zijn, doch dit geheel terzijde en om mogelijk andere reacties de kop in te drukken.

      Liked by 1 persoon

      1. Whoehaha, ja die schoonmaakmiddelen.. ook zo onzinnig. Word ik ook al zuur van.
        Laten ze ’n ehhh Brad Pitt aan het zepen zetten, liefst met zo min mogelijk kleding aan, wordt het alweer wat olijker.

        Like

  1. Fight club is een van mijn favoriete films maar meer moet ie voor mij toch niet uitdoen… misschien een ideetje om gepersonaliseerde reclames, zoiets als – in jouw geval – ‘gooi Brad Pitt met zo min mogelijk kleding aan in een clip’ en ik ben klant voor het leven. Waarbij ik me plots de bedenking maak dat er mogelijk heel wat mede-investeerders zullen zijn.

    Like

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s