Mutualiteiten vergelijken kan lonen

Terwijl ik er de brui aan wil geven om VAPH erkenning te verkrijgen, overtuigde mijn auticoach toch om verder te zetten. Ze gaat een dossier opstellen waarbij de bijkomende vragen ontegensprekelijk worden beantwoord. Het was trouwens het MDT dat me ontraadde hiermee verder te gaan omdat er blijkbaar geen budgetten meer worden verstrekt, enkel hulp in het huishouden en dagbesteding e.d., alsook dat mijn specifieke vraag tot tien jaar kan duren. Allemaal een beetje vreemde excuses, lijkt me. Ofwel ligt het aan mijn ziekenfonds en moet ik serieus overwegen om naar een andere over te stappen. Zelf ben ik gestart met ook een extra vraag te beantwoorden, over mijn functioneren in het buitenland.

De informatie die ik online kan vinden en die me door de auticoach verstrekt wordt, maak ik op dat ziekenfondsen andere maatstaven (voordelen en diensten) hanteren. Bij CM krijg je geen terugbetaling voor psychologische hulp na je dertig. Bij anderen heb je – blijkbaar – wel een gedeeltelijke terugbetaling tot tien sessies. Bij VNZ en de Voorzorg is dit max. vijftig euro, bij LM max zestig euro EN zij bieden Psy-Go!, een nieuwe dienst sinds 1 juli 2017 dat garant staat voor zes gratis sessies. Om maar aan te tonen dat je er overal met verschillende maten en gewichten gewerkt wordt. Voor bepaalde personen is de ene al interessanter dan de andere. Ik stuitte in mijn zoektocht op een Overzichtstabel uit maart 2017 van Else Tambuyzer wat nog uitgebreider is dan mijn conclusies.

Ik vrees dat ook hier hetzelfde geldt als bij energieleveranciers, dat de meeste mensen vrij vastgeroest zitten bij maatschappijen en dat ze zich de papierwinkel, bureaucratie en tijd willen besparen, waarschijnlijk indachtig dat loyaliteit ook voor iets staat. Helaas zijn klanten vaak slechts een nummer (behalve als je direct contact hebt, en dan nog…). Een ander belangrijk aspect is de bereikbaarheid. In mijn dorp bevinden zich twee ziekenfondsen (groen en rood), al kan ik me vergissen. Dus voor de anderen zal ik moeten uitwijken naar omliggende gemeenten. En zomaar naar een andere mutualiteit overstappen is ook niet klaar in een vingerknip, dat kan slechts per trimester.

Ik ga niet over een nacht ijs maar overweeg toch te veranderen. Al impliceert dat bijkomende busritten. En nee, het is niet voor die vijftig of zo euro per jaar. Het gaat me eerder om hoe ik behandeld werd bij een zogenaamde grote (grootste?) speler op vlak van ziekenfonds. Na wat verder opzoekwerk via deze handige site ben ik tot de conclusie gekomen dat een bepaalde mutualiteit veel interessanter voor me is. Niet alleen omwille van psychotherapie maar ook lidgeld ligt lager en hogere terugbetaling voor optiek. Van andere diensten maak ik amper tot geen gebruik. Zal me toch eerst laten informeren door mijn zus die in het verzekeringsleven actief is en bij mijn begeleiders (die onafhankelijk zijn).

Het ligt waarschijnlijk in de lijn van het alles-in-vraag-stellen. Dat begon toen ik enkele jaren geleden een nieuw hoofdstuk startte in mijn leven, of beter gezegd een compleet nieuw boek. Het is vreemd om jezelf te ontdekken na bijna veertig jaar. De camouflagetechnieken te onderzoeken, de redenen en gevolgen van bepaalde problemen, en het leren omgaan met voornoemde zaken. Uit een depressie klauteren is niet gemakkelijk, of zoals ze me tijdens de crisisopname vertelden dat je niet op enkele weken uit een diep dal geraakt waar je jarenlang geleidelijk naar afdaalde. Ik trek het geleidelijk afdalen in twijfel al moet ik toegeven dat het verergerde vanaf de kinderlijke onschuld verdween. Anderzijds zit ik met een hoop vragen die ik met mijn kinderlijke onschuld niet gevraagd heb of kon/mocht vragen, maar waar het nu veel te laat voor is.

Ik hoop dat je tevreden bent met de algemene hulp die je ziekenfonds je aanbiedt, anders kan je zeker met voorgaande links eens bekijken of een alternatieve voordeliger uitkomt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

