Goedemorgen!

Half drie, half drie op deze woensdag, half drie op deze woensdag 12 juli, de dag dat half protestants Noord Ierland met een kater zal wakker worden om niet veel later naar parades te gaan kijken en nadien de straten achterlaat als een festivalweide.

Half drie deze ochtend werd ik niet al te subtiel wakker gemaakt door, jawel, Culicidae. Toen ik amper enkele minuten later in de keuken stond te wachten tot het water kookte, werd ik door zijn vermaledijde collega aangevallen. Dat leidde er toe dat ik even wat ging opzoeken over muggen. Met op de achtergrond het nummer van The Doors uiteraard.

Ik kreeg de indruk dat muggen zowat tegelijkertijd een hongerke krijgen. Ditmaal werd ik gelukkig (nog) geen slachtoffer. Eentje stuurde ik wel reeds naar de eeuwige slachtvelden. Behalve enkele bizarre weetjes leverde mijn opzoekwerk weinig interessants op. Doordat het beestje zo licht is, kan het inslagen van regendruppels overleven. Met andere woorden de zwaartekracht die ze moeten ondergaan tot 300 g geen effect op hen heeft, zolang ze voldoende tijd hebben voor de druppel te pletter stort. Even ter vergelijking: bij een mens gaat de schaal die ik vond tot 6 g en die veroorzaakt over het algemeen bewusteloosheid (3 g verkleining gezichtsveld en 5 g black-out (geheugenverlies), al werden in de ruimtevaart al hogere g-krachten gemeten op astronauten). ’t Is maar om te zeggen dat het beestje heel wat kan verdragen. En door hun gekromde achterpoten merken ze het lichtste briesje op waardoor ze snel opstijgen bij naderend gevaar.

Gisterenavond werden in Noord Ierland bonfires aangestoken. Er bestaan Nederlandse vertalingen voor maar ‘vreugdevuur’ vind ik niet echt correct en ‘vuur in openlucht’ is ook niet, al klopt het technisch gezien wel. Nouja, op de avond van de 11e juli worden hoge constructies van voornamelijk palletten in brand gestoken. Meestal, vrijwel altijd, vind je op de constructies referenties naar Ieren en/of katholieken. Op 12 juli vieren ze namelijk de overwinning van de slag om de Boyne. De Boyne is een rivier die uitmondt bij Drogheda in de Ierse Zee. De Boyne loopt ook vlak naast de graftombes van Newgrange (ouder dan de piramides van Egypte en zelfs ouder dan Stonehenge). Ik herinner me Drogheda voornamelijk omdat het zo’n 50 km boven Dublin ligt en een vaste stopplaats voor de bussen van de ene hoofdstad naar de andere. De slag om de Boyne verdeelt nu de protestanten en de katholieken in de Noord-Ierse gemeenschappen. De Republiek der Verenigde Nederlanden schoot Willem Hendrik van Oranje (aka Willem III) te hulp. Hierbij kwam een einde aan de regeerperiode van de katholieke Jacobus II (aka James II) als leider van Engeland, Schotland en Ierland. Desondanks dat die slag zich afspeelde in 1690, gaat de periode gepaard met parades doorheen voornamelijk katholieke wijken om hun overwinning te vieren. Dat marsseizoen loopt zo’n anderhalve maand. Onnodig te zeggen dat dit vaak tot ongeregeldheden leidt. De rest van het jaar zorgen beide kampen dat ze zich niet wagen op het grondgebied van de andere. Schoolkinderen lopen best enkele kilometers om bepaalde gebieden te vermijden. Het zal vanavond wel in het journaal komen… hou mijn hart al vast of ze zich opnieuw aan de stereotiepe houden of eindelijk eens met de ware toedracht komen. De Oranjeorde is trouwens nauw verbonden met de DUP, de partij waarmee Theresa May mee in zee wil gaan. De DUP, een partij die voornamelijk oude (sinds 1795) in stand wil houden en provocaties wil uitvoeren tegenover de Ieren en katholieken. Soit, ditmaal is het de DUP eerder om het geld te doen. Het geeft toch wat meer cachet aan hete hele gebeuren. Ik herinner me nog toen ik ’s ochtends vroeg 13 juli naar het werk liep en de straten waren nog niet schoongemaakt. De straten lagen bezaaid met gebroken glas, winkelkarren vol met leeggoed en ander vuilnis. Het was een triest aanzicht.

Gelukkig blijkt een groot aantal van de jeugd zich deze ‘verschillen’ niet aan hun hart te laten komen. Helaas is één gebeurtenis vaak voldoende om je mee in de miserie te trekken van eindeloze vergeldingen. Ook gebeurtenissen als het marsseizoen brengen overlast met zich mee. De Ieren en/of katholieken die het zich kunnen permitteren trekken er vaak enkele dagen op uit om te ontsnappen aan provocaties, overlast of wat dan ook. Het was een vreemde periode herinner ik me. Ik herinner me op 11 juli een pub te bezoeken vlakbij mijn toenmalige woonplaats (en vlakbij Windsor Park voetbalstadion) en de barman vroeg luid wie er een Guinness besteld had waarna iemand zich meldde met de woorden dat ie het gif wel eens wilde proberen, spuwde het half uit en vroeg zich af hoe iemand zoiets kan drinken. Waarschijnlijk een jaarlijkse traditie in meerdere pubs met protestantse inslag. Ik was vooral heel blij dat ik me toen geen kandidaat stelde voor de gratis Guinness. Ik dronk mijn glas leeg en verliet de pub. Het was niet het moment om gezellig te doen, zo bleek.

Donderdag word ik opnieuw verwacht bij de maatschappelijk werker van de CM. Benieuwd welke vragen ze nu weer hebben ivm mijn aanvraag voor een PVB. Eerder werd me trouwens al verteld dat dit niet meer beschikbaar zou zijn. Dezelfde persoon die me dat vertelde dacht ook dat RTH en auticoach voldoende voor me zijn. Dezelfde persoon die door mijn begeleider van RTH werd geïnformeerd wat ASS doet voor mij. Sinds gisteren sta ik dus opnieuw vrij gespannen en vraag me af met welke bizarre of nutteloze vragen ze me ditmaal gaan lastigvallen. En vooral, waarom? Waarom pijnigen ze me bijna drie dagen door me uit te nodigen en heel wazig te blijven over wat ze nodig hebben? Ik vrees dat ze mijn minder leuke versie te zien gaan krijgen…

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

