Weer goed geweest

Het weer zorgde ervoor dat ik een hele tijd niets meer gepost heb. Mijn energielevels werden na het slapen amper opgeladen. Verkoeling vinden trachtte ik alle mogelijke manieren alsook het afkoelen van mijn appartementje. In plaats van vijf keer per dag in de douche te belanden, ondervond ik dat een voetbadje vaak voor even veel verkoeling zorgt en met een pak minder water. En nu ongeveer staat er een buitje gepland die vanuit de kustregio het hele land zal bevochtigen, waarschijnlijk onvoldoende om de landbouwers blij te maken.

Het weer zorgde anderzijds ook voor een onverwachte, positieve noot. Mijn hersenactiviteiten werden tot een minimum herleid. Alle problemen schoven voor onbepaalde tijd opzij. Een soort dagenlange siësta of vakantiegevoel. Koken, met de pc bezighouden of alle andere activiteiten waren gewoon te uitputtend of zweterig. Mijn vertaalproject staat zodoende al bijna een week op inactief. Vooral omdat er vorige week dakwerkzaamheden bij de buren uitgevoerd werden. Toen dat lawaai langzaam verminderde, stegen de temperaturen zowaar nog hoger.

Door verminderde eetlust heb ik nu nog twee maaltijden over die eigenlijk gisteren al geconsumeerd hadden moeten worden. De ingrediënten zijn nog in orde, alle geluk. De bulgur-linzensalade met blauwe kaas ging twee dagen mee. Voorts bestaat mijn dieet uit veel groenten en fruit naast ontbijtgranen. Ik heb ook met mijn ijsthee’s kunnen experimenteren. Via mijn maaltijdboxen heb ik geregeld overschotten (niet alleen groenten maar ook kruiden). Zo had ik nu een overschot aan gember. In combinatie met twee citroenen (inclusief fijngesnipperde schil) maakte een lekker verfrissend drankje. Omdat het vaak gissen is naar de correcte verhoudingen, kan ik er later vaak nog bruiswater aan toevoegen waardoor het nog meer naar limonade smaakt, maar dan wel zonder schadelijke bestanddelen of extra toegevoegde suikers.

Het regenbuitje is losgebarsten en zorgt meteen voor afkoeling. Wel spijtig voor het personeelsfeestje dat bij de buren gepland staat tussen 18-23u inclusief foodtruck. Zij bieden dagondersteuning aan voor een twintigtal gehandicapten (het zichtbare en zwaardere type). Hopelijk blijft de zandgeur niet te lang hangen.

Later vandaag hoop ik naar mijn ouderlijk huis te gaan om wat kleren te wassen en aan mijn vertaalproject te werken. Het is daar kwa temperatuur een pak aangenamer. Ondertussen laat ik mijn appartementje goed verluchten. Hoewel de zon weer kwistig zijn stralen op mijn omgeving strooit. Voor de verandering naar de weersvoorspellingen gekeken en blijkbaar wordt het vanaf vandaag weer beter. De temperaturen zullen afnemen tot een 22 graden binnen vijf dagen. Hoera! En nee, mij hoor je alleen klagen als het te warm is, tegen de koude kan je je kleden. Tot eergisteren lukte het me om ofwel slaapkamer of leefruimte voldoende fris te houden, al is fris niet helemaal het juiste woord. Een temperatuur waarbij je niet zweet als je je omdraait of verzet.

Net door die hitte, merk ik niet over hoeveel energie ik beschik. Alsof ik daar op doodgewone dagen nog niet lastig genoeg mee heb, is het nu nog erger. Vaak slaap ik maar enkele uren en word gewekt door de warmte. Dat ik dan maar amper voldoende rust heb genoten of energiepeil herstelt is, moge duidelijk zijn. Ik ben benieuwd hoever ik straks ga geraken met het vertaalwerk. Het gaat ditmaal opnieuw over een filmpje van anderhalf uur. De eerste keer zorgde dat voor bijna tien uur werk, de tweede kostte me nog een zeven uur.

Deze temperaturen zijn niet aangenaam voor chronisch zieken. Mijn petedochter had blijkbaar ook een opwakkering van haar KLS (aka sleeping beauty syndrome). Als iets voor de doorsnee mens al ervaren wordt als onaangenaam, stel je dan maar eens voor hoe het moet zijn voor personen met een aandoening, ziekte, handicap,… Maar ja, vaak is dat dezelfde mens die zich benadeeld voelt als iemand niet hoeft aan te schuiven bij een attractie in een pretpark.

Tot dusver mijn update, om niet opnieuw tegen een hele hoop schenen te stampen. Ik hoop dat met de temperatuur ook mijn gemoedstoestand, energielevel en brainpower wat verbetert. Soit, het voetbadje is een aanrader! Doe er nog wat muntolie of iets gelijkaardigs aan toe en het is een voltreffer.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

