Hoop en frustraties

Ik zit er een beetje door.

Eigenlijk had ik het bij die zes woorden moeten houden, maar voor minder dan een duizend doen we het niet…

Kan ik mijn rust terugvinden? Jawel. Maar het duurt nog erg lang.

En dan kan ik me wel optrekken aan het voetbal. Waarbij de Schotten bijna aartsrivaal Engeland verslaat, Zweden de Fransen een neus zetten (losstaand van het feit dat het zichzelf in de spreekwoordelijke voet schoten), Ijsland dat de sterren van Kroatië puntenloos huiswaarts stuurt. Met andere woorden dat de zogenaamde kleine dwergen Goliath verslaan. Vooral dat Ijsland is en blijft een inspiratiebron voor me. Een land met amper 330 duizend inwoners (ter vergelijking Antwerpen heeft er een half miljoen, zelfs Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben er meer en is zowat even bevolkt als Utrecht of Gent).

Als natie kan Ijsland voor velen een bron van inspiratie vormen. Iedereen kent Björk GuðmundsdóttirSigur RósOf Monsters and Men en Emilíana Torrini. Terwijl ik vroeger Ijsland voornamelijk kende van programma’s zoals de sterkste man ter wereld (8 goud, 8 zilver, 3 brons en moet alleen de Verenigde Staten laten voorgaan in het algemeen klassement). Voorts kan ik wel appreciëren dat ze malafide bankiers/politici achter slot en grendel zetten in plaats van bonussen en onschendbaarheid te geven zoals in de rest van wereld.

Zulke sprookjes dat de kleine muis de grote reus verslaat, kan me wel boeien.

De ongeloofwaardige verhalen die dagelijks het nieuws halen, halen me steevast onderuit. Ik kan niet begrijpen dat zelfs in de politiek de populairste het niet halen, en zoals in Engeland een zekere May wil samengaan met een niet al te koosjere DUP. Praktisch vergelijkbaar met terroristische organisaties als UVF en UFF (paramilitaire organisaties).

Dus telkens als ik me ietwat beter voel, gebeurt er wel iets dat me volledig onderuithaalt. Altijd komen er wel onrechtvaardigheden bovendrijven.

Ook nog zoiets is dat ik mezelf steeds honderd procent beschikbaar stel als iemand me nodig heeft. Terwijl dat andersom praktisch niet gebeurt. Zo stuurde mijn broer om half tien een berichtje met de vraag of ik nog wakker ben. Ik haat zulke ‘open’ vragen. Stuur liever onmiddellijk wat je wil of wat je van me verwacht. Anderzijds durf ik hen dat niet direct te zeggen. Maar als mij iets gevraagd wordt, laat ik alles vallen. Mijn taken, projecten, bezigheden zijn nooit zo belangrijk als de noden van derden, vooral dan van familie, vrienden, kennissen.

Soit, ik heb dit weekend mijn tweede project afgewerkt van het vertaalproject. Ik zal zowel het eerste als de tweede reactie op mijn werk quoteren:

 I just went through all of it and integrated it to the already existing logs of the reel A9.

It is excellent. Please continue with that format.

This is incredibly helpful in seeing the true meaning of the scene.

 

Thanks for this. I will copy and paste it all into the existing English document where there are holes to insert the Flemish and its English translation.

I’ll let you know when I have completed that and that all is clear.

I appreciate very much your making the effort on this more difficult reel.

This week I did a first cut on the Flemish material with Marieke and her burn doctor. Your work was essential. It is a very goos scene and I thnk you again for making it possible to work with that scene.

Het zal ondertussen vrij duidelijk zijn over wie het gaat. Dus heb je iets om naar uit te kijken in 2019. Als alles gaat zoals gepland. De tweede vertaalopdracht was verschrikkelijk om te vertalen. De persoon in kwestie had een enorm lastige periode, beseffende dat ze euthanasie kan en mag ondergaan, kan je begrijpen hoe erg je er aan toe moet, kan zijn. Terwijl ze dan onder serieuze invloed is van verschillende pijnstillers en enorme pijnen moet trotseren, denk je dan maar in hoe moeilijk het is om stukken te vertalen.

Het heeft me deze week zowel moeilijkheden gegeven als opgekrikt. Enerzijds geeft het voldoening om haar strijd te internationaliseren, anderzijds zorgt het voor mentale problemen.

Ondertussen probeer ik me voorts zo goed mogelijk voor te bereiden op mijn eigen taken. Al moet ik zeggen dat ik vanochtend voor het eerst eens deftig schoongemaakt heb in bijna drie maanden. Dat komt vooral omdat ik alles nog niet op orde heb. Mijn mezzanine en keuken zijn nog altijd niet deftig ingericht. Daardoor zie ik het nut niet in om een volledige schoonmaakbeurt in te lassen. Bekijk het zoals je ook geen schoonmaakwerken gaat inplannen als je aan nog aan het verbouwen bent. Het klinkt misschien ongeloofwaardig maar als het nut niet aanwezig is, stel ik het liever uit. Ik kan geen deftige schoonmaakwerken organiseren als er nog opdrachten te wachten staan.

We zijn maandag vandaag. Deze week moet ik zowel langs de psycholoog en ontvang ik mijn begeleider van RTH. Niet optimaal omdat ik beiden nooit plan in dezelfde week. ik heb RTH uitgesteld nadat ze vroeg om onze afspraak een uur te verlaten. Waarschijnlijk had dat meer te maken met de vertaalopdracht.

Soit, we zien wel hoe we deze week gaan overleven. Het was opnieuw een warmere periode waardoor ik enkele dagen moest acclimatiseren.

Ik hoop binnenkort eindelijk eens mijn verstand op nul te kunnen zetten. Enkele dagen wat boeken te lezen zonder de frustratie op te nemen die in de dagelijkse journaals worden afgevuurd. Zonder de dagen af te sluiten met een hoop middelen om me terug tot rust te brengen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

