Levenskwaliteit verbeteren

Waarom zijn antidepressiva zoveel goedkoper dan de alternatieve medicijnen? Het is vooral zoveel minder begrijpelijk dat de farmacie-reuzen geen onderzoek meer voeren om deze markt verder te onderzoeken. Toegegeven dat antidepressiva niet voor iedereen dezelfde uitwerking heeft, maar welk middel kan wel 100% cijfers voorleggen?

Toen ik enkele dagen geleden bij mijn huisarts op visite ging en nadien langs de apotheker viel het me op dat ik destijds met al mijn antidepressiva nog geen 10 euro moest betalen en dat de alternatieven me nu bijna het viervoudige kostte.

Wat moet je daar uit opmaken? Het blijft giswerk maar ik heb zo wel mijn gedachten. Zoals bij meerdere middelen vermindert de uitwerking na verloop van tijd. Tja, dan kan je de dosis wel blijven opdrijven maar alles heeft zijn grenzen. Alcohol, illegale drugs, voorgeschreven medicatie, antidepressiva, noem maar op. Maar ook merk ik hetzelfde met voedingsmiddelen. Ik krijg meer voldoening, of voel het effect, als ik enkele dagen geen fruit eet en dan plots weer wel. Nu kan ik me er wel toe aanzetten om regelmatig fruit te eten en gezonde, gevarieerde maaltijden op mijn bord te toveren, met dank aan een bedrijf dat me dat levert. Als ik na verloop van tijd niet meer het gevoel krijg dat iets nut of voordelen heeft, stop ik vaak. Het is opnieuw iets zoals alles of niks en grenzen opzoeken om er over te gaan.

Het is duidelijk dat ik me moet aanleren om goede gewoontes op te bouwen en te onderhouden. En de slechte af te zweren. Hoe moeilijk het ook is want alles heeft zijn reden/nut. De nadelen van antidepressiva overstegen de voordelen. Mijn zoektocht naar alternatieven leidde me al naar, in Vlaanderen, illegale substanties. Hoewel het niet zo zwaar bestraft zou worden. Het maakt me wel duidelijk waarom verslavingen zo moeilijk te behandelen zijn. Vooral omdat het vaak de enige, werkende medicatie is voor velen.

Ja, ik kan terugvallen op antidepressiva als ik echt niet meer zelfs uit de put geraak. Dat is belangrijk voor me om te weten dat er nog een vangnet is. Helaas hebben ze na twee jaar experimenteren geen afdoend middel gevonden dat me helpt. Ook hier kreeg ik na een tijdje gewenning en werden de dosissen stelselmatig opgedreven. Tot ik uiteindelijk meer plant was dan een mens. Misschien moet ik na verloop van tijd toch maar daarvoor opteren, als het me echt allemaal teveel wordt. Als ik gewoonweg niet meer wil nadenken wat er allemaal foutloopt in de maatschappij en de wereld. Om mijn hoofd gewoon af te sluiten voor alles en alleen nog te gebruiken voor de basisbehoeften en voorts nergens over te moeten opboeien. Daarbij komt ook dat alles trager gaat, het lezen gebeurt op een tempo van een 6-jarige. Er zijn zoveel nadelen aan verbonden.

Het enige wat ik af en toe nodig heb, is dat ik tijdelijk mijn hersenen kan deactiveren. Als ik in een zware crisis beland, wil ik geen weken wachten voor een antidepressiva begint te werken. In dat geval is het gemakkelijker, goedkoper om je gewoon lazarus te zuipen, of een of andere drug te scoren. Toegegeven dat ik enkele dagen recuperatie nodig zal hebben, maar het is een effectiever middel. Gelukkig heb ik momenteel een interessante cocktail gevonden van relatief natuurlijke producten die me de nodige rust en kalmte bieden. Het prijskaartje hiervoor ligt wel aanzienlijk hoger dan de antidepressiva. Toch is het een prijs die er graag voor over heb. Al impliceert het wel dat ik maar enkele euro’s persoonlijk budget overhoudt per maand waardoor ik amper iets leuks kan doen.

Puur bekeken op levenskwaliteit verkies ik mijn middelen dan als een zombie uitstapjes te maken waar ik amper of geen besef heb wat ik er eigenlijk doe, of gezien heb. Dus geniet ik tegenwoordig dubbel zo hard als ik eindelijk mijn appartementje eens kan verlaten.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

