Vrijwilligerswerk

Sinds enkele jaren houd ik me bezig met vrijwilligerswerk. Op die manier kan ik mezelf toch af en toe aanzetten tot goede daden, geeft het voldoening (als mijn werk geapprecieerd wordt toch) en houdt het me toch nuttig bezig.

Ik solliciteer wel heel specifiek naar jobs die ik van thuis uit kan uitvoeren en waarover ik voldoende kennis beschik. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik teksten vertaal uit en naar het Engels. Omdat het over onbezoldigde functies gaat en ik toch wat regelmaat hervind, vermoed ik dat het ziekenfonds er geen problemen mee heeft. Ik heb toch al verschillende jobs gehad op die manier. Onlangs vond ik echter informatie dat je hiervoor eigenlijk een document moet laten invullen door de werkgever en je controlearts moet zijn fiat geven. Ik vraag me echter af of heel die procedure echt nodig is. Aangezien het vaak gaat om een enkel document of tekstje.

Ondertussen vond ik een interessante vacature. Deze gaat over het leven van iemand met een progressieve aandoening die het sportief ver geschopt heeft. Een Amerikaanse documentaire maakster pikte het verhaal op en gaat het verfilmen. Hoewel het zware kost is om te bekijken, is het nog lastiger om het te vertalen. Ik heb al een eerste deel afgewerkt en de werkgevers waren uiterst tevreden.

Bij eerdere jobs heb ik mijn vertaaldiensten aangeboden aan 11.11.11, vzw Afractie, vzw massageweb en enkele anderen. Bij eentje krijg ik ook elk jaar een kleine vergoeding in de vorm van een VVV-bon. Voor Autminds vertaal ik de website naar het Engels, althans de belangrijkste informatie. Aangezien het deze keer gaat om een documentaire waarbij ik toch een vrij belangrijke bijrol heb, vrees ik dat voor deze functie toch specifieke goedkeuring vereist is. Ik heb het formulier bekeken en ze vragen toch wel een hoop informatie die niet beschikbaar is, toch niet tot het project volledig afgewerkt is, waardoor de aanvraag sowieso te laat zou komen.

Zelfs bij het huidige project doe ik het vooral omwille van het hoofdpersonage. Haar doel is mensen hoop te geven en dat je tot heel wat in staat bent. Enerzijds hoop ik dat de opbrengsten van het hele project naar een goed doel gaat. Wel rekening houdend met de medewerkers die er toch heel wat tijd en energie pompen. Gelukkig moeten er geen acteurs en andere gegadigden buitensporige gages betaald worden. Anders had ik het nooit aangenomen. Helaas ben ik niet van alles tot in de puntjes op de hoogte maar ik heb een goed gevoel bij het hele project.

Het gaat een heel aangrijpende reportage zijn. Niet alleen de progressieve aandoening komt uitgebreid aan bod maar alles wat er bij komt, zware medicatie, euthanasieplanning, doktersbezoeken en familiebijeenkomsten. Alsof de gesprekken nog niet moeilijk genoeg zijn om te vertalen, is er de materie zelf en de gesprekken. Zoals je wellicht weet of voor de geest kan halen, bestaan de meeste conversaties amper uit deftige volzinnen. Al te vaak word er zelfs met gecommuniceerd met halve zinnen en worden constant gecombineerd of aaneen gelinkt tot een geheel. Maar ik klaag niet, wat ik echter niet zo leuk vind, zowel in mijn omgeving als in het project, is dat er door elkaar gepraat wordt. Op die manier is het lastig om een dialoog neer te schrijven en te vertalen.

Vooral bij dit laatste project over toch wel een zwaar onderwerp, moet ik me toch vrij goed voelen voor ik er opnieuw aan begin. Als ik me echter niet voldoende goed in mijn vel voel, stel ik het uit. Dat doe ik niet om me er gemakkelijk van af te raken. Ik weet gewoon dat het me meer kwaad dan goed doet. Het zou ook niet vooruitgaan en nadien lees ik het toch nog eens na en verander zowat alles wat ik toen gedaan heb. De videofragmenten zijn telkens zo een uur lang en het duurt me ongeveer 5 tot 7 uur om het af te werken. Ben benieuwd hoeveel van het beeldmateriaal er uiteindelijk overblijft. Ik vermoed dat de eerste twee uur die ik al verwerkt heb, uiteindelijk maximum een half uur zal overblijven.

Omdat de film 2019 als deadline heeft, vrees ik dat tegen dan het hoofdpersonage niet meer onder ons zal zijn. Ik hoop echter van wel, dat ze er toch nog zelf van kan genieten en anderen er een serieus hart mee onder de riem kan steken (ja, dit moest ik toch even controleren).

Op deze manier kan ik me wat nuttig bezighouden. Het is een win-win-situatie. En zonder dat er iemand de winsten opstrijkt die er niet of weinig voor in aanmerking komt. Ik bedoel hier uiteraard de buitensporige bonussen en vergoedingen die niet in proportie staan met de geleverde arbeid. Vzw’s keren zichzelf ook lonen uit maar het basisprincipe is toch nobel en ze zullen er niet rijk van worden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “Vrijwilligerswerk”

  1. Vrijwilligerswerk is zo belangrijk en wordt nog erg onderschat. Binnen de sector waarin ik over een goed jaar werkzaam zal zijn is het echt een meerwaarde! Doe zo verder en zoek naar die voldoening.

    Like

Geef een reactie

