Menselijke evolutie…

We ontkomen er niet aan. Op alle media wordt het in het groot en breed uitgesmeerd. Waarom ze plots Trump enkele woorden gunnen op het journaal, verbaast me ook. Niet in het minst omdat zijn subtiliteit en woord(keuz)en te wensen overlaat.

Uiteraard is het compleet verkeerd dat er een concert arena geviseerd wordt waar duizenden kinderen aanwezig waren. Langs de andere kant begrijp ik waarom, maar dat spreekt de daders niet goed. Laat ons dat even buiten beschouwing laten en alle zogenaamde recente terreuraanslagen over dezelfde kam scheren. In de meeste Europese landen hebben ze wel iets meegemaakt.

Wat iedereen uit het oog blijkt te zijn is dat alle betrokken landen wel een aandeel hebben in bombardementen in het Midden-Oosten. Het is zelfs zo ‘normaal’ geworden dat het nog amper in het nieuws komt. Hoeveel kinderen sinds 2001 al het leven verloren hebben in het Midden-Oosten, ten gevolge van de represailles van 9/11. Niet toevallig worden de aanslagen op het WTC in vraag gesteld. De inside-job complottheorieën krijgen steeds meer ruchtbaarheid.

We zijn ondertussen 16 jaar verder en ja, sinds The War On Terror is praktisch de hele wereld in oorlog. Het feit dat het oorlogsgebied slechts afgesloten wordt tot gebieden in Afrika en het Midden-Oosten is hypocriet. Als je een bepaalde gemeenschap viseert, moet je toch weten dat er familie, vrienden, gelijkgestemden overal ter wereld verspreid wonen. Hoeveel onrecht gaat een doorsnee mens overleven voor hun stoppen doorslaan? De gevolgen van de bombardementen, de interne problematiek en hun allianties, een kapotgeschoten stad en een lamgelegde samenleving. Er bestaan dus duizenden of zelfs miljoenen mensen die in zulke gebieden wonen. Het hele land ligt plat en inkomsten vergaren is zeer moeilijk. Vandaar dat er een hele vluchtelingenstroom op gang komt. Mensen die niet willen maar moeten verhuizen. Aankomen in ‘veilige’ gebieden waar je behandeld wordt als vee (als je geluk hebt). Lokale bevolkingen die met het idee rondlopen dat de vluchtelingen met hun geld gaan lopen. Waarom werd er geen heisa gemaakt toen België besloot om enkele miljarden te investeren om F16’s aan te schaffen, blijft me een raadsel.

Dat een organisatie als IS (of welke afkorting je de bende ook geeft) en Boko Haram uitgeroeid dient te worden, is duidelijk. Hun ideologieën zijn compleet fout. Het jihadisme, salafisme en takfir (mogelijk nog verschillende andere) zijn de boosdoeners of rotte appels in de islam mand. Takfir is het uitroepen van ongelovigen, de subreligies die zich hieraan zondigen, roepen dit ook uit tegenover andere moslims, vandaar de aanslagen in het Midden-Oosten waarbij duizenden moslims gedood worden. Vergelijk het met de situatie in Noord Ierland waarbij conflicten tussen katholieken en protestanten steeds opnieuw oplaaien. Ja, daar hebben ze een muur geplaatst om twee gemeenschappen te scheiden, ironisch genoeg heet het ‘peace wall’.

Hoewel elke wereldreligie uitgaat van vrede op aarde, hoop verstrekken in moeilijke tijden en je medemens helpen, is er onderweg toch bij verschillende religies (of subdivisies) iets misgelopen. Dat alle moslims in de westerse wereld over dezelfde kam geschoren wordt, mag niet verbazen. Dat is het gemakkelijkste, stereotyperen, en de vooroordelen zijn eindeloos.

Dus iedereen maakt het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk. Een groep krijgt de kenmerken van hun slechtste vertegenwoordiger. Even ter verduidelijking doel ik hier niet op de Amerikaanse bevolking, noch op de Duitse, Italiaanse, Japanse verschillende decennia geleden, soit, je begrijpt me wel. Volgend artikel is ook wel representatief. ‘To bomb the shit out of IS’. Ten eerste is het cruciaal om te weten waartegen je vecht. Het moge duidelijk zijn dat je ideologieën moeilijk kan uitroeien, in tegenstelling tot volkeren. Blijkbaar heeft Trump ook nog een geschiedenisles te leren over Vietnam. Mocht hij enkele uren vrij hebben op een van zijn vluchten, raad ik hem ten sterkste Sun Tzu’s boek aan. Hoewel hij dat als zakenman sowieso op zijn curriculum zou moeten hebben. Anderzijds is hij al verschillende keren failliet gegaan, dat doet me vermoeden dat hij het boek toch niet gelezen heeft.

Als je dus gewoon verschillende steden, dorpen, gemeenschappen gaat platbombarderen, ga je geen vrienden maken. Dat er daarbij kinderen sneuvelen, wordt amper nog gemeld. Het voorval in Manchester is erg. ‘Alles is toegestaan in liefde en oorlog’, gaat het spreekwoord. Maar wie beslist waar een oorlog wordt afgebakend? Je woont rustig in het Midden-Oosten. Je dorp wordt al jarenlang geteisterd door een bende die de koran wel heel vreemd interpreteert en spelen in op de mensen op alle mogelijke manieren (de VS/westerse wereld is anti-Arabische wereld, anti-moslim). En dan komen Amerikaanse gevechtsvliegtuigen en bombarderen je dorpje. Als je na dat alles al niet gevlucht was, vertrek je maar als je niets meer van waarde hebt om te blijven, behalve je overgebleven familieleden.

Ohja, hoeveel weten over de bomaanslag op het WTC in 1993. Jawel, Al Qaida is al sinds 1988 actief. Het mag niet verbazen dat de bin Laden familie belangrijke zakenmannen zijn en handel voerden met bedrijven die geleid worden/werden of gelinkt worden aan de Bush-familie.

Het feit dat mensen hopeloos genoeg zijn om een zelfmoordaanslag te plegen, komt IS heel goed uit. Zij kunnen aanslagen opeisen die uitgevoerd werden door misnoegde individuen. Als er nog vragen gesteld zouden worden over de initiatieven zal er wel een paspoort gevonden worden. Als ik er zeker van was, dat ik geen onschuldigen mee de dood in zou jagen, en ik zou beschikken over explosieven, ik zou me ook als martelaar opgeven. MAAR, wel volgens mijn idealen, en levensfilosofie. Ten eerste druist dat al in tegen anderen pijn doen. Om het ‘ALS’-spelletje even verder te spelen, als ik de kans zou hebben om een bende met foute ideologieën te liquideren om zo de wereld al iets mooier te maken, ik zou niet twijfelen.

56ef7d2f5e9ffcc66fab562819345416.jpg

Niets van dit alles is nieuw. De interne problemen tussen moslims onderling, kenden we in de westerse wereld ook met het christendom. Zie ik een oplossing? Momenteel zie ik het heel donker in. Een resetknop zou heel handig zijn. Maar ik vrees dat de aarde zijn herstartopties al heeft opgebruikt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

