Tussentijdse recensie CBD+

Nadat ik vorige keer al schreef over CBD+ voedingssupplement, heb ik er toch al sterk effect van ondervonden. Uiteraard merkte ik het al vlug omdat ik vooral leef met het principe van alles of niks. Toen ik enkele dagen stopte met druppeltjes te nemen, merkte ik dat het piekeren gestaag kwam opzetten. Met als gevolg dat ik een vat vol frustraties was toen gisteren mijn begeleider van RTH langskwam. Vlak na die afspraak toch maar enkele druppeltjes genomen. Een half uur later zat ik haar een mailtje te typen met een duidelijkere uitleg waarmee ik kamp, alsof ze daar nog veel uitleg voor nodig heeft, maar goed. Het ging vooral over een opstapeling van problemen die ik niet kan loslaten. En dat gaat vrij ver. De wijze waarop ik behandeld wordt door allerlei instanties, tot de verdere inrichting van mijn appartement, financiën en budgettering, algemeen welzijn van familie en vrienden en pas als laatste, jawel nog steeds een werkpunt, mijn eigen welzijn (vooral op vlak van gezondheid, slaap, rust nemen, voldoende en regelmatig eten en drinken, en bij uitbreiding het onderhouden van routines om niet telkens opnieuw te moeten starten). Het zijn er maar enkele die me onmiddellijk te binnen schieten.

Wondermiddel? Ja, momenteel nog steeds al moet ik nog wel uitzoeken of het ook afdoende werkt als ik het continue blijf nemen. Met andere woorden niet tijdelijk stoppen omdat het iets beter met me gaat maar streven naar standvastigheid. Het heeft de positieve effecten van alle antidepressiva die me opgelegd werden (in allerlei vormen en maten, lees: merken en dosissen), kortom: rust in mijn hoofd en het van me af kunnen zetten van zaken die eigenlijk geen prioriteit verdienen of waar ik door te piekeren toch geen oplossing voor heb of zaken die niet in mijn controle liggen. Veel belangrijker is het ontbreken van alle negatieve bijwerkingen. Ik voel me geen zombie en compleet apathisch waardoor ik me wel degelijk kan concentreren wanneer het nodig is. Dat er als handige bijkomstigheid bijkomt dat je er beter door slaapt, gooit weer een karrenvracht aan slaapmedicatie overboord. Het wordt me wel stilaan duidelijk wie de doorbraak van cannabisproducten tegenhoudt in de medische, farmaceutische wereld. Dat de plant zelf sneller groeit dan onkruid en ook functioneel is in de bouw en andere toepassingen zou voldoende moeten zijn om het anders te bekijken dan het stigma dat het buiten enkele staten en landen (met vooral Nederland als voortrekker). Helaas kennen de meerderheid van de mensen het zogenaamde marginale gebruik/misbruik. In Jamaica zou de doorsnee mens het wel goedkeuren als iets cultureels maar in Nederland wordt het dan weer gelinkt aan voornamelijk donkere, criminele panden die beter vermeden worden (al zijn – of waren – niet alle coffeeshops groezelige kelders met misdadige types).

Ik ga hier zeker niet verkondigen dat het voor iedereen een wondermiddel is. Of dat je je huidige medicatie door het toilet moet spoelen. De voorgeschreven medicatie tegen depressie en angsten bevatten vaak verslavende substanties die het initiële probleem aanzienlijk verergeren als je er plotsklaps mee kapt. Ik ben er zelfstandig mee op kunnen houden zonder veel problemen te ondervinden, maar ik heb dan ook ondertussen een alcohol- en cocaïneverslaving overwonnen (van die eerste toch al serieus beperkt tot sociaal acceptabel gedrag en de laatste compleet mee gestopt). Alcohol en chemische substanties kunnen voor een snel effect zorgen maar zijn vrij schadelijk, ondanks de positieve werking van alcohol op bepaalde organen zoals vaak op mainstream mediasites te lezen valt.

Ik zeg ook niet dat bepaalde medicatie wel werkzaam is en hun levenskwaliteit aanzienlijk verhoogd, voor mij was dat helaas niet het geval en daardoor ben ik zelf op zoek gegaan naar oplossingen. Ik vraag me wel af hoe mijn huisarts gaat reageren, mocht ik het haar vertellen. Het grappige (hoewel?) is dat mijn dokter me hiermee wettelijk niet kan helpen terwijl het amper honderd meter verder legaal kan aangekocht worden.

Is lia gach othar i ndiaidh a leighis (every patient is a surgeon after he is cured).

– Irish proverb

Een ander voordeel is dat het ook gebruikt wordt als middel om te stoppen met roken. De innerlijke rust die het geeft, zorgt ervoor dat je minder rookt.  In mijn geval heb ik toch al meer dan de helft van mijn dagelijkse hoeveelheid verminderd.

Dat het effect niet ligt bij de andere voedingssupplementen ligt die ik nam, nl. Chinese chlorella en Koreaanse ginseng, is omdat ik alle drie gelijktijdig stopte. De CBD+ druppeltjes gaven me onmiddellijk een afnemend gevoel van last op mijn schouders. Voorlopig beschouw ik het middel dus zeker niet als quatsch. Zoals ik eerder al opmerkte is het niet bepaald goedkoop, het is wel een valabel alternatief. Bij de reacties las ik toch velen die baat hebben van dit product, zowel chronische pijnen als kankerpatiënten. Omdat ik ook al las over de effecten van cannabidiol bij autisme. Ik kwam het eerder toevallig tegen bij mijn zoektocht naar voedingssupplementen. Het feit dat een vriendin van mijn moeder het ook gebruikt, stelde haar blijkbaar voldoende op haar gemak en ze zal ook het verschil al opgemerkt hebben.

De antidepressiva die ik bijna twee jaar voorgeschreven kreeg, constant experimenteren naar de juiste formule voor me, gaven me onvoldoende voldoening. Als ik het een cijfer moet geven op 10, haalt het nog niet de helft. De cannabidiol steekt er kop en schouders bovenuit met een 9. Dat zegt niet alles, uiteraard, en is slechts een momentopname bij 1 persoon. Spijtig dat het in de illegaliteit vertoeft hier (of je moest extreem spastisch zijn of terminaal ziek). Soit, het staat in ons Belgenlandje nog in zijn kinderschoenen en er dienen nog heel wat (nog meer?) onderzoeken gedaan te worden vooraleer de machtsdragers overtuigt zullen zijn. Nog spijtiger is het als de politiekers al dan niet legaal gesponsord worden door bedrijven zoals de farmaceutica. Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen gebaat zouden zijn met enkele simpele druppels cannabidiol die nu allerhande chemische troep moeten slikken, inclusief de negatieve bijwerkingen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

