30 dagen muziekuitdaging #24

Day 24: a song you want to play at your funeral

In tegenstelling tot de uitdaging van gisteren heb ik hier al wel over nagedacht. Ik kwam echter nooit tot een consensus, vooral als ik maar 1 nummer zou mogen kiezen, zelfs bij drie werd het me heel moeilijk.

In 2010 moest ik voor werk naar Wrocław, Polen. Er was een nieuwe vestiging van IBM neergeplant en ik moest mijn opvolgers opleiden, wat me toen werd verteld was dat het ging om uitbreiding van het team. Ik ging een midweek naar een stad met een Duitsachtige stadskern, wat niet mag verbazen omdat de meesten het beter zullen herkennen als Breslau. Momenteel is het de vierde stad van Polen (2014) maar in 1871 was het derde stad van Duitsland. Toen ik er zeven jaar geleden was sprak men er amper Engels. Een obstakel dat me deed afzien van een verhuis naar de nieuwe vestiging. Ik wil toch wel de lokale taal een beetje onder de knie hebben voor ik ook maar een verhuis overweeg. Tegenwoordig zal het wel een pak gebeterd zijn omdat niet alleen IBM maar verschillende andere multinationals zich in het nieuwe IT centrum onderkomen hebben gevonden. In het hotel waar ik toen verbleef, heette de bar Chopin. In tegenstelling tot de algemene misconceptie is Fryderyk Chopin Pools en niet Frans. Komt daar nog bij dat de persoon die ik moest opleiden me een fles Chopin wodka cadeau deed (enkele maanden eerder had ik hem met een beperkt budget Dublin leren kennen, een stad die veel duurder is dan een doorsnee Europese stad en zeker een Poolse). Een ander leuk weetje is dat de luchthaven van Wrocław verbonden is met Copernicus, die aldaar studeerde en studiebeurs kreeg. Qua geschiedenislessen hebben die twee feitjes me meer bijgebracht over beide heren dan ze op school in mijn kopje hebben proberen pompen.

Een korte inleiding om maar te zeggen dat ik op die manier Chopin’s muziek ben gaan leren kennen. Als naam klinkt het als een klok, maar toch net iets minder dan een Beethoven of Mozart maar voor de derde plaats komen heel wat componisten in aanmerking.

Als eerste kanshebber komt dan ook Chopin’s Marcha Fúnebre (ja, hij studeerde ook in Bologna) en ligt begraven op het overbekende Père-Lachaise te Parijs.

Via die link in Parijs kunnen we naadloos overgaan naar het volgende liedje van The Doors, When The Music’s Over.

Maar het lied dat ik absoluut zou willen horen op mijn begrafenis is Something I Can Never Have.

Ik vermoed dat met mijn keuzes de mensen niet schreeuwend zullen weglopen. Vandaar deze keuzes, om niet alleen negatieve associaties te leggen die te pas en te onpas bovenkomen drijven (lees: al te populaire muziek waardoor de intensiteit verwatert of het gebanaliseerd wordt) maar ook om bepaalde genres niet in een nog negatiever licht te plaatsen (lees: metal).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

