Hittebestendig, of net niet.

Eerst en vooral zeggen dat je me tijdens de winter nooit zal horen klagen. Wat me vooral stoort aan de warmere temperaturen is dat het nooit geleidelijk aan gaat. Op twee dagen tijd komt er plots bijna 20 graden bij. Toen ik enkele keren naar Turkije ging, had ik altijd minstens twee dagen nodig om te acclimatiseren. Je kan het vergelijken met in bad gaan. Als ik er eenmaal in lig, kan ik er nog heel veel heet water aan toevoegen. Maar is het van het begin te warm, ga ik er niet in. Terwijl het op vlak van temperatuur warmer zal eindigen bij ‘mijn methode’.

Een voordeel aan de eerste zonnestralen, of mediterrane klimaat, is dat het gemoed van de doorsnee mens compleet verandert. Een glimlach is amper een uitzondering. Je krijgt vaker een knik of een goedendag toegewenst. Terwijl ik dat eerder doe als ik geen moeilijkheden heb met het weer. Het helpt me dus wel als de collectieve mensheid meer menselijkheid vertoont.

melted-2

Nog een nadeel is dat ik nogal vlug omschakel naar het nachtleven omdat de temperaturen dan draaglijker zijn. Morgenvroeg wel als eerste naar de supermarkt lopen om de voorraad ijs bij te vullen. Deze ochtend kon ik niet gaan omdat het op woensdag altijd enorm hectisch en/of druk is vanwege promoties.

Nadien ook maar eens met de stofzuiger ronddansen. Normaal gezien doe ik dat wanneer ik ook maar het kleinste stofje zie. Al kan het wel eens uitgesteld worden als ik me slecht voel. In dat geval pik ik de stofdeeltjes gewoon op om mijn buren en mezelf het lawaai van de machine te besparen. Omdat de ventilator al twee dagen aanstaat, zie ik plots toch deeltjes verschijnen die me eerder niet opgevallen waren. Zij werden tijdens mijn schrijfproces deskundig verwijderd.

Omdat ik de laatste tijd enorm afzie van allerhande procedures die fout dreigen te lopen, gecombineerd met de warmte, zit ik vooral veel na te denken. Over hoe, wat en waarom. Voldoende materiaal om me voor de rest van mijn leven bezig te houden. Zover gaan we het echter niet laten komen. Als het weer morgen wat draaglijker is, ga ik toch enkele zaken opnieuw aanvangen, verderzetten. Een aantal productieve processen in gang zetten.

Toch maar even de buienradar gecheckt. Binnen een half uurtje zou er op mijn locatie al regen kunnen vallen maar rond zeven uur worden de hemelsluizen pas echt opengezet, mogelijk met klank- en lichtspel.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

