30 dagen muziekuitdaging #15

Day 15: a song that describes you

Goh, zo’n vragen doen me denken aan ‘noem het laatste liedje dat je hoorde’ of ‘laatste film die je zag’ en ‘dat beschrijf x of y’.

Omdat het genre eerder van de hardere soort is, ga ik alleen linken naar de songteksten. Mocht je het nummer zelf willen horen, youtube zal het zeker in de aanbieding hebben. Bij nader inzicht, zal ik er duidelijk bijzetten welke link naar wat leidt.

In eerste instantie dacht ik onmiddellijk aan Fuck Authority van Pennywise (lyrics)(song). In hetzelfde schuitje, genre, zit Greenday’s American Idiot (lyrics)(song). Hmm, ik merk net dat beide video’s de Amerikaanse censuur niet overleeft hebben. Censuur is nog zo iets waarbij je vaak ergere dingen denkt of zegt dan eigenlijk bedoeld wordt. Het mist zijn effect dus. Er zijn trouwens bands die verklaren dankbaar te zijn geweest voor de ‘Explicit’ (parental advisory) stickertjes waardoor hun verkoop aanzienlijk steeg. En dat ze nooit zo succesvol hadden geweest zonder dat labeltje en dus bij elk album ervoor zorgden dat ze die extra versiering meekregen. Of hoe je iets slechts in je voordeel kan uitspelen. De naam van de band ontgaat me even, maar ik kom er nog op terug, beloofd!

Volgende nummers zouden ook kanshebbers kunnen zijn:

Heaven Shall Burn – Antagonized (lyricsaudio) (ze hebben een heel arsenaal aan songs die in deze categorie thuishoren zoals o.a. Return to Sanity). Ze klagen het huidige systeem aan, maatschappelijke problemen worden aangekaart, ook zijn ze uitgesproken anti-racistisch en fascistisch en vechten voor dierenrechten. Zeg nu nog eens dat metalheads domme kloten zijn.

Hurt van NIN zou ook hier opnieuw belicht kunnen worden. Net als het Vlaamse Tourist LeMC’s Koning Liefde.

Maar mijn keuze is uiteindelijk gevallen op Simon & Garfunkel’s Sound Of Silence. De videoclip hierbij, kies de versie van Disturbed, ook een van mijn favoriete bands. Deze versie kreeg de appreciatie van songwriter Paul Simon. Het nummer werd trouwens geschreven in 1964. Een eervolle vermelding gaat naar The Who’s Behind Blue Eyes (video).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “30 dagen muziekuitdaging #15”

Geef een reactie

