Ik geloof, geloof ik

Om te beginnen, moet ik een onderscheid maken tussen de heersende, georganiseerde misdaad religieuze ordes en degene die niet ijveren naar geldgewin.

Tegenwoordig moet de doorsnee-mens zijn racisme niet meer onder stoelen of banken steken. The fear campaign, de bangmakerij heeft gewerkt. Tja, na 9/11 startte de war on terror en begon de Verenigde Staten met hun terreur om iedereen achterdochtig te maken voor moslims. Kortom, het was zo succesvol dat je alleen maar ietwat veilig bent als je blank bent. Want blanken die aanslagen plegen zijn gebrainwasht of mentaal ziek. Alles wat een beetje ruikt naar de islam wordt gecatalogeerd als terroristische aanslag. Grappig hoe het woord terreur gelinkt wordt aan een gemeenschap die zelf al eeuwen geterroriseerd worden (ach ja, het zijn zelf ook geen lieverdjes). Misschien zouden wij eens wat meer naar hun visies en verleden moeten kijken. De oorsprong van de algemene of wereldhandel ligt bij de zijderoute (ietwat foute omschrijving, maar in die tijd was er geen naam voor omdat het eerder een wirwar, of beter gezegd netwerk, was die verschillende beschavingen linkte).

Zoals we op school werden aangeleerd en iedereen als aapjes kan herhalen, begon onze beschaving bij de Romeinen. Ja, de zijderoute leefde op nadat het Romeinse Rijk Egypte had overwonnen in 30 v.C. en handel bloeide open tussen Europa, Afrika, het Midden-Oosten, Indië, Zuidoost-Azië en China. De roots moeten we zoeken bij de Chinese beschavingen en hun Centraal Aziatische (aka Eurasia) contacten. Die laatste waren gekend voor hun paarden (fokkerijen en hun rijkunsten) en dus enorm begeerd. De oorsprong van wat nu gekend staat als de Zijderoute kunnen we al zeker bepalen op minstens 2000 v.C.  Om maar te zeggen dat de Romeinen weinig tot geen impact hadden. Ja, ze civiliseerden Europa door alles wat niet Romeins als barbaars te zien en barbaars alle heidenen te verdrijven of af te slachten. Ja, hun heirbanen waren revolutionair. Ze werden initieel aangelegd om hun legers op snelle wijze te verplaatsen. De ligging van hun ‘Via’s’ werd gebaseerd op Keltische handelsroutes. Oh wacht, op school werden Kelten als Galliërs weergegeven (ja, de Romeinen gebruikten niet de naam van het kindje maar hernoemde gewoon alles en iedereen naar goeddunken).

Hoewel de Romeinen zeker hun positieve invloed heeft gehad op de westerse beschaving hebben ze zeker ook een aantal cruciale en humane regels aan hun laars gelapt die we tegenwoordig wel heel hard missen. Al kan je dat hen moeilijk aanrekenen, het is wel blijven evolueren tot waar we nu staan. Net omdat de Arabische wereld in het midden lag op de Zijderoute kwamen zij meer in aanraking met verschillende culturen. Het Perzische Rijk veroverde ook hele gebieden maar legde de gebieden niet op welke religie te belijden, of zich te converteren naar hun eigen cultuur. Zij zagen reeds in dat dat je gebieden gemakkelijker kunt overwinnen door de mensen hun eigenheid te laten behouden. De Achaemeniden, voorlopers van het Perzische Rijk (Darius, Xerxes en Cyrus inclusief verschillende volgnummers waren de leiders) voerden het Zoroastrisme in als staatsgodsdienst. Tot de vroege Middeleeuwen, lees: zevende eeuw, islam overnam als religie in de Arabische wereld. De Zoroasters die zich niet bekeerden tot de islam werden plots tweederangsburgers, maar ze konden dat uiteraard afkopen zodat ze toch nog paard konden rijden, of wapens dragen of bepaalde kledij niet moesten dragen. De islam zorgde ervoor dat aanhangers van het Zoroastrisme zich verder verspreiden door intensivering van vervolging op niet-moslims. Je moet geen raketgeleerde zijn om de gelijkenissen te zien in de westerse wereld, wat het Christendom gedaan heeft voor allerlei gemeenschappen en natuurreligies.

Toch vreemd dat de beschaafde Romeinen afkerig waren tegenover alles wat niet in hun kraam paste. Of anders gezegd, tegenover alles wat ze vreemd vonden. Enerzijds aanvaardden ze het wel om handel te drijven maar om gebieden te veroveren, moeten de mensen zich bekeren of hun lot was bezegeld. Geen idee waarom ze zo overtuigt waren dat hun godsdienst de enige ware is/was. Aanvankelijk behoorde de Romeinse religie tot de polytheïstische volks- en stammenreligies, vooral bedoeld om de natuurlijke en publieke orde te handhaven. Ondanks dat het Christendom zijn oorsprong heeft in het Oosten, wordt de godsdienst voornamelijk beschouwd als die van de westerse, beschaafde wereld. Geen enkele godsdienst is vrij van vervolgingen, veronderstel ik. Zelfs de hedendaagse op vrede gestaafde ideologieën hebben hun donkere kantjes. En net zoals tegenwoordig kan je geen hele gemeenschap(pen) over dezelfde kam scheren omdat ze een bepaalde tekst op een zekere wijze interpreteren. Veel van de conflicten zijn hieraan te wijten. In Engeland werd een eigen religie gestart omdat een koning niet de zege kreeg van de paus om zijn huwelijk te annuleren (Anglicanisme). Het protestantisme kan je ook beschouwen als een stroming binnen het christendom dat veel bloed heeft doen vloeien. En een kleine opzoeking leert me (viel bijna van mijn stoel) dat binnen het protestantisme verschillende stromingen zijn. Een interpretatie van ‘ja, ik geloof, maar wel op mijn manier’ of wat je het beste uitkomt.

Is het dan niet beter om de zogenaamde heilige schriften als fictie te beschouwen en puur als ontspanning? Bij archeologische opgravingen zijn de deskundigen het vaak oneens over hoe de vork werkelijk aan de steel zit. Is het niet beter om uit alle mogelijke filosofieën of levensbeschouwingen je eigen keuze te maken zonder dat het opgelegd is of zonder dat je ervoor vervolgd wordt? Dat er eindelijk terug wat respect tegenover elkaar komt. Verricht je handelingen niet omdat iets of iemand het zo voorschrijft, maar denk na, overweeg je activiteiten en woorden zodat je anderen er niet mee kwetst of schade berokkent. Volgens mij is mijn opsomming hier praktisch de basis van elke religie die bestaat. Uiteraard hebben ze hun verschillen maar vooral hebben ze enorm veel raakpunten. Helaas worden die gelijkenissen overschaduwt door discussie wiens onbestaande idool de beste was (‘de langste heeft’). (Praktisch) Elke godsdienst baseert zich op het verschil tussen goed en kwaad. Vanwaar komt het idee om kwaad goed te spreken omdat mijn god(en) beter zijn dan de jouwe. Klinkt me vrij kinderachtig (ik doe hier kinderen onrecht aan, besef ik).

Geloof is iets waar je je aan kan vasthouden of wat je recht houdt in moeilijke tijden. Is dat dan omdat je god je dit toedicht om je sterker te maken? Of om je te testen? Zo kan je je verantwoordelijkheden ook wel doorschuiven, net zoals je doet voor tegenslagen en bij voorspoed. De godsdiensten zijn gebaseerd op natuurreligies. Want ja, de natuur heeft meer impact op de mens dan eender welk figuur dat wat mirakels heeft verricht. Besef dat vuur maken vroeger ook al een mirakel was of een eclips voorspellen. Omdat een religie te veel negatieve bijklanken heeft, onthoud ik me er van. Ik volg liever bepaalde filosofieën die meer bijdragen tot een goed functionerende maatschappij. Die geen haat, ongelijkheid, en onmenselijkheden prediken.

Als ik dan toch verplicht zou worden een religie uit te kiezen, dan zijn FSM, Russell’s theepot of IPU.

Er zijn zoveel mogelijkheden voor handen om te zorgen dat je een comfortabel leven kan leiden. Hogere machten worden amper nog aanbeden. De kerk zijn in de meeste gemeenten slechts een oriëntatiepunt of een culturele samenkomst-plaats. Het luiden van de klokken is gereduceerd tot een noodzakelijk kwaad. Als het een week niet gehoord zou worden, weinigen die zich daar bewust van zijn. Helaas springen de meeste mensen op de kar van het kapitalisme. Het vergaren van zoveel mogelijk statussymbolen om te kunnen uitpakken in je omgeving. Ik plaats kapitalisme dan ook probleemloos bij de religies die voor mijn part kunnen verbannen worden.

Misschien moet ik me ook eens iets verder verdiepen in het satanisme. Opnieuw eentje dat in de maatschappij doodgeknepen wordt met de vreemdste vergelijkingen. Het eerste wat me opviel is dat Church of Satan trots, vrijheid en individualisme predikt en ze beschrijven het zelf als ‘kwaliteiten die door de gevestigde religies als des duivels gekenmerkt wordt’. Het satanisme predikt ook geen plegen van overvallen, terroristische of haatcriminaliteit, in tegendeel, ze willen dat je je als mens ontplooit, denkt en voelt en je eigen verantwoordelijkheden hebt en neemt.

Hoewel het toegeschreven wordt aan Nietzsche was het Hegel die eerst opperde ‘god is dood’. Het wordt tijd dat de mens zich ermee verzoend en leeft volgens een humane en respectvolle filosofie die geen gemeenschappen scheef bekijkt of benadeeld, dat elk mens zijn goede en minder goede kanten heeft en dat ook respecteert.

Ik geloof, geloof ik, in een aantal filosofieën die bijdragen aan een menswaardige maatschappij. Niet alle filosofieën zijn even interessant en opnieuw open voor interpretatie maar ook hier kunnen we misschien de beste uitpikken, verzamelen, bundelen en gebruiken als manifest om zo onze jongeren, kinderen, jeugd een basisopleiding te bieden die wel nuttig is voor de maatschappij. Filosofieën gecombineerd met openheid voor de wetenschap en deze te gebruiken ten behoeve van de gemeenschap ipv bedrijven.

9a766c0ad45c0ef9c3360c55803ee3d5.jpg
Ik denk, dus ik ben (god?)
Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “Ik geloof, geloof ik”

  1. Mooi stuk!
    Uit m’n hart gegrepen.
    We hebben een hoop verpest met onze mars van de ‘beschaving’.
    Ik kon ook niet kiezen, ben ook klaar met dat gekies. 😉
    Maar die roze eenhoorn…, die is wel erg schattig.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

