Mezelf uitdagingen opleggen #1

Vroeg me net af hoe lang het geleden was dat ik nog een woord gezegd heb. Het bleek vrijdag te zijn. De daaruit vloeiende gedachtentrein deden me denken aan handelingen, onthoudingen en prestaties die ik kan voltooien om mijn leven simpeler, aangenamer en/of gezonder te maken. Een beetje zoals de vastenperiode of het gehypete ‘Tournée Minérale’ (een maand overleven zonder alcohol).

Ik haal de Vastentijd, of quadragesima (van eender welke religie) en de tijdelijke alcoholonthouding alleen als vergelijk. Ik zoek niet de steun en hulp van een god. In dat opzicht kan je stellen dat ik steun en hulp voor mezelf zoek, en dus eigenlijk zelf god ben. Geen zorgen maken, ik lijd niet aan hoogheidswaanzin of iets dergelijks. Ik ga eindelijk beginnen met het vereren van mezelf. Het Dannyisme is erop gericht dat ik de wereld meer kan bieden als ik me goed in mijn vel voel.

Ik kan er wel aan toevoegen dat je mijn blog niet moet volgen als je denk dat ik vreemdste stunts ga uithalen. Die kondig ik vrijwel nooit aan en gebeurt sporadisch en geheel spontaan.

Wat kan je dan wel verwachten? Ik ga de uitdagingen aangaan die mijn leven verbeteren. Die bevorderlijk zijn voor mijn algemene ik, die me meer routine geven. En tegelijkertijd de minder gezonde gewoontes trachten af te zweren. De periode die ik er opplak, zal afhankelijk zijn. Bepaalde gewoontes wil ik op die manier gewoon afzweren. Ik besef dat ik een hoop handelingen verricht die onbewust zijn of tics.

Jarenlang heb ik me bezondigd aan nagelbijten. In die mate dat ik regelmatig problemen ondervond. Geen idee of mijn maagpijnen daaraan te wijten zijn of het gewoon een uitloper is van de stress die ik ervoer. Paronychia of fijt is er eentje van. Hoewel het vrij pijnlijk is, heb ik amper actie ondernomen om dit tegen te gaan. Waarschijnlijk omwille van het feit dat het opnieuw iets is waardoor je je mindere mentale gesteldheid kan verantwoorden. Omdat dit vaak een onvrijwillige actie, wordt het een lastige klus. Ik merk dat ik me er vaak aan bezondig bij verhoogde stress. Loshangende stukje vel en uitstekende stukjes nagel zorgen voor meer overlast dan langdurige pijn doordat er teveel nagel verdwenen is. Het knippen zorgt dan ook voor bijkomende problemen en misschien kan ik beter een vijl e.d. aanschaffen om deftig een manicure te kunnen uitvoeren waardoor ik niet continue afgeleid wordt door zelfs maar de miniemste uitstulping. Hierbij kondig ik dus al aan om mijn nagels niet meer te verkorten door te bijten of eender welke manier behalve met nagelknipper en daarvoor voorzien gereedschap. En dat alvast minstens tot 16 juli. Wat neerkomt op 10 weken.

Andere items die nog op het menu staan, is het opstellen van een hele agenda. Niet om alles tot in de puntjes in te plannen, maar eerder om routine te kweken in bepaalde handelingen. Dit is vooral om ervoor te zorgen dat ik dat na verloop van tijd gewoon ben geworden en niet laat afhangen van de mood van het moment. En misschien zelfs belangrijker om in goede periodes niet teveel te ondernemen. Mentaal zal het me wellicht ook wel helpen om uit die negatieve spiraal te raken.

Je hebt het mogelijk al in eerdere blogs gelezen maar ik hoopte om na mijn verhuis bijna twee maanden geleden terug structuur op te bouwen en bepaalde zaken op te starten of aan te pakken. Nu merk ik dat ook dat wat is verwaterd. Het meest cruciale was uiteraard om wederom een graad van rust te vinden die aanvaardbaar is. Ik merk dat sinds mijn zelf voorgeschreven kuur (Chinese Chlorella, Koreaanse ginseng en CBD hennepzaadolie) rust heb gevonden. Eureka! Een rust die ik slechts tijdelijk vond bij het gebruik van antidepressiva. Ook de negatieve bijwerkingen van laatstgenoemde ondervind ik nu niet. Dubbel hoera! Daardoor is het eindelijk tijd geworden om het leven terug op te nemen, routine op te bouwen en zelfs slechte habits trachten af te zweren.

Ik ken mezelf ondertussen goed genoeg om te beseffen dat ik ook maar een mens ben en dat hervallen, bewust of onbewust, erbij hoort. Net omdat het bij mij vaak een geval is van alles of niks, vrees ik vooral het onbewuste. Het onderbewustzijn is ook zo’n probleemgebied. Soit, als ik iets start, wil ik er zolang mogelijk mee doorgaan. Tijdelijke onderbrekingen, tussenstops, pitstops en afleidingen kunnen ervoor zorgen dat een bepaalde activiteit voor lange tijd op de lange baan geschoven worden. Dat valt dus te vermijden.

Morgen ga ik een schema opstellen waar ik me zo goed mogelijk aan ga proberen te houden. Na enkele uren, dagen en weken zullen er wel optimalisaties aangebracht worden. Niet zozeer om mijn leven te vergemakkelijken maar eerder om realistisch te blijven. De agenda zal ook slechts gebruikt worden als middel om op terug te vallen. Een soort leidraad met speling op.

Als mijn intenties en plannen op interesse kunnen rekenen, zal ik hierover later nog berichten. Hoogstwaarschijnlijk hoef je zelfs niet eens een bericht na te laten want gaat het sowieso hier en daar wel eens opgenomen worden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

