30 dagen muziekuitdaging #10

Day 10: a song that makes you fall asleep

De rustigere klassieke muziek kan me over het algemeen voldoende tot rust brengen dat ik zou kunnen indommelen. Dan heb je ook nog de zangkoren die vaak hetzelfde effect hebben zoals Scala of Gregoriaanse gezangen.

Ik herinner me dat er vroeger tussen 22 en 23u een metalprogramma op de radio was en dat ik steeds sliep voor het einde van de show.

Geen idee of de vraag bedoeld is om aan te geven of je het rustgevend vindt of saai. Saaie muziek zorgt bij mij voor negatieve gevoelens waardoor de muziek niet het beoogde resultaat behaald en daardoor eerder frustrerend werkt dan rustgevend. Als je op Youtube ‘relaxing music’ intoetst, krijg je eerder spirituele resultaten die amper als muziek bestempeld kunnen worden. Ja, er wordt gebruik gemaakt van instrumenten maar veel inhoud zit er niet in. Geef me dan maar de pianomuziek.

In het klassieke aanbod, kan je terecht bij Giovanni Palestrina – Missa Pro Defunctis, Mozart’s klarinetconcertoPhilip Glass – Metamorphosis, Jean Sibelius – Valse Triste, e.v.a.

Ik ben fan van Adrian von Ziegler, niet alleen componeert de Zwitser o.a. Keltische, relaxerende, fantasy, donkere, oosterse, maar ook metal en filmmuziek. Tussen zijn afspeellijsten vind je zeker iets naar je gading.

Ik heb niet echt een favoriet hiervoor. Vaak kies ik iets en werkt het niet naar behoren, skip ik tot er wel iets als afdoende slaapmiddel werkt.

Wat – naast de Keltische composities – ook helpt om tot rust te komen of in slaap te vallen is de Noorse muziek (aka Pagan, Nordic, Viking music). Velen zullen dit kennen dankzij de tv serie Vikings. Wardruna is de band die de muziek hiervoor aanleverde. Beluister hier Runaljod-Ragnarok.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

