Wondermiddel: tijdelijk of blijvend?

Zoals ik eerder al schreef, gebruik ik CBD+. De huidolie had niet het beoogde effect. Het wordt geadverteerd als voedingssupplement. Vreemd genoeg (hoewel?) is deze niet verkrijgbaar op de Belgische markt omdat het 2,75% CBD bevat. Gelukkig gaat mijn moeder regelmatig bij onze noorderburen shoppen en heeft ze ze daar aangeschaft.

In België blijkt het middel alleen verkrijgbaar via de ziekenhuisapotheek en alleen maar voor MS patiënten (waar het heilzaam is tegen spasticiteit). In Nederland is het vrij verkrijgbaar en blijkt werkzaam tegen een hele lijst aan kwalen. En niet alleen kwalen, het werkt genezend bij kanker (!) en pijnstillend bij een groot aantal aandoeningen. Het verbaast me dan ook niets dat de farmaceutische bedrijven dit middel blokkeren omdat het minder opbrengt dan hun dodelijke en amper succesvolle chemokuur.

Mij persoonlijk zorgt het voor rust in mijn hoofd, dat ik niet constant over zaken door blijf piekeren en, ook niet onbelangrijk, het ontspant me zodat ik van een betere nachtrust kan genieten. Helaas wordt de geneeskracht zwaar onderkend of afgedaan als recreatieve drug die geen waarde heeft in de huidige geneeskunde. Het is echter veel te duur om de olie te kopen of te tijdrovend om zelf aan te maken. Een flesje verdunde olie kost al vlug €20. In Nederland wordt geijverd om dit door de zorgverzekeraar te laten vergoeden. Wat voor mij toch een duidelijk teken aan de wand is dat het heilzaam is. Meer info vind je hier.

Nu heb ik in mijn rebelse jaren wel eens een jointje gerookt. Het komt niet op hetzelfde neer met wat ik nu ervaar. Waar je als recreatieve gebruiker naar op zoek bent is de psychoactieve stof THC, die bij de CBD olie uitgefilterd is. De enige manier om in België toch gebruik te maken van de heilzame werking van CBD is via de illegaliteit. Je kan een uitstapje naar Nederland plannen (drogist of coffee shop) of al minder raadzaam de straat op te gaan en een dealer te vinden met als grote probleem dat je niet weet wat je in handen krijgt. Besef ook dat er veel verschillende soorten wiet bestaat en dat bepaalde soorten meer CBD bevatten dan THC en omgekeerd. Je kan ook proberen om het online te bestellen, zoals ik al zei is het product niet verkrijgbaar via de Belgische site van Holland&Barrett.

Omdat het hier gaat om een natuurlijk product, zonder extra toevoegingen, is de farmaceutische industrie niet gebaat bij dit soort van medicatie. Net zoals andere planten zoals valeriaan (om er maar 1 te noemen), wordt het verwezen naar de schimmige wereld van de alternatieve geneeskunde (aka kwakzalverij). Hoe is onze maatschappij zo geëvolueerd dat natuurlijke producten als kwakzalverij worden aanzien en de reguliere als standaard? Net zoals de valeriaan wordt hennep al minstens sinds de Middeleeuwen (en waarschijnlijk veel vroeger dan dat) gebruikt in onze contreien.

Verbazend is dat CBD olie geen bijwerkingen kent. Het heeft een bittere smaak maar als je daar geen problemen mee hebt, en je overschrijdt de dagelijkse dosis niet, zal je geen neveneffecten ondervinden. Je moet wel oppassen als je nog deelneemt aan het verkeer omdat je er rustig en zelfs slaperig van wordt. Anderzijds heb ik maandenlang antidepressiva geslikt waarbij ik eigenlijk niet had mogen autorijden. Het middel zou een hele hoop pijnstillers overbodig maken wat opnieuw slecht nieuws is voor de farma-reuzen.

Na enkele dagen gebruik, merk ik de positieve werking. Het gebruik blijft beperkt tot enkele druppels voor het slapengaan en ook enkele druppels als ik ergens naartoe moet. Niet 2 – 3 maal daags zoals aangegeven op het flesje. Ik hoop alleen dat ik niet steeds meer nodig heb om hetzelfde effect te bekomen. Vandaar dat ik soms een dag of twee oversla en slechts in geval van nood de wonderdruppels ga innemen.

Het enige waar ik me vragen bij stel, is of een drugshond dit gebruik kan opsporen. Het gaat om een minimale dosis maar omdat die honden wel een zeer efficiënte reukorgaan hebben… Feit is wel dat deze overpeinzingen snel stoppen na enkele druppels. Ha!

Momenteel spreek ik dus zeker over wondermiddel. Als ik het gebruik kan minimaliseren tot enkel wanneer het nodig is, hoop ik dat ik het voor langere tijd kan gebruiken als middel. De ASMR therapie die ik ’s avonds raadpleegde om sneller in te slapen en de zogenaamde breingasme te krijgen, hebben hun effect ondertussen al serieus ingeboet. Net zoals bij alle middeltjes werkt het vaak maar even, vandaar dat ik het olietje ga koesteren en een gepersonaliseerd gebruiksplan ga opstellen. Ayurvedische theetjes werken ook alleen als je het niet elke dag drinkt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “Wondermiddel: tijdelijk of blijvend?”

Geef een reactie

