30 dagen muziekuitdaging #9

Day 9: a song that you can dance to

Wederom een lastige omdat ik mijn danstalenten niet al te hoog aanschrijf of inschat en mijn coördinatie het ook niet echt toelaat. Daarom ga ik hierbij kiezen voor de iets minder dansbare genres. Oftewel de genres waarbij een perfecte uitvoering van danspasjes niet echt vereist is. Het zijn ook de muziekstijlen die ik het vaakst hoorde tijdens de fuiven in mijn jeugdjaren.

Genres die daarin vallen zijn metal (in al zijn vormen incl. punk en grunge), psychedelische rock, new wave, etc. kortom de meer alternatieve muziek. Bij metal kan het variëren van luchtgitaar en andere luchtinstrumenten tot de al iets geavanceerdere danspasjes en sprongen van de rap-, nu- hardcoremetal. Bij al deze vormen is het uiteraard afhankelijk van de hoeveel mensen die op de dansvloer present zijn anders is het slechts een wirwar en heb je een chaotische moshpit waarbij je de nodige agressie kwijt kan.

De band die in veel van de vorige categorieën geplaatst kon worden is Suicidal Tendencies. Omschreven als crossover thrash, hardcore punk, alternative/funk/speed/skate metal ontbreekt het hen niet aan labeltjes wat waarschijnlijk ook te maken heeft met het feit dat ze al 37 jaar actief zijn en zo verschillende stromingen hebben overleefd en meegemaakt. Ze hebben dan ook verschillende roots en invloeden en hebben vele bands op hun beurt beïnvloed (o.a. Metallica, Green Day, Pantera, Rage Against The Machine, Sepultura, Slayer en Slipknot). Het nummer dat veel bij me oproept, en vrij gemakkelijk dansbaar is, is Institutionalised.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

