30 dagen muziekuitdaging #6

Day 6: a song that reminds you of somewhere

Zoals liedjes gelinkt worden aan personen, link ik ze ook geografisch. Op die manier brengen bepaalde liedjes me terug naar lang vervlogen herinneringen. Een korte greep uit het assortiment waarna ik eindig met de winnaar in deze categorie.

De grote verscheidenheid aan Ierse ballades, rebel songs en aanverwanten voeren me terug naar mijn tijd in Ierland. Je kan je ook inbeelden wat een tsunami aan gevoelens en prikkels ik opvang als ik een Ierse pub binnenstap, wat al een eeuwig geleden is trouwens. De geuren, atmosfeer, uitzicht, geluiden (niet specifiek de muziek maar zowat alles eromheen, de pint glasses klinken anders, etc) brengen me terug naar een meer vertrouwelijke omgeving. Niet in het bijzonder omdat in Ierland het pub-leven vaak een familieaangelegenheid is terwijl er in België praktisch een stigma op zit.

Een andere categorie zijn de zogenaamde zomerhits. Je kent ze wel, die liedjes met die zomers aanvoelen. Dat soort muziek is nauw verbonden met Kreta, Kuşadası en Alanya. Gelukkig hoor je deze soort amper op de lokale radio en blijft de schade beperkt tot vakantieherinneringen. In Alanya ontdekte ik per toeval een The Doors Rock Bar maar na amper drie liedjes hield ik het daar voor bekeken. De algemene sfeer zat niet goed en een kwartier wachten tot je een drankje in je handen hebt, vind ik wat te lang.

Bepaalde muziekgroepen voeren me terug in de tijd en naar festivals die ik bezocht heb, met name Werchter (TW), Dessel (Graspop), Kiewit (Pukkelpop, of zoals een Amerikaan zei ‘pukie-pop’), Clisson, Nantes (Hellfest), Marlay Park, Dublin (hoewel niet officieel een festival er kwamen toch 5 bands en niet van de minste) en verschillende kleinere affiches. Daarnaast is er nog een hele lijst aan bands die ik zag in o.a. Belfast, Dublin, Brussel, Gent, etc.

Een andere band zal door de meesten wel gekend zijn. Ik hoorde ze voor het eerst op de radio in Belfast. Ik arriveerde eind januari 2005 en in maart kwam hun eerste album uit (Employment) en na de eerste beluistering wist ik dat die band het ver ging schoppen met hun mix van punk rock en new wave. Toevallig was dat nummer ‘Oh my god‘, en al even toevallig was de tekst ‘I’ve never been this far away from home’ niet volledig correct, het was wel het verste waarheen ik ooit verhuisd ben. Nadien werd mijn vermoeden bevestigd met ‘I predict a riot’ en andere hits. Nadien heb ik hen niet meer op de voet gevolgd waardoor zij, als ik hen hoor, nauw verbonden blijven met Belfast. In 2006 kwamen ze optreden op Tennent’s Vital net voor topact Snow Patrol en na The Raconteurs en Editors. Onnodig te zeggen dat het festival uitverkocht was voor je Windows opgestart krijgt. Het idee om slechts voor 1 band naar een festival te gaan, lijkt me ook onpraktisch, waardoor ik metal-festivals verkies.

De winnaar in de categorie is dus Kaiser Chiefs met de plaats Belfast.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

