30 dagen muziekuitdaging #5

Day 5: a song that reminds you of someone

Tja, daar sta je dan met een brein dat werkt met het leggen van allerhande en oneindige linken. Even nadenken hoe ik eraan ga beginnen, ofwel aan bepaalde personen denken en zien welke liedjes naar voren komen of enkele artiesten opzoeken en kijken welke personen eraan gelinkt worden.

Ik startte gisteren met het schrijven van dit blog. Ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit. Bij elke persoon is er wel een liedje dat er aan gelinkt is.

Het liedje das onlosmakelijk verbonden is met mijn eerste, grote liefde is Joan Osborne’s One Of Us. Het lied uit 1995 heeft voor mij dus allesbehalve een religieuze ondertoon. Ook voor de zangeres lijkt dit het geval, ze distantieerde zich van het romaans katholicisme waarmee ze opgegroeid was nadat ze leerde dat ze geen priesteres kon worden volgens het geloof. Sindsdien leidt ze haar leven spiritueel volgens het boeddhisme en katholicisme en staat sceptisch tegenover op grote schaal georganiseerde religies.

Een ander liedje was de openingsdans op de trouw van mijn zus. Ze vroegen me vooraf zelfs naar de achtergrond en betekenis van de song. Veel liedjes zijn vrij interpreteerbaar en velen hebben er hun eigen mening over. Voor een openingsnummer is ‘Nothing Else Matters’ van Metallica waarschijnlijk niet echt het wat doorsnee beschouwd wordt (en zeker destijd al kwam het toen zowat opzetten).

Voorts zijn er ook bands die ik aan bepaalde personen koppel omdat zij – in de vriendengroep – de grootste fan ervan waren en bijgevolg de vertegenwoordigers van betreffende bands. Al had iedereen wel ongeveer dezelfde smaak en raakpunten, iedereen had wel zijn favoriete band of specifieke subgenre.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

