30 dagen muziekuitdaging #2

Day 2: your least favourite song

Even ophelderen waarom ik het nummer kies dat ik gekozen heb. Het gaat om een band die ik over het algemeen wel kan appreciëren maar net dat ene nummer spreekt me totaal niet aan. Als ik moet vissen in de vijver met liedjes, genres, etc dat ik niet ken, of over het algemeen niet leuk vindt, is onbegonnen werk (om de beeldspraak af te maken, hangen er dan vijfhonderd vissen aan mijn haak).

De Beastie Boys hebben een enorme carrière achter de rug die 31 jaar spande. Ze begonnen vrij hard met hits als ‘No sleep till Brooklyn’ en ‘Fight for your right’. Later werd de nadruk meer gelegd op hiphop en rap. Ze hebben artiesten beïnvloed als Eminem, Rage Against The Machine, Limp Bizkit en ook Blur citeerde hen als invloed.

De song(s) die me het minst aanspreken, ligt hoogstwaarschijnlijk aan de bijhorende video, dankzij MTV, die op dat moment nog vrijwel uitsluitend muziekvideo’s uitzond. Zowel op Ill Communication (1994) als Hello Nasty (1998) staan kanshebbers, niet toevallig beiden de titeltracks van de albums. Na verloop van tijd, reken in decennia hier, heb ik ze wel leren appreciëren maar dat heeft bijzonder lang geduurd. Daardoor bombardeer ik ‘Intergalactic’ tot ‘minst favoriete liedje’. De tweede, ‘Sabotage’, kwam bij me over alsof ze hun ziel verkocht hadden aan de mainstream of de commerce. Dat lag dan vooral aan het feit dat MTV de clip financierde. Tijdens fuiven kon ik het nummer wel pruimen wat bij ‘Intergalactic’ minder het geval was.

Bij ‘Intergalactic’ is het eerder het gevoel dat het lied me geeft. De robotachtige zang was er teveel aan. Hoewel ik hun hele discografie als geheel wel deugddoend vind en vernieuwend, ligt die song me iets te nauw bij artificiële muziek als techno en aanverwanten. Het was een logisch gevolg voor een band als hen, maar mij kon het niet echt smaken.

Morgen gaan we vrolijk doen, dan bespreek ik welk liedje me happy maakt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

