ASMR oftewel braingasm

Onlangs iets nieuws leren kennen. Het fenomeen bestaat al even maar was er tot voor kort Oost-Indisch doof voor geweest. Of zelfs afgeschreven als pure quatsch. Ik zal me ook niet meer uitlaten in termen als placebo (op aanraden van de auticoach), want als het een positieve uitwerking heeft, is het niet langer een placebo. Een verklaring die voor puur fysisch denkende mens moet overkomen als hekserij. Ondertussen heb ik die indoctrinatie die door de maatschappij ingeprent wordt van me afgeschud. En mentale gezondheid is veel belangrijker dan de lichamelijke, hoewel er uitzonderingen bestaan zoals kanker, ALS, en aanverwanten die op zich wel een enorme invloed hebben op je mentale gesteldheid.

Ik leerde opnieuw de sensatie kennen die ik vooral ervoer bij een (hoofd)massage. En heel, heel soms bij bepaalde geluiden net voor je inslaapt. Die ASMR zorgt er voor dat je tintelingen ervaart in je hersenen, nek en bovenrug (zowat overal van de hersenen tot je ruggenwervel en omliggende gebieden). Er bestaan heel wat Youtube kanalen en filmpjes over. De eerste video die ik opzette, zorgde voor een heel intense beleving. In het Engels wordt er vaak gesproken over een brein orgasme. Ik begrijp de link en het heeft zowat hetzelfde effect, een tijdelijke ervaring van intens genot met bijbehorende verlengde, positieve effecten. Het eerste was me opviel is dat je veel vlugger de slaap vat. De filmpjes duren gemiddeld een half uurtje. Zolang je de optie voor automatisch afspelen uitschakelt en je pc automatisch laat afsluiten na x aantal minuten inactiviteit of je zoekt een youtube downloader, zet het op een usb en je zal wel een device hebben die het kan afspelen zonder al te veel dataverbruik.

Behalve vroeger indutten, vaak zelfs al voor het filmpje halfweg is, sliep ik ook veel langer. Deze ochtend was het zelfs al licht toen ik mijn ogen opende.

Opnieuw een overwinning in mijn zoektocht naar innerlijke rust, een gezonde slaaphygiëne, iets wat me – voorlopig althans – kan verder helpen. Zolang je je er voor openstelt, en het werkt, is het geen placebo. Dat, in combinatie met de CBD huidolie, geeft een ideale routine voor het slapengaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat deze filmpjes niet gereguleerd zijn, maar je ontdekt vrij snel hoe bonafide een bepaald kanaal is. Ik vertel dit maar omdat ik tijdens het vluchtig overlopen van de reacties van het eerste filmpje iemand schreef dat hij wacht tot de persoon die de handelingen verricht en fluistert, plots een niesbui krijgt. Je zal, hoewel ik ze nog niet ben tegengekomen, wel filmpjes tussen hebben zitten die daar net op bedacht zijn. Controleer dus best even op voorhand of er geen opvallend luide of irritante geluiden voorkomen voor je het gebruikt als slaapmiddel. Ook zijn er een heel gamma aan geluiden die voor sommigen kunnen aanvoelen als irritant, negatief of enerverend. Wat voor de ene werkt, werkt niet voor iedereen. Zo heb je bijvoorbeeld geluidjes als tokkelende nagels, ritselend van plastiek en papier, lopend water, plakband afrollen of het aanstrijken van een lucifer. In sommige gevallen kan het voorkomen dat bepaalde geluiden luider overkomen dan gemiddeld, vanwege de afstand tot de microfoon. Omdat het al een viertal jaar geleden is dat het een hype werd, merk je al vlug dat vele filmpjes miljoenen keren bekeken werden. Je vindt wel een bepaald geluidje(s) dat aangenaam (en zelfs meer) klinkt.

Opnieuw hoop ik dat het geen tijdelijk verschijnsel is, of dat ook hierbij sprake is van gewenning.

De succesformule die me tintelingen garanderen, zijn: het make-upborsteltje (heel zacht geluid maar o zo effectief). Ik heb wel gemerkt dat het meer effectief is als ik op een rug lig, wat vrij lastig is als buikslaper. Halverwege de sessie omdraaien maakt me gelukkig niet volledig wakker.

Welke geluiden geven jou een braingasm? (suggesties welkom anders blijf ik bij dezelfde geluiden en filmpjes hangen)

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

