Voedingssupplementen en olie

En we vervolgen met een nieuwe testfase, ditmaal met voedingssupplementen en een huidolie. Koreaanse ginseng, Chinese chlorella en CBD huidolie worden aan een rigoureuze onderzoek onderworpen met mezelf als testpersoon. Later zeker een update over de persoonlijke beleving van deze producten. Net omdat ieder mens anders is, een andere beleving heeft en anders reageert op producten, zal het zeker niet representatief zijn en is mijn mening en opinie – zoals steeds – bij voorbaat onbelangrijk en niet nuttig.

We starten in het verre Oosten met de Koreaanse ginseng. Ginseng laat de mensen altijd een belletje rinkelen als een rare wortel met mystieke en geneeskrachtige kwaliteiten. Het product wordt ook panax ginseng genoemd. Degenen met een Griekse studieachtergrond zullen ‘pan’ herkennen als ‘alles’ en ‘axos’ als ‘medicijn’. Nu heeft de oosterse keuken ook een (groot) aantal producten in huis die onder die noemer gecatalogeerd kunnen worden (denk aan gember, kurkuma en andere specerijen en/of zogenaamde superfoods met medicinale functies). De alomwerkende geneeskracht stuitte van oudsher op ongeloof in de westerse medische wetenschap. Ook hier denk ik dat het gezegde ‘wat de boer niet kent, eet ie niet’ opgaat, of onvoldoende werd onderzocht. Helaas blijkt de plant niet meer in het wild voor te komen maar blijkbaar is het gemakkelijk te telen – gelukkig maar [hoewel ik net een voetnoot las dat de grond waarop ginseng gegroeid heeft 10 jaar nodig heeft om te herstellen]. Het barst van de fytonutriënten (lees: bouwstoffen voor je lichaam). Voorts wordt ginseng volgende kwaliteiten toegedicht (o.a.): goed voor aanpassingsvermogen, tegen radioactieve straling (voor kankerpatiënten), tegen stress en vermoeidheid (hoera!), tegen diabetes en als afrodisiac. Ik ga vooral uitproberen of het product werkelijk mijn energiehuishouden verbetert of op peil houdt en mijn immuunsysteem versterkt. Ik ga de wetenschap niet in vraag stellen, ik hoop alleen dat ik langdurige en positieve effecten ondervind bij het gebruik van dit middel. Het aanbevolen gebruik dat je driemaal daags 1-2 capsules inneemt (kan ook nog als thee gedronken worden) maximum 8 weken aanhoudt waarna je na twee weken opnieuw kan hervatten.

We blijven even in het verre oosten en zoeken Chinese chlorella op. Je moet hierbij niet automatisch denken aan de geur van een zwembad maar aan chlorofyl, jawel, de stof die de plantjes een groene kleur schenkt. Mijn bronnen informeren me dat het in Japan het meest verkochte voedingssupplement is, niet representatief maar zegt wel iets omdat zij toch al meer dan de doorsnee westerse persoon meer algen en zeewieren consumeren. Het heeft een cholesterolverlagende werking en sterk ontgiftend voor het lichaam. Omdat de stof een sterke celwand heeft en een ongebruikelijk effectief DNA- reparatiemechanisme is het opnieuw een wondermiddel voor kankerpatiënten. Het heeft bewezen nuttig te zijn tegen verhoogde bloeddruk en vermoeidheid. Door eliminatie van toxines is het belangrijk ter preventies van ziekten.

Via dezelfde online webshop vond ik een aanbieder van cannabidiol. Niet beginnen steigeren, het is een niet psychoactieve stof die in nature voorkomt in planten van de hennepfamilie, en ik kocht een huidolie. Voor de kenners heeft de hennepplant veel voordelen en is de illegaliteit er rond vooral toe te schrijven aan recreatief ge/misbruik. De voornoemde groep weet ook de vele toepassingen die de plant heeft en heel nuttig zijn (plant groeit razendsnel, voedsel, vezelproductie, bouwmaterialen, medicatie, cosmetica, veevoeder, een natuurlijke herbicide en erosiebestrijder). De toepassingen zijn eindeloos en natuurlijker dan de meeste producten die wel in de legaliteit vertoeven. Je gaat me niet zien met ‘legalize marihuana’ kleding. Ik hoop via dit product de voordelen die het biedt te benutten. Baat het niet, schaadt het niet. Na een korte opzoekingstocht werd me duidelijk dat ik dit wel eens wilde uitproberen. Bij onze noorderburen is de hele materie redelijk tot goed ingeburgerd, in ons Belgenlandje heerst ook hierop een enorm stigma. Zo werd ik enige tijd geleden al vreemd aangekeken toen ik hennepzaadjes in huis had. Zo zijn we dan weer wel, als er een negatief aspect verbonden is aan iets, is het compleet plaatje negatief. En dat terwijl het medicinaal gebruik toch zijn nut heeft bewezen, blijkt het in dezelfde sferen rond te hangen als opiaten en andere illegale harddrugs. Omdat de mens toch paradoxaal moet zijn, wordt er bij alcohol een oogje toegeknepen. Ik hoop dat het product een langdurige en positieve uitwerking op me heeft. Ik zeg langdurig net omdat mijn lichaam zich zo makkelijk aanpast aan allerlei producten, gelukkig kan ik ook snel en zonder al te neveneffecten afkicken. Zoals ik eerder al zei, als ik het nut er niet meer van inzie, zet ik het net zo gemakkelijk bij het vuil. De meeste problemen ondervond ik, op vlak van afkicken, niet bij cocaïne maar bij de voorgeschreven antidepressiva. Vandaar mijn zoektocht en wil ik dit product zeker een kans geven. Vooral omdat het de gezondheid geen schade zal toebrengen. Mocht dit niet de vooropgestelde uitwerking hebben, zou ik wel kunnen opteren om in een Nederlandse vestiging van de firma meer adequate producten aan te schaffen zoals een spray of andere mogelijkheden. Dan wel alleen als ik toch een effect hebt ondervonden van voornoemde, bestelde items.

Ik besef dat voedingssupplementen op zich weinig effect zullen hebben, vooral omdat ik vijf van de zeven toch gezond en gevarieerd eet. Ik merk dat ik tijdens een laatste bloedonderzoek een gebrek had aan bepaalde vitaminen (onder andere te weinig zonlicht, zoals elke niet-zombie tijdens de wintermaanden, en een andere illustere die amper voorkomt in onze westerse standaard voeding). De tijdelijke inname van die supplementen zorgden wel voor een boost die ik met voornoemde artikelen ook tracht te bekomen en zonder mijn huisarts een kans op een one hundred and eighty te bieden.

Geen schrik, dit wordt geen food, superfood, voedingsblog of wat dan ook, ik ben geen kenner. Ik tracht mijn ervaringsdeskundigheid met mezelf als subject uit te breiden. Zoals beloofd, later meer.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

