1000 vragen aan jezelf #49

961. Wanneer voelde je je overdressed?
Elke keer als ik verwacht werd iets te dragen wat ik niet wilde dragen. Dit geldt vooral bij huwelijken, feesten, etc.

962. Wat is je favoriete tv-koppel?
Hmm, hoorde vandaag dat The Simpsons dertig jaar vieren dus waarschijnlijk Homer en Marge. Zij worden meer realistisch weergegeven dan de miljonairs en op sensatie beluste tv-koppels.

963. Heb je ooit in een kasteel geslapen?
In een kasteel overnachten staat niet echt hoog op mijn verlanglijstje. Als het al gebeurt was, was het niet memorabel genoeg om in mijn geheugen gegrift te blijven.

964. Waarvoor schaam je je?
Er zijn wel een aantal zaken waarvoor ik me schaam. Eentje dat me steeds ontzettend angst inboezemt is een tandartsbezoek. Voor een autist is dat niet bepaald leuk, maar ervaringen uit mijn vroege jeugd hebben bijgedragen aan een grote angst hiervoor, hoewel pijn me over het algemeen weinig doet en ik het goed kan verdragen, is het idee dat er iemand in mijn mond zit met allerhande materialen, enorm groot. Binnenkort zal ik echter de consequenties onder ogen moeten zien en de gevolgen dragen.

965. Verstuur je verjaardagskaarten?
Nee, ik stapte al vlug over om kaarten digitaal te versturen. Ook dit is echter al heel lang verleden tijd.

966. Aan welke ongeschreven regel houd je je altijd?
Ik probeer me tegenwoordig vooral te houden aan het vermijden om mezelf te bedriegen, voor te liegen, etc. De regel die ik wel steeds toepas is het respecteren van anderen.

967. Wanneer heb je voor het laatst een wandeltocht gemaakt?
De laatste noemenswaardige wandeltocht van meer dan 10km dateert van eind vorig jaar van Oostende tot Westende. Kleinere afstanden wandel ik regelmatig en voor minder dan 5km neem ik de fiets zelfs niet meer. Toevallig morgen net een wandeling ingepland van 6km met de begeleidster van RTH. Al is dat afhankelijk van een aantal factoren of het werkelijk doorgaat. Ik heb ook nog een aantal langere wandelingen in de omgeving gepland in eigen of naburige gemeenten (wel handig om een uitgebreide heidegebied in de nabijheid te hebben).

968. Kun je meer tijd vrijmaken voor dingen waar je blij van wordt?
De tijd heb ik wel maar mijn gedachten weerhouden me daar altijd van. Ik vermoed dat het te maken heeft met iets wat me vroeger ingepompt werd, nl dat je pas leuke dingen mag doen vanaf dat je je taken en prioriteiten hebt volbracht. Iets psychologisch maar om de een of andere bizarre reden blijf ik me daar aan houden.

969. Welke klassiekers heb je gelezen?
Hoewel ik bijna alle klassiekers in bezit heb, heb ik het merendeel ervan nog niet gelezen. Ik baseer me op de lijst van wiki waarbij ik het me niet gemakkelijk maak omdat ik in het Engels lees. Woeste Hoogten, Emily Brontë; Decamerone, Giovanni Boccaccio; The Canterbury Tales, Geoffrey Chaucer; Misdaad en straf, De Idioot, Fjodor Dostojevski; Ulysses, James Joyce; A Catcher in the Rye, JD Salinger (en nog verschillende die ontbreken in de lijst waaronder Coelho en ander materiaal van wel opgenomen auteurs). Ik bezit bijna de hele lijst, wordt tijd dat ik er snel een hoop aan toevoeg aan de lijst ‘gelezen’ hoewel ik in verschillende reeds begonnen ben. Decamerone is nog steeds niet volledig uit, het probleem hierbij is niet dat het bestaat uit 766 pagina’s maar eerder dat het is opgesteld uit 110 aparte verhalen.

970. Om wie zou je naar de reünie van je lagere school gaan?
Dat zou vooral zijn voor mijn jeugdliefde dat ik eerder reeds ergens geantwoord heb. Met enkelen van de lagere school heb ik af en toe nog contact al catalogeer ik hen tegenwoordig eerder onder de rubriek kennissen.

971. Fantaseer je wel is over beroemd zijn?
Dat zou voor mij een hel zijn, geen rust meer vinden als je buitenkomt, al heb ik daar nu al problemen mee. Het fantaseren erover is een nutteloze bezigheid. Ik zou om de juiste redenen wel beroemd willen zijn, al is het moeilijk om op die manier beroemd te worden.

972. Welk museum heb je onlangs bezocht?
Zelfs een museum bezoeken stel ik uit/af omdat je niet echt kan inschatten wanneer het het minst druk is. De laatste die ik bezocht heb, waren in Amsterdam en onder groepsdruk (wassenbeeldenmuseum, Heineken Experience en de leukste was de spookwandeling, wat dan technisch gezien geen museum is).

973. Experimenteer je graag in de keuken?
Met de maaltijdboxen doe ik veel inspiratie op die ik nadien gebruik om zelf gerechten ineen te flansen. Ik gebruik wel meer ‘vergeten’ groenten en specerijen die ik ervoor minder of niet gebruikte. Ik experimenteer graag met wisselende resultaten.

975. Geef je makkelijk complimentjes?
Ja, al zijn die eerder om het ijs te breken (of om maatschappelijk correct te reageren) dan oprecht.

976. Aan wie kun je een voorbeeld nemen?
Ik heb geen voorbeelden zoals eerder reeds aangegeven. Iedereen heeft zijn positieve en minder flatterende eigenschappen waardoor het moeilijk voor me is iemand als voorbeeld te zien. Ik probeer het goede in iedereen te zien en de minder positieve te ontzien. Als een spons probeer ik die goede eigenschappen in me op te nemen en zo alle goede eigenschappen in me op te slaan. Wat uiteraard ook niet garandeert dat ik de goedheid zelve ben of een heilige (figuurlijk dan).

977. Wanneer heb je voor het laatst een dag op het strand doorgebracht?
Een dag op het strand zou ik niet overleven. Mijn ivoren velleke zou dat niet aankunnen. Ik vertoef liever aan zee in de winter, of buiten het toeristische en te warme seizoen.

978. Met wie kun je urenlang kletsen over niets bijzonders?
Dat lukt me tegenwoordig niet meer. Smalltalk is sowieso al niet mijn ding.

979. Waarin ben je nog steeds een beetje naïef?
Waarschijnlijk ben ik nog steeds kinderlijk naïef in het goede te zien in de mens. De optimist in me gelooft dat in ieder mens wel iets goeds schuilt. Helaas tonen ze vaak het slechtste in zichzelf eerst, of tonen ze als eerste de kant die het meest volgens het maatschappelijk modelbeeld afstemt.

980. Draag je sieraden met een speciale herinnering?
Nee, de sieraden die ik momenteel draag hebben eerder een functionele reden. Ik heb ze wel bewust uitgekozen om hun symbolische waarde. Ze zijn dus niet bepaald gekozen voor hun esthetisch waarde volgens de maatschappij.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

