1000 vragen aan jezelf #48

941. Heb je weleens oude meubels opgeknapt?
Nee, eigenlijk niet. Kleine herstellingen uitgevoerd wel maar niet expliciet opgeknapt zoals geschilderd of een andere bestemming gegeven.

942. Wat is je favoriete Youtube filmpje?
Een favoriet heb ik niet hoewel ik tegenwoordig zowat alle Hercule Poirot kijk. Ik volg ook verschillende interessante kanalen maar een favoriet filmpje, nope.

943. Wat doe je als je verdrietig bent?
Ik tracht te leren uit ervaringen. En uiteraard ook hoe ermee om te gaan of beter om te gaan met verdriet. Anderzijds heb ik leren leven met constant verdriet. De wereld om me heen is niet echt wat ik zou omschrijven als vreugdevol.

944. Wat is het belangrijkste wat je van je ouders leerde?
Opnieuw een lastige want het belangrijkste benoemen, sluit weer een hoop uit. Wat me zowel een zege als een blok aan het been is om rekening te houden met anderen (of iedereen te respecteren). Met de achterliggende gedachte dat je krijgt wat je geeft, wat dus haast nooit of amper het geval is.

945. Onderhandel je vaak met jezelf?
Ik heb vaak te maken met innerlijke slagvelden (dilemma’s). Wat bekomt het meest optimale resultaat met hoe ik iets aanpak. Het onderhandelen is vooral het (over)analyseren van gegevens, handelingen inschatten alsook de mogelijke gevolgen. Ik werk niet bewust met een beloningssysteem, de beloning is echter in de vorm van het vinden van rust na een inspanning.

946. Waarin zijn mannen beter dan vrouwen?
Daar kan ik echt niet op antwoorden. Ik denk niet dat mannen of vrouwen ergens bepaald in uitblinken. De maatschappij heeft echter wel enkele ongeschreven regels maar die zijn vrij seksistisch. In een relatie is de boodschap om een gezond evenwicht te vinden. Het concept van de nieuwe man en dergelijke is overroepen. Het wordt hoog tijd dat iedereen als gelijke wordt beschouwd (op vlak van ras, geslacht, cultuur, etc).

947. Waarin zijn vrouwen beter dan mannen?
Zie 946.

948. Op een schaal van één tot tien; Hoe gezond eet je?
Ik zondig hier en daar wel eens, maar minstens vijf dagen op zeven eet ik gezond en gevarieerd. Ook eet ik nog zelden vlees en dat is afgewogen (maaltijdbox). Ik verkies vegetarisch of visgerechten. Ik denk dat er nog verbetering mogelijk is op de schaal van gezondheid. Als ik echter wat regelmatiger zou kunnen eten, zou ik me ook beter voelen. Daarom hou ik het op een bescheiden zeven.

949. Waar heb je onlangs je excuses voor aangeboden?
Ik bied mijn excuses te pas, en veel vaker, te onpas aan. Het gaat daarbij vooral om woorden die ik uitspreek die ik niet zou zeggen als ik me goed in mijn vel voel. Eerder vandaag liep ik in de supermarkt om mijn voorraad koffie aan te vullen. Toen ik een winkelbediende passeerde stond ze net recht van het bijvullen waardoor ik ongewild haar pad afsneed. Hoewel een verontschuldiging hiervoor misschien niet nodig is, uitte ik mijn excuses toch. Net zoals ik een buschauffeur zou danken voor de rit, wat een gewoonte is van mijn tijd in Ierland. Niet veel later bij de koffie stond een dame ook een keuze te maken, en blokkeerde ongewild het hele gangpad. Ik dacht eerst een hele omweg te maken door andere gangen maar besloot toch maar te wachten. Toen de dame opzij ging, bood ik opnieuw mijn verontschuldigingen aan en dankte haar. Eigenlijk gebeurt het elke keer als ik me buiten begeef.

950. Wat is je bijnaam?
Om de een of andere reden is dat ‘dakke(s)’, wat ik absoluut niet mooi vind, maar heb leren aanvaarden omdat het niet met slechte bedoelingen gezegd werd.

951. Ga je af op je gevoel of ratio?
Ik probeer zoveel mogelijk mijn gevoelens niet te volgen. Ervaring leerde me dat je daardoor vaak in de problemen komt. Tijdens mindere periodes ga ik te vaak af op gevoelens met alle schadelijke gevolgen.

952. Op wie was je onlangs jaloers?
Vaak op mensen die voor alles en vrij vlug een menselijke oplossing vinden voor problemen die iedereen respecteert. Helaas zijn dat soort mensen enorm dun bezaaid.

953. Wat vond je ontroerend aan het aanzoek van je partner?
Ik zal vertellen over het aanzoek dat ik zelf heb gedaan. Dat was tijdens een weekendje in Brugge. Ik had een hotelboot geregeld waar we uitgebreid gedineerd hebben en ’s avonds met het personeel geregeld om een leuk ontbijt te krijgen. Hoewel het vrij improvisatorisch was, had ik het wel in dat weekend gepland. Eigenlijk had ik hen op voorhand van mijn plannen op de hoogte moeten brengen. Anderzijds zei ze wel ‘ja’. Geen idee wat ze zich hier nog van herinnert. Of hoe het concept aanslaat bij de dames.

954. Wanneer raakt je geduld op?
Helaas gebeurt het al te vaak dat mijn geduld opraakt op momenten die ik niet heb kunnen inschatten. Het gebeurt regelmatig dat mijn geduld heel dun loopt wanneer er sprake is van onrechtvaardigheid of zinloos geweld. Ook wel wanneer er door omstandigheden teveel getreuzeld wordt naar mijn mening.

955. Wat zou je nog tegen die ene pestkop willen zeggen?
Plaats jezelf eens een dag in de persoon waartegen je zo brutaal was. Sommige bullies hebben echter zelf geen benul van wat ze fout doen omdat het hen zo aangeleerd is. Ik heb gelukkige geen trauma’s aan mijn jeugd overgehouden op vlak van pestkoppen. Pestkoppen zouden, net als iedereen trouwens, op school lessen moeten krijgen over nederigheid en algemene basisopvoeding ‘respect en menselijkheid’ dat iedereen zijn of haar problemen heeft en dat jouw mening(en) kunnen kwetsen terwijl ze er niet toe doen.

956. Ben je een optimist, een pessimist of een realist?
Ik heb dit antwoord reeds uitgelegd. Het is afhankelijk van welk standpunt je het bekijkt. Als een optimist me ziet, zegt ie dat ik een pessimist ben. Een pessimist zal zichzelf afmeten aan me en mogelijk concluderen dat ik optimist of realist ben. Een realist daarentegen zal besluiten dat ik optimist of pessimist ben. Het is allemaal heel relatief. Ik zie mezelf als een realist, en al naargelang elk soort scenario kan dat variëren van zwaar optimist (het goede in de mens trachten te zien, er is mogelijkheid tot verandering in positieve zin) tot zwaar pessimist (de wereld is niet te redden, de maatschappij is rot). Alle drie stromen door elkaar afhankelijk van de situatie.

957. Welk zelfgemaakt toetje is altijd een succes?
Ik ben geen desserten-man. Daardoor tracht ik ieders maag zo te vullen tijdens voor- en hoofdgerechten dat ze geen dessert meer wensen. Of je moet koffie zien als dessert, dat is steevast een succes.

958. Wie speelt er een belangrijke bijrol in je leven?
Rekening houdend met het feit dat ik niet bepaald het gevoel heb in mijn leven de touwtjes in handen te hebben, waardoor de hoofdrol zelfs niet aan mezelf toebedeeld is. Mijn zus, moeder en broer hebben toch de belangrijkste plaatsen ingenomen.

959. Welke gebeurtenis heeft een enorme indruk op je gemaakt?
Tja, wie de vragenlijst helemaal heeft overleefd, zal weten dat het meest aangrijpende de dood van mijn vader was toen ik negen was. Nadien zijn er nog tal van gebeurtenissen voorgevallen met variërende inslag.

960. Ben je toe aan verandering?
Ik ben onlangs een nieuwe weg ingeslagen en tracht mijn leven naar beste vermogen te leven, en niet meer geleefd worden. Op verschillende vlakken zijn veranderingen nog steeds nodig, maar dat is voor iedereen het geval, vermoed ik. Je moet je continue aanpassen aan de maatschappij, aan je omgeving, aan de hedendaagse wereld.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

