Bewustmaking, aanvaarding ASS

Via een goede vriend werd me volgend artikel onder de ogen geduwd over Ondernemen(d) met Asperger in een prestatiemaatschappij. Het sluit vrij nauw aan bij mijn interpretatie, kennis en ervaringen van het ASS en ook dezelfde muren waarop (ongewild en/of indirect) gebotst wordt.

Net zoals zo vaak worden deze artikels (al kan ik me niet uitspreken over het bereik die de auteur van het blogartikel heeft met haar blog. Ik merkte wel op dat ze ook in de krant haar zegje heeft gedaan, helaas ga ik me niet abonneren op de krant om het volledige artikel te lezen. Een ander artikel dat ik opmerkte, als je nog wat leestijd over hebt in je overvolle agenda.) slechts gelezen door een beperkt publiek en al vaker door mensen die in hetzelfde wereldje zitten of er nauw mee verbonden zijn (vrienden en/of familie die dat allemaal wel beseffen, ((h)er)kennen). Ik hoop echter dat er meer personen met ASS zich uit hun comfortzone sleuren en de boodschap verkondigen. Voor de maatschappij is het helaas vechten tegen de bierkaai omdat zij te vaak focussen op de negatieve aspecten. Die ene keer op het jaar (i.e. Music for Life)
dat heel Vlaanderen solidair is met mindervaliden, gehandicapten, etc. komt voor mij hypocriet over.

Hiermee wil ik niet zeggen dat we moeten opgeven. Het bewust maken en onderrichten van de gemeenschap en bij uitbreiding de wereld en het heelal is een nobel doel. De awareness en acceptance worden slechts opgepikt als er verder weinig nieuwswaardig blijkt te vergaren, of als het autismedag, -week of -maand is. Of bij eerder vernoemd jaarlijks evenement.

Ik wil hier gerust aan meewerken en tracht mijn best te doen om op alle mogelijke manieren mijn steentje bij te dragen. Omdat ik zo min mogelijk in de schijnwerpers wens te staan, sluit ik het overgrote deel van mijn beoogde doelgroep uit. Omwille van ervaringen, sta ik weigerachtig om uit mijn comfortzone te komen. Ik zie wel hoe het op me afkomt, mocht er plots iets of iemand zijn die mijn stem wil horen. Om eens naar een niet-Rain Man of gelijkaardig maatschappelijke stereotiep autistisch personage te luisteren. Of in mijn geval te lezen, mijn schrijfsels zullen al een heel groot deel van mijn ik-je prijsgeven. Mijn statistieken leren me dat ik al bijna negen maanden actief ben op die medium, 175 berichten heb geplaatst (inclusief bijna een volledig set van 1000 vragen aan jezelf, voorlopig 44 stuks en nog 6 te gaan), bijna 400x bezichtigingen tel en 162 bezoekers over de vloer heb gekregen. Het feit dat ik slechts 12 volgers heb, maakt het voor me pijnlijk duidelijk dat er weinig interesse bestaat van de zogenaamde buitenwereld. Ik bedoel dit niet negatief en ben blij dat het niet compleet zinloos is, ik wil maar aangeven dat er op het internet zoveel te lezen is. Ik lees in mijn vrije tijd ook liever good news-nieuws in plaats van de stumbling blocks van het ruime spectrum van de aspie.

Maar we geven niet op! Of zoals in gelinkt artikel wordt aangehaald: enthousiasme en een ongezien doorzettingsvermogen maar enkele van de kwaliteiten zijn die ons onderscheiden. Af en toe een frisse kijk op een of ander ASS-gerelateerde onderwerp, maakt al een wereld van verschil. Misschien tijdelijk, misschien slechts voor een publiek dat bestaat uit enkele vrienden, familieleden, buren, sympathisanten,… We werken aan een betere samenleving voor de volgende generaties lotgenoten.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

