Alles of Nix

Even een reality check…

Dit heeft 0% te maken met ASS. Hoewel in rekening houdend dat zulke details overprikkeling zwaar beïnvloeden en dat het een continue stroom aan frustraties oplevert voor vele individuen in de gemeenschap. Daarvoor wil ik dus nu een zaag spannen of een vruchtbaar zaadje planten om hiertegen op te treden.

Onrechtvaardigheid raakt me hard. Helaas kan ik er niet altijd adequaat tegen optreden. Dit is vooral omdat ik flabbergasted (het Nederlandstalige alternatief dekt niet de lading in mijn opinie; overdonderd, overrompeld) ben over wat gebeurde (vooral als er agressie mee gemoeid is, ofwel gaat mijn licht uit en vallen er gewonden ofwel klap ik toe, vooral in geval van zinloos geweld, waarbij ik lijp kan worden). Langs de andere kant kan ik niet om met bureaucratie en het zich verbergen achter onmenselijke, en eveneens onrechtvaardige procedures, die ervoor zorgen dat een mens gefrustreerd raakt. Ik besef de achterliggende reden om zich wettelijk in te dekken. Als het echter de spuigaten uitloopt, krijg je een overprikkelde, ik vermoed ook agressieve, en geen grenzen kennende, ik. Hoe frustrerend is het wanneer een overgang naar een andere aanbieder (bedrijf) gemakkelijker verloopt dan een verandering in contract bij je huidige leverancier? In welke mate is het bedrijf in kwestie dan nog begaan met de klant?

Kort voorbeeldje, zolang een bepaald item gebruik maakt van een bundel, kan je de bundel niet opzeggen of van plan veranderen dat een lager tarief heeft. Maw hoe langer ze de overgang van het desbetreffende item kunnen tegengaan, hoe langer je op het niet langer gewenste dure plan blijft hangen. Verdere details: een eerder item werd door het bedrijf zonder problemen binnen twee dagen afgehandeld, naar wens. Een laatste item wordt echter afgeblokt omdat die handeling ervoor zou zorgen dat ik onmiddellijk het beoogde plan kan veranderen en nog maar €50 betaal in plaats van €150. Ik ben hier eerder al in detail over gegaan en zal het verder afhaspelen, in de mate van het mogelijke, met de ombudsdienst. Wat ik wil zeggen is dat het absoluut niet zou mogen kunnen en dat kwetsbare personen hier oneindig veel door in de problemen geraken.

Een ander voorbeeld is – ook al eerder vermeld – het feit dat je geen controle hebt over tal van issues. Een vrij onschuldig ogende is de sticker op mijn brievenbus dat ik geen ongeadresseerde post wens. Ik woon nog geen maand op mijn huidige adres en heb al een hele verzameling. De overgrote papiermassa heb ik niet meer, waarmee ik de regionale kranten bedoel die gevuld zijn met allerhande reclame. Helaas is niet iedereen overtuigt van die sticker er wordt er in mijn ogen gesluikstort. Een zware beschuldiging, maar het is niet aan mij geadresseerd en het is niet informatief zoals politieke propaganda beschouwd wordt. Mijn huidige ik weerhoud zich ervan om die reclame niet gewoon op straat te gooien. Met als achterliggende gedachte dat politie dit zou oppikken, de verantwoordelijke uitgever aanspreken over dit geval. Feit is dat wat ik ook doe (klagen bij gemeente en bij het betreffende bedrijf) dat de verkeerde persoon benadeeld en/of bestraft wordt. Ik veronderstel echter dat betreffende bezorger niet wordt betaald per bezorgd item (wat echter wel zou verklaren waarom er geregeld dubbele items te vinden zijn). Uiteraard houdt de post zich aan de wetgeving. Een ander probleem is dat de politieke partijen zo ingedekt hebben, dat ze hun propaganda via de post in je gleuf dumpen. Onder het motto, het is informatief voor onze onderdanen, twijfel ik enorm aan die oprechtheid. Hun disclaimer dat hun verstrekte informatie (inclusief statistics) enkel voor intern gebruik zijn, zegt voldoende over hoe ze zich al indekken tegenover andere partijen. Hun ideologieën en conclusies zijn daardoor – in mijn ogen – niet langer valabel. Ik heb er dus mee leren leven dat ik ongeadresseerde post onmiddellijk in een aparte verzamelbak dump. De politieke ga ik apart bewaren om tegen de verkiezingstijd op het gemeentehuis te gaan afleveren (ze weze gewaarschuwd en een update hierover volgt uiteraard!). Om maar te tonen wat ze een gewone, simpele huurder door de strot duwen en mee opscheppen. Het bedrag dat gespendeerd wordt aan allerhande promotiemateriaal tijdens verkiezingen zou mooi geïnvesteerd kunnen worden in nuttige voorzieningen (hierbij denkend aan het kapitaal dat geïnvesteerd wordt om een Amerikaanse president aan te stellen, die op zich weinig of geen inspraak heeft in wat hij/zij doet of zou willen doen, daarbij nogmaals bevestigend dat politieke afspraken – buiten de gemeentelijke – amper opgevolgd of gecompleteerd worden).

Zo miniem of klein of detail is het dus niet. En nee, ik ben nog altijd niet een persoon op geitenwollen sokken die de hippie uithangt. Ik ga het echt bijhouden om maar een nevenproject te houden dat me hopelijk minder negatief uitvalt dan ik nu inschat.

Mijn auticoach/psychologe kon me er vandaag interessante dingen over vertellen nadat ik haar initiële vraag beantwoord had over hoe het met gaat. Helaas was de sessie ten einde voor mijn tirade ten einde was.

Ik wil niet bestempeld, oh god niet opnieuw, als een gefrustreerd, negatief of zuur persoon. Ja, ik besef dat ik mijn lezer tot in den treure lastig val met futiliteiten, frustraties of wat je er ook van vindt. Ik ben niet van plan om een consumentenorganisatie op te starten (wait a minute, nog geen al te gek idee om minderheidsgroepen, gehandicapten en iedereen die uit de – haha – sociale boot valt te helpen). Hier ga ik nog even over doordenken en kijken welke opties reeds voorhanden zijn. (opnieuw een wordt vervolgd. Wat me weer doet denken aan de tekenfilmseries. Nostalgie.)

Het feit dat de hedendaagse maatschappij zo competitiegericht is, je constant je beste ik moet tonen, is voor de overgrote meerderheid van de gemeenschap reden om uiteindelijk toe te geven aan een burn-out of een fullblown depressie. Die trend zet zich onbeschaamd voort in het bedrijfsleven waar – als je niet uitkijkt – gepluimd wordt waar je bijstaat. Producten die interessant zijn, worden NIET aangeprijsd. Mijn advies: kijk uit met bundels, het is gemakkelijk, maar waarschijnlijk zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar. Test hier op bundels, mobiele diensten, internet en vaste telefoon (bestaat dat nog?) Hoewel ik alles bij Tenelet had, ben ik ondertussen mobiel overgeschakeld naar Mobile Vikings omdat zij meer mijn data verbruik noden bevredigen. Ik ben van plan om binnen afzienbare tijd mijn internet over te zetten naar een goedkoper alternatief. Alleen op vlak van mijn voetbalverslaving moet ik nog beroep doen op – degene wiens naam ik niet meer wens uit te spreken. Al kan dat via een verbeterd internet abonnement opgelost worden.

Vragen, bemerkingen, opmerkingen, suggesties, geneer je niet en geef je reactie, vrijblijvend. Brainstormsessies (allerhande) plannen, die connecties hebben of raakvlakken met wat mij interesseert, aub, do not hesitate to contact me! Your help might be just the little push I need to conquer the world! Of om net ff heel optimistisch te doen, my help might just be the push you need to accomplish your targets!

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

