1000 vragen aan jezelf #45

881. Zit je lekker in je vel?
Als dat het geval zou zijn, had ik deze 1000 vragen sessie waarschijnlijk niet gestart en had me met andere zaken bezig gehouden.

882. Wat zou je doen als je al je geld zou verliezen?
Opnieuw een vraag over het ultieme kwaad op de wereld. Ik ben al verschillende keren praktisch bankroet geweest. Het irriteert me wel omdat ik dan moet terugvallen op de mensen die me het nauwst aan het hart liggen. Ik kan heel sober leven om toch een aantal dingen te doen die ik wil doen. Geld is een noodzakelijk kwaad maar ik zou het niet missen als ik alles kwijtraak, er moet uiteraard wel opties zijn om zonder geld door het leven te gaan, in plaats van er een stigma op te kleven.

883. Wat zijn je favoriete craftingmaterialen?
Mijn handen zijn niet zo gecoördineerd dat ik enige ambacht kan spreken. Ik heb wel een tekenset aangeschaft om mijn creativiteit op bot te vieren, maar daar is nog geen startschot gegeven. Een puzzel lukt van tijd tot tijd nog wel, al zijn de 3D-versies niet echt mijn ding, geen idee of je bij alle 3D-puzzels stukjes moet ombuigen etc. Ik ben nog zoekende naar een bepaalde activiteit die me constructief bezighoudt en me rust schenkt.

884. Welk programma mag direct terug op tv?
Je hebt de laatste tijd zoveel herhalingen dat je gewoon wat geduld moet opbrengen voor het opnieuw geprogrammeerd staat. Ik heb het al eerder aangehaald maar ik ben niet zo hype-gevoelig. Zo zag ik The X-Files pas jaren nadat het populair was. Zo ook, CSI, NCIS en alle aanverwanten. Er zijn wel een aantal series die ik nog een keertje zou willen zien. Je kan uiteraard ook op het internet een heel gamma aan oplossing daarvoor vinden. Op dit moment zou ik het niet erg vinden mocht er opnieuw honkbal (MLB) en ijshockey (NHL) op tv te zien zijn. Dat zou mijn slapeloze nachten wat aangenamer maken, en als ik toch kan slapen, staat er een (mogelijk) interessant programma opgenomen te wachten. Helaas zijn die programma’s te duur en te schaars bekeken voor de betaalzenders in ons Belgenlandje.

885. Spreid je graag je kansen?
Hmm, ik leg mijn eieren liefst niet allemaal in hetzelfde mandje. Toegegeven dat je dan niet over voldoende vertrouwen beschikt in een goede afloop. Een zogenaamde all-in of alles inzetten op 1 uitkomst, is niet verstandig. Bij het zoeken naar werk, ga je best zoveel mogelijk bedrijven aanspreken, terwijl er toch van je verwacht wordt te antwoorden waarom je voor hun bedrijf gekozen hebt, cruel world. Het spreiden van risico is raadzaam maar toch niet altijd even slim. Je dekt je dan wel in om niet alles kwijt te spelen, maar je verwacht haast om delen kwijt te raken. Van negatieve anticipatie gesproken.

886. Heb je vaak fantasiegesprekken in je hoofd?
Gesprekken niet, ik overloop wel gesprekken en probeer op die manier mijn sociale vaardigheden bij te spijkeren. Ik heb ook geen engeltje en duiveltje die op mijn schouder trachten sociaal te doen. Tja, dat is beeldspraak waarschijnlijk, en gebeurt indirect wel in mijn analyses. Meer dan een catchphrase of oneliner zeg ik niet in mijn gedachten.

887. Kun jij tot het graf een geheim bewaren?
Ik kan niet voorspellen wat ik op mijn doodsbed uit zal kramen. Als er iets in discretie tegen me vertelt wordt, zal ik dat eren. Mocht het later irrelevant zijn geworden, en het berokkent absoluut geen gevaar meer, zou ik het wel kunnen gebruiken als grap. Ik ben echter niet zo gesteld op geheimen, of miscommunicatie, geef mij maar de brute waarheid en eerlijkheid. Overzichtelijkheid en duidelijkheid zijn veel belangrijker dan op je woorden en gedachten te moeten letten als je met iemand praat.

888. Wie is je favoriete cabaretier?
Zonder enige twijfel George Carlin. In het Nederlandstalige gebied gaat mijn voorkeur uit naar Michael Van Peel omdat hij de actualiteit bekritiseert en zowat dezelfde denkpatronen heeft als ik. Zijn humor op dat vlak wordt helaas door velen alleen als humor erkend en niet als waarheid. Voor brute waarheid zijn de Nederlanders Theo Maassen en Hans Teeuwen ook uitschieters al hebben die tijdens hun shows stukken waarbij de humor me ontgaat. Een Philippe Geubels kan me ook wel bekoren.

889. Welke bloemen geef je graag cadeau?
Ik zou eerder kiezen voor een plant omdat die kans hebben om langer te leven dan afgeknipte, snel vergankelijke schoonheid.

890. Wat houd je ’s nachts wakker?
Gelukkig is slaap een van de belangrijkste vluchtopties van de realiteit. Er is ruim voldoende dat me frustraties geeft gedurende de dag waardoor ik op het einde van de dag blij ben dat ik het licht kan uitdoen en dromenland in dwaal.

891. Wat doe je het liefst op een regenachtige zondagmiddag?
Een uitgesproken moment om een wandeling te maken. Het tikken van de regen op bladerdaken, en allerhande oppervlakten, geeft me rust. Het is ook veel minder druk. Voorts kan ik ook genieten van een kop koffie met een boek nadien. Het hoeft daarom niet specifiek een zondag of middag te zijn.

892. Zeg je liever goedemorgen of welterusten?
Welterusten, zonder enige discussie. Ik refereer hierbij graag naar antwoord 890. Het starten van de dag loopt vaak al vrij snel minder positief. Ik beperk mijn ochtendgroeten vaak tot ‘morgend’ of ‘ morning’.

893. Lees je graag voor?
Er bestaan dus werkelijk verschillende versies van deze vragenreeks. Bij nader onderzoek blijken de vragen toch ietwat af te wijken. Hoewel ik zeer weinig nuance zie tussen 893 en 10. Ik lees niet graag voor uit schrik om over mijn tong te struikelen en compleet dicht te klappen. Jawel, faalangst kan er ook nog wel bij. (482. Wanneer heb je voor het laatst iemand voorgelezen? #25; 10. Ben je een goede voorlezer?; #1)

894. Hoe zou je het aanpakken als je je leven over mocht doen?
Opnieuw een déjà-vu gevoel. Ik denk niet opnieuw te willen starten, er zijn wel een hoop zaken die ik anders of vroeger had willen weten of doen. Het leven is sowieso een leerproces en fouten moet je maken en zoals ook reeds eerder gezegd heeft iedereen zijn struikelblokken in het leven.

895. Heb je ooit een IQ-test gedaan?
Dat heb ik ook zien passeren, of heb althans al antwoord op gegeven. Tijdens mijn diagnose opname in het psychiatrische ziekenhuis werd een uitgebreide IQ test afgenomen. Het resultaat bleek bovengemiddeld.

896. Kun je stijldansen?
Nee, mijn perfecte gevoel voor coördinatie is ontoereikend. Ik wens ook geen potentiële danspartner(s) te verwonden door mijn uitstekende handigheid. Tijdens fuiven beperkte ik me tot headbangen (toen ik nog haar had) en uitleven in de moshpit. Voor beiden zijn andere kwaliteiten vereist dan voor stijldansen. Zelfs een slow zou je bij mij kunnen veranderen door stijfdansen (tja, die grap zal al eeuwenoud zijn en had je zeker niet  zien aankomen).

897. Aan welke kant van het bed lig je het liefst?
De wijsneus in me zegt de bovenkant. Als het bed twee kanten heeft, verkies is de winter- boven de zomerzijde maar dat heeft alleen psychologische redenen die nergens op staven. Als ik een partner in bed had, gaf ik haar de keuze van kant. Als ik alleen slaap, is het vooral diagonaal.

898. Welke muziek vind je stiekem erg leuk?
Dat is niet afhankelijk van genre maar eerder bepaalde liedjes die me aanspreken. De genres die ik over het algemeen weinig apprecieer maar wel stiekem (soms, niet altijd) leuk vindt, moet je zoeken bij de techno/house/hardcore. Popmuziek over het algemeen is ook niet voor me weggelegd al zijn er wel nummers die me aangrijpen. Alle muziek kan ik leuk vinden, je moet me alleen geen half uur country, gospel, blues, techno, pop door mijn strot te rammen. Bij mijn favoriete genres kan het ook gebeuren dat ik een half uur niet aankan, terwijl op andere momenten vierentwintig uur op een dag niet volstaat.

899. Heb je weleens een wereldwonder gezien?
Blijkbaar heb ik bij een verblijf in Kuşadası tijdens een dagtrip naar Efeze een van de zeven wereldwonderen van de antieke wereld gezien. Al is gezien een ruim begrip omdat er slechts enkele gestapelde stenen als zuil dienen. Niet al te impressionant. Ik herinner me van dat bezoek trouwens vooral de bibliotheek van Celsus, het grote theater en de enorme hitte. Door de hitte was ik meer bezig met het zoeken naar verkoeling dan naar de gids te luisteren.

900. Heb je graag gelijk?
Ik wil vooral tegenover mezelf eerlijk blijven. Dit vooral omdat alles wat je zegt of doet anders geïnterpreteerd kan worden dan je bedoelt en dus een situatie creëert die onmogelijk gunstig kan zijn. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee aparte zaken. Aangezien mijn waarheid niet dezelfde is als jouw waarheid is het gelijk hebben irrelevant.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

