1000 vragen aan jezelf #42

821. Hoe groen zijn jouw vingers?
Ik zou graag wat groenere vingers willen hebben om minder afhankelijk te zijn. Anderzijds heb ik niet de nodige energie om regelmatige zorg te verstrekken om de vruchten van de natuur te kunnen plukken. Ook de woonomstandigheden zorgen voor problemen die ik me niet op de hals wil halen. Ik blijf wel van plan om groenten te kweken in mijn appartement maar eerder in de vorm van de kleinere soorten die amper of geen potgrond vereisen. De potgrond baart me vooral zorgen omdat daar wel eens lastige vliegjes en ander ongedierte kan verscholen zitten. Gewoon in de tuin werken is niet aan mij besteed, het gras afrijden lukt me nog wel, maar voor bloemen en perkjes te onderhouden, lukt me niet. Het is in mijn ogen niet nuttig (bijtjes buiten beschouwing gelaten), het nuttige moet de bovenhand houden boven het esthetische.

822. Voel je je thuis op een camping?
Nee, maar ik voel me ook niet thuis in een bungalow- of vakantiepark. Ik heb lange tijd al moeite gehad om me ergens thuis te voelen. In Ierland voelde ik me wel thuis, hoewel ik geen reële woning als thuis beschouwde, maar eerder het land bedoel. Dat ik me op een camping niet thuis voel, ligt mogelijk aan het feit dat ik geen regelmatige bezoeker ben en daardoor als buitenstaander bekeken wordt. Wat niet echt bijdraagt aan het zich ergens thuis voelen.

823. Vind je het belangrijk wat andere mensen van je denken?
Het zou niet mogen en ik werk er hard aan maar inderdaad houd ik enorm veel rekening met wat mensen zouden kunnen denken (en via micro-expressies vaak ook uitdrukken). Het maatschappelijke ideaalbeeld is zo ingebakken en ik heb het me zo constant opgelegd dat het me negatief beïnvloed. Als je al gaat anticiperen op personen die vijftig meter verder je tegemoet lopen, ben je niet te best bezig.

824. Wat is je favoriete quote?
Dat is afhankelijk van het onderwerp. In het algemeen is mijn huidige favoriet de quote van Cassandra Clare:

“I’m sorry. I use my rapier wit to hide my inner pain.”

825. Ga je graag naar rommelmarkten?
Dat is niet mijn ding. Ik ben tegen het onnodig weggooien van nog perfect in orde materiaal maar ik ben geen klant. Drukte en opdringerige verkopers zorgen er voor dat ik het snel uit mijn gedachten zet, mocht ik het al overwegen, of als iemand het zou voorstellen.

826. Ga je als eerste een lege dansvloer op?
Dat is wel eens voorgevallen, al vat ik bij dansen ook headbangen op.

827. Wat is de laatste musical die je hebt gezien?
Ik zap spontaan weg als er in een film halverwege een dialoog plots gezongen wordt. Het plaatje klopt gewoon niet bij me. Rockopera’s vormen in mijn definitie voor de uitzondering.

828. Hoeveel kuilen en heuvels zitten er in jouw levenspad?
Hmm, stel je de Grand Canyon voor. De hoogtepunten zijn vrij afgevlakt maar de kuilen zijn enorm. Doet me een beetje denken aan de vraag van een psychiater die me eens vroeg mijn levenskwaliteit te tekenen met in het midden een neutraal gevoel. Bleek dat de middellijn toch wel veel hoger getekend had moeten worden volgens voornoemde professioneel.

Stock_Grand_Canyon_084fa36e-0a2d-4560-9dbd-bbd0d93d6eb8.jpg

829. Wanneer heb je voor het laatst iets met een groep gezongen?
Mijn zangkwaliteiten ga ik niet met de wereld delen. Een zangleraar op school vroeg eens om een toonladder te zingen. Degene met potentieel kregen nummer 1 toebedeeld, ik had mijn serie nog niet af en kreeg al een twee om de oren. In een van de genres van mijn favoriete muziek zou ik toch nog toekomst kunnen hebben. Ofwel punk waarbij je niet bepaald toonvast of perfect moet kunnen zingen of grindcore (zangstijl bekend als grunt). Of volstaat te antwoorden: nog nooit.

830. Waar maak je je op dit moment zorgen over?
Er staan nog een hele resem aan openstaande items die me kopzorgen baren. Hier volstaat het te beperken tot alle zaken waarover ik geen absolute controle heb. Dat is omdat ik weet dat ik mijn taken met een bijna obsessief perfectionisme zal uitvoeren.

831. Wat is de grootste gok die hebt genomen?
Alles achterlaten om je in een nieuw land te vestigen en te werken, is toch een gok die de moeite waard is gebleken. Al heb ik verschillende mensen/collega’s gezien die het minder aangenaam of gelijkaardige resultaten  behaalden met hun gok. Ook op vlak van liefde is het steeds een grote gok die voorlopig een 100% faalratio heeft.

832. Wat is de belangrijkste levensles die je hebt geleerd?
Je openstellen voor nieuwe dingen (handelingen, denkwijzen en zelfs cultuur) om je zo te verbeteren en situaties beter het hoofd te kunnen bieden. Jezelf met andere woorden betere wapens verschaffen om veldslagen te winnen.

833. Heb je een droom die steeds terugkomt?
Het enige wat in me opkomt, is wat iedereen wel eens meemaakt, dat je valt of blijft vallen. Blijkbaar wordt het verklaard als een angst of onzekerheid en dan vooral omdat je iets niet zelf in de hand hebt, het weerkerende item bij me, het gebrek aan controle en alles wat daaruit voortspruit. De interpretatie van Freud laat ik buiten beschouwing. Ik heb ook eens ergens gelezen dat het gezien wordt als herbeleving of herinner aan de geboorte, daarvan vind ik uiteraard niet onmiddellijk bewijzen van en kan evengoed een interpretatie zijn als zowat alle dromen. Een droom en fantasie in het algemeen is niet echt iets waar ik me mee bezighoud.

834. Doe je soms gekke dansjes als niemand je ziet?
Een dansje niet onmiddellijk maar ik heb wel een aantal ‘rituelen’ die als gek of vreemd aanzien kunnen worden. Ik probeer me hierin wel te beperken dit niet in een te drukke omgeving uit te voeren.

835. Voor welk huishoudelijk klusje ben je blij dat er een apparaat is uitgevonden?
Een wc-borstel is uiterst handig. Een mixer is praktisch evenals een koffiemolen. Een stofzuiger is voor bepaalde vloerbekledingen uiterst nuttig net als een koelkast om producten langer te bewaren. Tja, eigenlijk heeft alles zijn nut of functie wel om klusjes te verlichten of aangenamer te maken. Niet dat al die snufjes en/of gadgets cruciaal zijn. Bij het koken zit de romantiek vaak in het snijden en voorbereiden van ingrediënten voor je het in de pan of pot smijt. Als je daar een keukenrobot voor gaat gebruiken, mis je een belangrijke factor in het kookproces.

836. Wat is je favoriete eiland?
Dat moet opnieuw the emerald isle zijn meer door ervaring en vanwege het gebrek aan kennis over andere eilanden. Ijsland, de Faeröer, Newfoundland (en gelijkaardige eilanden in Canada), Spitsbergen (en gelijkaardige eilanden in Noorwegen, Zweden en Finland) interesseren me wel. De eilanden die me wel wat zeggen bevinden zich voornamelijk op het noordelijk halfrond en boven de Kreeftskeerkring. Ondanks de enorme tourist traps heb ik ook wel een band met Kreta. Niet omwille van de verschroeiende hitte maar evenals andere Griekse eilanden door hun geschiedenis. Ook de ontdekking dat er een heerlijke lokale thee gedronken wordt, draagt bij aan de status van een van mijn favoriete eilanden.

837. Aan welke hersengymnastiek doe je?
Het is nu al een tijdje geleden maar ik heb zo van die tijdelijke obsessies als Zweedse raadsel invullen, quizzen, etc. Over het algemeen moet ik mijn computer (resterende hersencelletjes) af en toe kunnen uitzetten omdat het anders full continu werkt. De belangrijkste zaken noteer ik wel, of zet een alarm op of stel een notificatie in. Vanaf dat ik dat gedaan heb, staat het ook in mijn geheugen gegrift. Een beetje zoals op school vroeger, als je een spiekbriefje had gemaakt, kende je dat deel uiteraard van buiten en werd het nutteloos (niet van toepassing op complexe wiskundige formules 😉 ).

838. Welk thema zou je kiezen als je een themafeestje zou geven?
Anti-carnaval. Waarmee ik wil zeggen dat iedereen zich voordoet zoals ie daadwerkelijk is, zonder energie te steken in bepaalde dingen te verdoezelen of verbloemen. Ik vrees wel dat het geen feestje meer zal zijn, maar eerder een bijeenkomst. Het zou wel eens verrassender en meer ontwapenend kunnen zijn dan het echte carnaval.

839. Welke droom viel onlangs in duigen?
Voorlopig maar weinig omdat ik mijn doelen constant bijstel om het realistisch(er) te houden en rekening te houden met factoren van buitenaf. Het is niet meer realistisch om hoge verwachtingspatronen te hebben als er derden (vooral doelend op bedrijven) bij betrokken zijn.

840. Praat je makkelijk over geld?
In bepaalde middens wel, ja. Alleen met enkele familieleden en hechte vrienden. Anderen  zouden die informatie alleen maar kunnen misbruiken en eventuele goede intenties of interessante tips (of compleet nutteloze) blijven me zo bespaard. Die informatie zal vast ook wel online te vinden zijn.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

