1000 vragen aan jezelf #41

801. Hoe ziet jou droomkeuken eruit?
Hoewel ik graag en regelmatig kook, moet ik geen uitgebreide en dure keuken hebben. Zoals iedereen wellicht weet, kan je buiten op een eenvoudig vuurtje, lekker barbecueën. Zolang ik maar mijn mise-en-place op een deftige plaats kan uitvoeren, niet zittend aan een tafel en geen al te laag werkblad. Anderzijds zou een kookeiland wel een droom zijn en blijven, het is zeker niet vereist. Ik wil ook geen kilometers in de benen hebben voor ik mijn eten klaar heb.

802. Wat is je vroegste herinnering?
Mijn eerste herinneringen stammen uit mijn verblijf in de kleuterschool zoals je eerder had kunnen lezen. Ook staan me enkele fragmenten thuis voor maar denk dat ik toen dezelfde leeftijd zowat had. Herinneringen zijn het ook niet echt, het is eerder alsof ik me slechts beelden/foto’s herinner. Werkelijke gesprekken herinneren was de dag van mijn vaders dood en de daaropvolgende dagen toen de familie over de vloer kwam.

803. Wanneer zit je ego je in de weg?
Mijn ego zit praktisch nooit in de weg. Het is eerder de sociale druk en verhoogde onhandigheid die me parten spelen.

804. Heb je veel mensenkennis?
Ik vermoed toch over een aanzienlijke kennis te beschikken. Op basis van micro-uitdrukkingen kom ik vrij onbewust veel te weten en dat heeft me nog maar zelden een verkeerde indruk gegeven.

805. Hoe ziet de wereld er over honderd jaar uit?
Aangezien ik geen glazen bol heb of beschik over zulke gaven, kan ik me daar niet over uitlaten. Als er echter geen drastische veranderingen komen, zal het er niet al te best uitzien. Ondanks de wetenschap maar die wordt al te vaak onvoldoende naar waarde geschat of gebruikt voor verkeerde doeleinden. Om het in een woord te omschrijven, zou ik kiezen voor ‘glum’.

806. Waarin zijn kinderen leuker dan volwassenen?
Voornamelijk hun kijk op alles zolang het onbezoedeld is door de sociale en maatschappelijke normen en waarden. Hun ongebreidelde optimisme en verfrissende visie op problemen en probleemoplossend gedrag zijn bewonderenswaardig. Helaas draagt school en maatschappij ertoe bij dat dit ingeperkt of vaak helemaal afgebot wordt.

807. Zou je ooit meedoen aan een talentenjacht?
De talenten waarover ik beschik stel ik ten dienste van wie het nodig heeft. Het is niet mijn doel om dit publiekelijk kenbaar te maken. Dat lokt slechts kritiek en een stroom aan reacties uit die zelden opbouwend of appreciatie tonen.

808. Zijn er weleens dagen dat je niet praat?
Ja, spijtig genoeg is dat wanneer ik compleet leeg ben of verhoogd depressief. Ik zou liever stil zijn op dagen dat me de mond gesnoerd wordt door positieve aspecten in het leven of omdat ik geniet.

809. Wat zeggen de rimpeltjes op je gezicht?
Weinig positiefs, vrees ik, lachrimpels zijn niet zichtbaar, denk ik. Ik weiger ook voor dit antwoord in een spiegel te kijken. Het zijn eerder rimpels door mijn ogen toe te knijpen door teveel (zon)licht of door te luide en/of onverwachte geluiden. Ze verklappen vooral fysiek en mentaal lijden.

810. Wat is uitslapen voor jou?
Uitslapen is een kunst om met volledig opgeladen batterijen aan de dag te starten. Iets wat me zelden of nooit overkomt.

811. Hoe had je liefdesleven er ook uit kunnen zien?
Goh, als een sprookje of een feelgood-film, zeker? Nee, een relatie is iets waar je voortdurend aan moet werken en daardoor zowel goede als minder goede aspecten heeft. Een liefdesleven is dus nooit rozenschijn en manengeur is.

812. Heb je weleens een kaarsje voor iemand gebrand?
Niet letterlijk, nee. Het valt – denk ik – onder de noemer: voor iets of iemand duimen, luid lachen (aka LOL), etc.

813. Hoe vaak per week eet je je favoriete snack?
Ik heb niet echt een favoriete snack. Ik hou teveel van afwisseling op vlak van voeding. Als je het uitbreid naar maandelijks zou ik wel een aantal zaken kunnen opnoemen zoals fruit, groenten en noten. Ja, noten eet ik wekelijks wel een aantal keren maar ook daarbij tracht ik wekelijks af te wisselen. Nuts, you are what you eat!

814. Ben je altijd oprecht blij voor een ander?
Ik haal mijn goed gevoel en geluk uit het geluk, blijheid en voldoening van anderen. Jawel, opnieuw datzelfde werkpunt dat komt dobberen aan de oppervlakte.

815. Ben je weleens geweldig genoemd?
Op werkvlak zeker wel. Vooral na het behalen van de beoogde doelen en mijn inspanningen om procedures te verbeteren die vooral ten dienste staan van het voetvolk maar daardoor ook hun positieve repercussies heeft voor de hogere echelons.

816. Waarvoor sta je elke ochtend weer op?
Elke ochtend is een nieuwe kans om de wereld stukje per stukje te verbeteren. Vrij optimistisch maar we blijven ons best doen.

817. Zou je in een ander land willen wonen?
Zeker wel, Ierland is het land bij uitstek waar ik mijn oude(re) dag wel wil doorbrengen. Echter niet aan de vrij drukke oost-as Belfast, Dublin, Cork maar eerder aan de westkust, waar ik tegen dan in het Gaelic wil kunnen verstaanbaar maken.

818. Hoe gedraag je je als je nerveus bent?
Ogenschijnlijk rustig en beheerst. Inwendig raast er echter een tornado door al mijn ledematen. Blijkbaar kreeg een persoon die deel uitmaakt van het multidisciplinair team ook die indruk over me en kwam ik blijkbaar gesloten en agressief over, terwijl ik eerder gefrustreerd en gespannen was en moeite had om mijn gedachten en antwoorden deftig te formuleren. Ik moet bij zenuwachtigheid ook veel inspanning steken in het in toom houden van mijn onhandigheid. Ik geef dus een verkeerde indruk die geen nervositeit verhult. Wat eigenlijk een dubbel foute indruk tentoonstelt. Hier kwam ik trouwens gisteren pas achter nadat de begeleidster met persoon in kwestie meer uitleg vroeg.

819. Wijk je weleens af van je vaste route naar je werk?
Het is me al opgevallen dat ik vooraf wel de route voorbereid, dat ook aanhoud als heenweg maar vaak via de terugweg op ontdekking ga om betere routes aan te treffen of nuttigere als ik bijvoorbeeld een bepaalde winkel moet passeren of een rustigere terugweg nodig heb. Dit antwoord is gebaseerd op mijn laatste werkervaringen in Belfast en Dublin. Het is wel representatief voor plaatsen waar ik tegenwoordig regelmatig vereist ben.

820. Welke garanties heb je in het leven?
Tja, zoals het bekende gezegde gaat, zijn er maar twee zekerheden: de dood en belastingen. De uitspraak waarover Einstein zijn twee zekerheden bespreekt ivm oneindigheid, stem ik volledig mee in.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

