1000 vragen aan jezelf #40

781. In welk boek had je graag een rol willen spelen?
In geen enkele, de boeken die ik goed vind, wil ik met mijn aanwezigheid niet verpesten. En dan heb je verhalen in de stijl van James Dashner of Sir Arthur Conan Doyle waar je echt niet wil bijzijn. Dan misschien liever in een John Green vertelsel. Hij houdt wat meer rekening met de eigenaardigheden (persoonlijke eigenschappen) van elk persoon die in boekvorm dan weer wel aanvaardbaar zijn in de maatschappij.

782. Ben je ondernemend?
Ik ben steeds op zoek naar verbeteringen op alle vlakken. Daarbij hoort wat ondernemingsschap. Als ik iets zie dat niet op zijn plaats staat, stoort me dat en zal vlug weer op zijn (of mijn) comfortabele plekje staan.

783. Kom je altijd te vroeg, te laat of op tijd?
Ik houd rekening met alle mogelijke scenario’s waardoor ik bijna altijd ergens te vroeg aankom. Sporadisch gebeurt het dat ik maar net op tijd kom, dat is vaak als ik mijn reistijd probeer te optimaliseren maar daarbij krijg ik een benauwend gevoel. Uitzonderlijk ben ik te laat, vaak te danken aan dezelfde optimalisatie en Murphy als reisgezel.

784. Hoe zorg je voor orde in je hoofd?
Work in progress. Lange tijd was de enige oplossing allerlei verdovende middelen. Tegenwoordig tracht ik oplossingen te vinden in de meer legale en gezondere sfeer.

785. Ben je ooit ergens geweest waar je alleen maar zand of water om je heen zag?
Nee, er waren steeds een schip of andere mensen mee in het zicht, of duingras en een combinatie van zand en water. Ik ben dus nooit in een woestijn of alleen op zee geweest als je dat bedoelt.

786. Op welke plek ga je zitten in een achtbaan?
Achtbanen waren niet mijn ding in pretparken. Waarschijnlijk afgeschrikt vanwege het gillen en krijsen van de personen die over het hele gebied galmen. Toen ik toch enkele keren meegesleurd werd, zat ik waar de steward me zei plaats te nemen.

787. Wijs je iemand snel op zijn of haar fouten?
Mijn ervaring heeft me geleerd dat dat bijna nooit geapprecieerd wordt. Alleen als het echt niet anders kan, zal ik er op wijzen. Over het algemeen vind ik dat ieder zelf maar moet uitmaken of iets goed of fout voor hem/haar is. Vaak weet de persoon in kwestie goed genoeg waar het om gaat (of defensief gedrag in de so-called eerste fase: ontkenning). Wat ik vooral haat, is dat iemand me oplegt hoe je iets zou moeten doen omdat hij of zij het op die manier uitvoert. Op zich niets mis met een nieuw standpunt of een nieuwe kijk op een situatie, maar als je al voor het uit te proberen opmerkt dat het niet beter of sneller is dan je huidige procedure, dan wil ik liever niet ‘op fouten’ gewezen worden. Maar ja, anders wordt niet echt aanvaard in de maatschappij.

788. Welke rol heb jij in je vriendengroep?
Hmm, ik vermoed dat ik eerder als clown aanzien werd, steeds een grappige twist aan iets geven (vluchtgedrag, zou de psycholoog onvermijdelijk zeggen). Op de moment heb ik niet echt een rol meer omdat ik me al een tijdje niet of amper meng in mijn vriendengroep.

789. Wat is het vreemdste wat je ooit hebt gegeten?
Er zullen inderdaad wel onsmakelijke items tussen zitten die ik onbewust heb verorberd. Exotisch vlees is al niet echt aan mij besteed alsook wild, niet omdat de smaak me niet zou bevallen maar eerder omdat de prijzen daarvoor steeds boven mijn budget lagen. De laatste jaren wel op een ontdekkingstocht getrokken in de wereld van het koken. Hoewel ik een aantal ingrediënten heb leren kennen of herontdekt, kan ik niet echt zeggen dat er iets vreemds tussen zat. Champignons eet ik graag maar als ik er teveel over nadenk, vind ik het bizar dat we dit eten. Via dezelfde denkwijze kan je ‘het vreemde’ doortrekken naar melk en eieren, etc.

790. Lees je je horoscoop?
Nee, generische, op iedereen van toepassing zijnde, vrijelijk interpreteerbaar stukjes literatuur kunnen me niet bekoren. Oh, het aantal financiële voordelen en romantische prinsesjes die ik hierdoor gemist heb…

791. Wat is de raarste plek waar je ooit wakker bent geworden?
Ik heb vaak dat ik wakker wordt dat ik even tijd nodig heb om me te oriënteren. Om op de vraag te antwoorden, moet ik in mijn geheugen graven naar meer dan twee jaar terug toen alcohol nog het middel was om de realiteit draaglijker te maken. Mogelijk antwoord: Phoenix Park, Dublin. Iets minder lang geleden, ben ik vanwege de warmte (en een gebroken hand) onwel geworden toen ik uit de metro stapte. Ik werd wakker op het metroplatform van het centraal station van Antwerpen met een gapende hoofdwonde. Achter het stuur wakker worden, is ook geen ervaring die ik anderen zou aanbevelen.

792. Zou je willen dat er iets naar je vernoemd zou worden?
Ja, maar dan wel iets nuttigs, niet naar een of andere ster miljarden lichtjaren ver. Een menselijkheidsprincipe, een filosofie zou mijn ego enorm goed doen.

793) Wat doe je als je niet kunt slapen?
Indien ik binnen twaalf uren een afspraak heb, zal ik mijn dagen zo gepland hebben, of naartoe gewerkt hebben, dat ik zal kunnen slapen. Als het toch niet mocht lukken, weet ik dat ik beter de afspraak verzet. Als ik geen prioriteiten heb, verlaat ik bed en slaapkamer om tv te kijken of een boek te lezen. Ik tracht mezelf zo goed mogelijk te conditioneren dat de slaapkamer alleen plek is om te slapen en geen vluchtplaats of extra ruimte voor ontspanning (in de bredere zin dan alleen slapen uiteraard, nee, ook weer niet zo breed, stop!).

794. Kun je ook bevriend zijn met mensen die totaal anders denken?
Bevriend is niet meteen het juiste woord, maar kennissen houden er vaak andere gedachten op na, de ene al minder fris dan de andere hersenkronkel. Het interesseert me wel uit te zoeken wat mensen drijft om respectloze uitlatingen uit te kramen. Iedereen heeft zo zijn of haar eigen redenen. Ik kan echter niet zeggen dat al mijn filosofieën, gedachten en uitspraken correct zijn, ze kloppen op dit moment voor mij. Het is interessant om andere standpunten te horen, maar dan wel als ze onderbouwd worden. Niet steeds antwoordend dat het fake news is, of dat het altijd zo was of geweest is, of iets in die trend. Deftig onderbouwde of met duidelijke redenen je levenswijze, je gedachten of opinie ondersteunen, kan verfrissend of vernieuwend zijn om iedereen zijn leven aangenamer te maken. ‘Verandering van spijs doet eten’ ‘Zien eten, doet eten’ [en niet denigrerend bedoeld voor onze hardwerkende agrariërs] ‘Wat de boer niet kent, eet ‘ie niet’.

795. Hoelang zou jij kunnen overleven op een onbewoond eiland?
Als ik me terdege mag voorbereiden zou ik het compleet niet erg vinden. Er moet wel mogelijkheid zijn om voedsel te verbouwen en drinkbaar water moet voor handen zijn om de missie te doen slagen. De solitude zou me zeker geen obstakel vormen. Daniel Defoe’s Robinson Crusoe vond ik altijd een interessant boek (ik hoop vurig dat ik betere lectuur (dan ‘het meest verkochte boek ter wereld’) bij me heb als ik schipbreuk lijd). Vrijdag is een optie echter niet noodzakelijk.
Als je echt een tijdspanne wil, ik zal het geen vijftig jaar uithouden. Of ik zou mijn handelingen zo moeten kunnen optimaliseren dat ik niet op mijn negentigste met een speer op vissen moet jagen of in bomen klimmen voor kokosnoten.

796. Hoe vaak google je de naam van je jeugdliefde(s) ?
Dat is mogelijk gebeurd maar eerder om de functionaliteit te testen van Google. Omdat je Facebook heb, net zoals de hele wereld, moet je zelfs geen moeite meer doen. Iedereen gooit alles zomaar te grabbel voor wie het wil opvangen. Het is wel interessant om jezelf af en toe te Googlen om er zo achter te komen wat anderen als eerste over je ontdekken of te zien krijgen. Door mijn werkervaring weet ik dat veel mensen dit doen. Het is ook nuttig om te weten wat er zoal van informatie direct toegankelijk is voor iedereen.

797. Welk schoolvak vond je verschrikkelijk?
De vakken op zich vond ik nooit verschrikkelijk. Het lag eerder aan de werkwijzes of gebrek aan motivatie bij de leerkrachten die me een hekel aan een vak bezorgde. Het ene jaar was Frans een hel, het jaar nadien was ik zowat de beste van de klas. Als ik er nu verder over nadenk, vermoed ik dat ze tijdens mijn betere periode een nieuw lief had, of toch een serieuze last van haar schouders is gevallen. Wiskunde had dezelfde invloed. Net zoals Nederlands. Mogelijk lag de reden ook dat deze vakken, en dus ook de leerkrachten, dagelijks voorgeschoteld werden.

798. Welke ingrediënten mogen niet ontbreken in je favoriete taart?
Sta me toe het gerecht vrij te interpreteren. Als ik kook, gebruik ik liefst bepaalde kruiden die een gerecht echt af maken. Look mag uiteraard ook niet ontbreken. Een rogan josh is zowat het perfecte gerecht, een licht pikante curry-stoofpotje waarbij de kruiden in balans zitten.

799. Wat zing je onder de douche?
Niets. Ik zou eerder een deuntje neuriën dan me te wagen aan zingen. Vaak ben ik in gedachten verzonken over wat er nog te gebeuren staat en staat de radio aan. Is dit een dubbel-negatief antwoord…

800. Zeg je makkelijk dat je van iemand houdt?
Wat is houden van? Ik weet dat ik het een aantal keren heb gezegd. Soms te vroeg, blijkbaar enkele keren te laat, het moge duidelijk zijn dat de ware liefde nog in haar eigen leventje verstrikt zit. Het is een van die sociale vaardigheden die ik niet onder de knie heb, de juiste moment vinden om zoiets te zeggen. Het zou me moeilijker zijn te antwoorden hoeveel keer ik het werkelijk meende. [begin ik nu je vragen ook al te optimaliseren? Nog tweehonderd en ik begin me al te vervelen…]

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

