1000 vragen aan jezelf #39

761. Geloof jij in toeval?
Toevallig geloof ik in Murphy.

762. Hoeveel tijd breng je dagelijks in de keuken door?
Door de lay-out van mijn appartement moet ik de keuken continue passeren als ik van de ene ruimte naar de andere ga. De tijd die ik er doorbreng met keukengerelateerde zaken is aanzienlijk. Dat is eerder door een lastige maag omdat ik beter de hele dag door klein eet dan de vooropgestelde drie maaltijden. En om de toevoer van koffie te blijven garanderen.

763. In wie herkende je jezelf onlangs?
Dat is me nog nooit overkomen. Waarschijnlijk komt dat nog als ik eindelijk mezelf op de kaart heb gezet. Misschien moet ik toch aan kinderen beginnen omdat je daarbij toch vaak jezelf herkent, of erger, dat anderen je in je nageslacht herkennen. Om op een vraag te kunnen antwoorden, ga ik toch geen kinderen op de wereld loslaten. Dat krijg je nooit verkocht (het verhaal!).

764. Ben je impulsief?
Als mijn geduld opraakt, kan ik heel onverwacht impulsief en verrassend uit de hoek komen. Over het algemeen kan ik mijn gevoelens onder de knoet houden en is mijn geduld niet al snel beproefd. In tijden van crisis en frustraties, viert impulsiviteit hoogdagen.

765. Voor wie schaamde je je pasgeleden?
Dat moet een niet nader genoemd familielid zijn geweest die vrij racistisch uit de hoek kwam tijdens een gesprek met mijn begeleider en de familie. Het was over de mythe dat vluchtelingen en migranten eerder op hulp kunnen rekenen en een hoop voordelen zouden krijgen dan de autochtone inwoners.

766. Kun je bevriend zijn met iemand van het andere geslacht?
Ik lees de vraag alsof er een vrij foute statement achter schuil gaat. Ik vrees dat de vragensteller omgaat met het verkeerde soort ‘vrienden’ als je dit in twijfel trekt of veralgemeend.

767. Heb je een lach die je alleen gebruikt voor foto’s ?
Nee, op foto’s zal je amper zien lachen. Een glimlach is het hoogst bereikbare voor de professionele(re) fotograaf.

768. Wie bel je als eerste als je goed nieuws hebt?
Hangt opnieuw af van het soort nieuws. Als het over mij persoonlijk gaat, zal mijn zus de eerste zijn die het hoort (of leest, of opgestuurd krijgt in ieder geval).

769. Wat zou je doen als je geen verantwoordelijkheden meer had?
Ik voel me tegenwoordig vrij verantwoordelijkheidsloos. Maar als ik echt carte blanche had, zou ik een soort vrijheidsstrijder worden. Een kruising tussen Robin Hood en Superman/Batman (geen idee of ze beiden strijden voor het goede). Wetten die niet menselijk zijn, zou ik aanvechten. Strijden voor menselijkheid, voor minderheden, tegen corruptie en fraude. Als iedereen een petitie zou ondertekenen die hiermee zou instemmen, hoeveel handtekeningen zouden vereist zijn om werkelijk uitvoerbaar te maken…

770. Vind je jezelf aantrekkelijk?
Ja, ik heb van die dagen. Mijn sarcasme was me even te snel af. Nee, ik ga niet naar mijn weerspiegeling gapen om letterlijk en figuurlijk te verdrinken in mijn schoonheid.

771. Van wie raakte je onlangs enorm onder de indruk?
Ik vermoed dat dat Giovanni Boccaccio moet zijn geweest vanaf ik aan Decamerone startte.

772. Ben je een goed rolmodel?
Uit mezelf zou ik me geen rolmodel noemen. Ik heb zoals ieders mens zijn goede en minder goede eigenschappen. Tegenwoordig kan ik me wel een beter rolmodel noemen dan mijn leven was tot twee jaar geleden.

773. Welke traditie is overschat?
Elke traditie die verkeerd geïnterpreteerd is of industrieel/commercieel gegroeid. De meesten zijn een excuus om samen te komen en te feesten. Toch vreemd dat je daar een traditie voor nodig hebt. Valentijn, kerst, pasen zijn aan mij niet besteed. In Ierland heb ik zelfs maar 1x in de stad vertoond (het laatste jaar enkele weken voor mijn vertrek) toen het St Paddy’s Day was. Ohja, Halloween is ook overschat. Elk land en cultuur heeft zijn tradities en daar heb ik geen probleem mee. Het wordt echter ridicuul als Iers/Amerikaanse gebruiken klakkeloos worden overgenomen terwijl de moslimtradities schaamteloos genegeerd worden. Het Chinese nieuwjaar wordt dan weer wel iets beter aanvaard.

774. Pak je cadeautjes altijd mooi in?
Bij bepaalde gelegenheden – als de traditie ↑ het voorschrijft  – wel, just kidding. Voor mijn peetdochter deed ik het wel omdat het deel uitmaakt van de ervaring van het cadeautjes uitpakken. Voor alle andere gelegenheden zal ik me op mijn milieubewuste ik herroepen als excuus dat het niet ingepakt is.

775. Wat vind je van het koningshuis?
Dat is een traditie die serieus overschat is en onnoemelijk veel kost voor de burger. Het zou sito presto afgeschaft mogen worden als het van mij afhing. Als je niet weet hoe je marsmannetjes moet inbeelden, kijk naar het Belgische koningshuis. Amper of geen voeling met de gewone of doorsnee mens en ze worden afgeschermd alsof ze zwaar besmettelijk zijn en opnieuw in quarantaine moeten nadat ze de hand geschud hebben van enkele van hun onderdanen. Als je je medemens al onderdaan noemt is er fundamenteel iets verkeerd. Wie kijkt er tegenwoordig nog op van iemand wereldvreemd? Ze kunnen misschien net zo goed het Vaticaan wat uitbreiden en ze daar tentoonstellen.

776. Welk cijfer zou je je leven geven?
Op vlak van zelfredzaamheid, moed en opoffering overduidelijk een maximum. Wat ik er totnogtoe van gebakken heeft, overtreft de haute cuisine met verschillende Michelinsterren. Ik ben vrij content met de zaken waarover ik zelf een minimum aan controle heb, ondanks dat ik mijn levenskwaliteit toch als een zware onvoldoende zie.

777. Maak je makkelijk contact met anderen?
Ondertussen heb ik 777 vragen beantwoord… Ik kan amper contact met mezelf leggen. Ik bezit een elementaire beleefdheid die wel zorgt voor een vrij gemakkelijk contact als de tegenpartij initieert. Ikzelf stoor niemand graag en zal niet gemakkelijk contact zoeken.

778. Wanneer heb je voor het laatst iets nieuws geleerd?
Ik leer elke dag bij. Als het over een werkelijke opleiding of leerstof gaat, dat komt binnen enkele maanden. Tegen het einde van het jaar wil ik Arabisch kennen.

779. Hoe hoog is het muurtje om je hart?
De anti-tankwapens, luchtafweer en luchtverdediging zijn optimaal op- en afgesteld ter verdediging van het muurtje. Vaak brokkelt het muurtje al af voor er een – oh dit klinkt weer fout – spreekwoordelijk schot is gelost.

780. Doe je weleens dingen tegen je zin?
Veel te vaak overkomt het me dat ik mezelf dingen opleg omdat het verwacht wordt van me of dat het me het minste zorgen zou baren of dat ik er het snelst van verlost zou zijn. Ik anticipeer en handel vaak al voor iets aan me gevraagd wordt. Ik probeer echter niet meer te doen waar ik geen zin in heb, dat is eigenlijk meer van niet kunnen dan niet willen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

