1000 vragen aan jezelf #37

721. In welk beroep zou je waarschijnlijk ook goed zijn?
Elke job waarbij ik zonder storen mijn ding kan doen, eentje dat niet indruist tegen mijn principes en waar oog voor detail belangrijk is. Laat de jobaanbiedingen maar binnenstromen.

722. Wat is het liefste wat je ooit tegen iemand hebt gezegd?
Weer zo eentje waar ik geen benul van heb. Waarschijnlijk zijn de woorden die ik dacht dat het liefste waren voor de ontvanger ervaren als creepy, ongepast of iets dergelijks. Aangezien ik er naar streef om voor iedereen goed te doen, is het moeilijk om hier eentje uit te pikken.

723. Wat in je interieur heb je zelf gemaakt?
Voorlopig heb ik als ‘gordijn’ een Ierse vlag opgehangen. Het appartementencomplex aan de overkant is gebouwd met witte stenen waar zowat de hele dag de zon op schijnt. Als ik ook maar in de richting van dat raam kijk, word ik verblind. De reden van de vlag is omdat het nogal een lastig formaat is (dakkapel met schuine wanden). Ook de kunst die er hangt, is persoonlijk. Omdat ik huur, wil ik niet teveel aanpassen aan het interieur.

724. Hoe zouden mensen die je voor het eerste zien je omschrijven?
Ik kleed me op zo’n manier dat het – met opzet – de meesten van me weghoudt. Na een eventueel gesprek, zal hun indruk vrijwel altijd veranderen. Als ze de moeite willen doen om verder te kijken dan kledij en oprechte interesse tonen, ben ik de vriendelijkste persoon.

725. Wat zou je doen met een extra uur tijd per dag?
Hetzelfde als anders, prioriteiten en deadlines voorbereiden en afwerken. En voorts het vinden van rust.

726. Welk film zou je kijken op een filmavond met vrienden?
Hangt er grotendeels van af met welk publiek ik te maken heb en welke boodschap ik de vrienden wil meegeven. Feit is en blijft dat voor de meesten film pure ontspanning en een vrij hersenloze activiteit betreft. Toch wil ik als ik een film kies toch kunnen onderbouwen waarom ik voor een bepaalde optie heb gekozen.

727. Voel je je anders als je een jurkje draagt?
Geldt een kilt als jurkje? Om de een of andere niet conventionele reden, vind ik het een zeer handig en leuk kledingstuk. Herinnert me aan een ‘drama’ in de Engelse scholen waarbij er vorige zomer verschillende jongens een rokje droegen als protest omdat ze geen short mochten dragen. Omdat ook daar zo’n stigma aan vast hangt, vermijd ik zelfs het dragen van die kilt. Leve de maatschappij!

728. Welke geur doet je meteen weer denken aan vroeger?
Dat zijn er zeer veel. Onlangs begon ik opnieuw met oploskoffie drinken en dat bracht me plots 17 jaar terug naar de tijd die ik doorbracht in Royal Tunbridge Wells. White Musk van The Body Shop herinnert me aan mijn langste relatie. De geur van Tipp-ex (aka blunderkalk of flaterwater) brengt me terug naar de tijd van het eerste jaar op de middelbare school. Als ik door een drukke straat loop, kan je er zeker van zijn dat ik een dozijn aan herinneringen heb opgehaald door alle geuren.

729. Wat zou je anders doen als je met niemand rekening hoefde te houden?
Ah, eindelijk mezelf leren zijn, mezelf leren kennen en aanvaarden zoals ik echt ben in plaats van me te schikken naar alles en iedereen.

730. In welke oude beschaving had je willen leven?
Elke beschaving heeft zijn voor- en nadelen. Waar ik het liefst had willen leven is ofwel het Perzische Rijk onder Darius, die veroverde gebieden niet hun religie en cultuur oplegde. Ook bezoekers en immigranten kregen vrijheid van religie en cultuur. Toch belangrijke zaken waar men tegenwoordig tegen in opstand komt. Een andere beschaving die ik hoger inschat dan onze huidige is de Ubuntu-filosofie (hier deftig uitgelegd).

731. Denk je lang over beslissingen na?
Ik overweeg vrij lang, maak een mentale balans op zoals in de boekhouding. Kortom, over belangrijke zaken is een serieuze analyse voorafgegaan.

732. Ben je weleens de bioscoop uitgelopen voor het einde van de film?
Nee, de ongewenste aandacht hield me steeds tegen om dat te doen, zelfs als ik dringend de laatste trein moest halen. Je moet de film sowieso een kans geven en misschien is het einde wel zo goed dat het de hele film goedmaakt. Het geldt zo een beetje hetzelfde voor de mens, als je ze de kans niet geeft om zich te tonen of bewijzen, creëer je alleen maar verdeeldheid. Uiteraard hanteer ik ook criteria en mensen die onmenselijkheden verkopen of naar racisme en/of fascisme neigen, krijgen mogelijk nog wel een tweede kans om zich te herpakken maar al te vaak laat ik hen – vreemde woordkeuze – links liggen.

733. Om welke ongepaste grappen lach je stiekem toch?
Als zwarte humor als ongepast aanzien wordt, guilty as charged. Er is wel een fijne lijn tussen humor en dan vooral bij sarcasme en cynisme. Ik observeer heel minutieus de reactie als ik op die manier iets gezegd heb.

734. Horen de slechte dagen ook bij het leven?
Oh, je zegt dit alsof er ook wel eens goede dagen zijn. Bij situaties die me een tijdelijk goed gevoel geven, zijn er zeker een stuk of vijf negatieve die mijn plotse ‘euforie’ onmiddellijk een halt toeroepen. Andersom heb ik dit nog niet meegemaakt.

735. Wat zou er in jouw gebruiksaanwijzing moeten staan?
Results may vary under certain circumstances. Nee, geen idee, heb zo het idee dat die al heel lang verloren is gegaan en nooit is geüpload op het www.

736. Hoe groot is onze vrije wil?
De illusie van de vrijheid is relatief groot. We worden wel op verschillende manieren slaafs gehouden. Je krijgt een hoop nonsense en onnuttige informatie te verwerken tot je oud genoeg bent om een lening aan te gaan. Tegen dan ben je zo geconditioneerd dat je vrijwel alles slikt wat de maatschappij je opdraagt omdat je anders als buitenbeentje bestempeld wordt en ‘anders-zijn’ wordt aanvaard maar niet altijd, hangt er maar net van af hoe de wind staat. In plaats van opnieuw Irvine Welsh te citeren:

slavery--modern slavery.preview.jpg

[Ik bedoel hier niet de 60 miljoen kindslaven en/of – ietwat meer verontrustend – op twee jaar tijd zijn er 10 miljoen ‘moderne slaven’ bijgekomen tot een 45,8 miljoen. [Cijfers zijn uiteraard weer afhankelijk van de bron] En dan durft de media koppen dat ‘België goed scoort’ met maar 2000 slaven… Qua interpretatie kan dat tellen. Dat er op twee jaar tijd ook 500 zijn bijgekomen is niet verontrustend, zo blijkt. Hmm, bij onze noorderburen doen ze inderdaad nog slechter met 20 duizend.]

737. Welke cursus wil je graag nog volgen?
Zoals eerder aangegeven, staat Arabisch (beginner en gevorderde) eerste op de lijst. Geen idee of ik daar onmiddellijk Chinees en Russisch aan vastplak of ik een ander tussendoortje verorber, richting filosofie, psychologie of programmeertalen.

“Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever.”

Mahatma Gandhi

738. Maak je soms grappen ten koste van jezelf?
Ohja, helaas ben ik er zo bedreven in geworden dat het mijn zelfvertrouwen heeft aangetast. Het was nochtans altijd bedoeld om het ijs te breken of gênante stiltes te overbruggen. Maar zoals vaak het geval is, als het maar van een kant komt, is er geen sprake van interactie. Blijkbaar zien mensen ook de redenering achter zelfspot niet (altijd of voldoende).

739. Welke bloemen koop je het liefst voor jezelf?
Cactussen zijn ideaal. Een jaar of zo geleden ook de roos van Jericho leren kennen en aangeschaft. Een hele plantentuin zoals mijn moeder in huis had, is leuk om even in de vertoeven, het is echter niet praktisch. Elke plant heeft dorst op een ander moment. Wat bij mij zorgde voor verzopen of uitgedroogde planten (de gulden middenweg bestaat niet). Ik wordt ook gek als er vliegjes (rouwvliegjes, fruitvliegjes, varenrouwmug of de gewone mug) in huis ronddwalen. De soort die o.a. uit potgrond lijkt te komen.

740. Welke dierlijke eigenschap zou je wel willen hebben?
Simpelweg je instincten vertrouwen en daar naar leven.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

