Open brief aan telecomoperator

‘Beste’ operator,

Ik laat veel te lang over me heen walsen. Bedankt om me te laten inzien dat dat niet hoeft. Maar je hebt me op het punt (of er zwaar over) dat ik wel nu – en onmiddellijk – actie ga ondernemen, zoals de Engelstalige uitdrukking gaat, moet je met twee zijn om de tango te dansen. Nu ja, hier komt het-vel-van-de-beer-verhaal.

Het over me heen laten lopen is niet omdat ik niet gefrustreerd ben, onrechtvaardig behandeld voel of benadeeld ben. Je moet het eerder zoeken in het feit dat ze zich oppermachtig voelen (tja, op sommige vlakken bezitten ze een monopolie), zich onaantastbaar voelen (als bedrijf) en dat ik niet of onvoldoende op de hoogte ben van de procedure. En net dat laatste is veranderd. Ik heb namelijk een andere danspartner onder de arm genomen die me wel enkele basis-moves heeft aangeleerd. Zo klopt het absoluut niet dat een aanpassing in het contract tot drie weken kan aanslepen. Ik heb piekfijn mijn gebrekkige informatie overgemaakt en de consumentenbelangengroep heeft het ontvankelijk verklaard. Hoera, progressie (ja ik ben al van voor 15 maart bezig)!

Ik heb me, na een slechte en zo goed als slapeloze nacht, net een zesvoudige espresso geprepareerd. Je kan je inbeelden dat dat niet het moment is, dat je me ten dans vraagt. Of je moet een moshpit in gedachten hebben, dan graag!
Jawel, ik legde eerst nog de schuld bij mezelf. Je kan niet dansen, ik beperk de vooruitgang van mijn partner, etc. Het lag misschien aan mijn schoenen. Je kent het wel. Zoals ik eerder aangaf was een andere danspartner cruciaal in de vooruitgang.

Even opsommen, ik ben al een meer dan een halve maand in de weer om het contract van mijn moeder over te nemen. Tegelijkertijd wil ik niet langer het wurgcontract dat ze haar aangesmeerd hadden. De firma blijkt ermee weg te komen om alleen via telefonisch contact hun klanten ‘van dienst’ te zijn. Je krijgt gehaaide verkopers aan de lijn die er alles aan zullen doen om hun verkoopcijfers zo rooskleurig mogelijk te schilderen. Het bedrijf heeft het prima voor elkaar. Ik neem het de werknemers niet eens kwalijk want ik besef hoe het eraan toegaat op de helpdesk. Het is echter die compassie voor de persoon aan de andere kant van de lijn, die me op laatst doet toegeven aan een duurder contract dan nodig is. Via opzoekingswerk ben ik te weten gekomen tot €100 teveel gefactureerd te krijgen, per maand! Het is waanzinnig hoe ze de klant behandelen. Tja, ze misbruiken ze als een koning die niet weet waar zijn geld naartoe te gooien. De nieuwste kip met gouden eieren werd bijna een jaar geleden op de markt losgelaten. De verkoopmachine draaide op volle toeren en gingen telefonische het hele klantenbestand af om iedereen de kans te bieden van het nieuwe en verbeterde formule. Als je mijn moeder met computerjargon om de oren slaat, ligt ze KO. Hierdoor – en mogelijk omdat ze op een slecht moment opgebeld werd of simpelweg geen tijd had, kortom veel te vriendelijk is – ging ze akkoord met het op één na duurste abonnement dat ze aanbieden, een gezinsabonnement voor 1 persoon! Of ze bij het bedrijf niet kunnen zien dat er slechts één persoon woont en gebruik maakt van de diensten, moeten ze zeker kunnen zien. Ja, er staan wel drie mobiele nummers geregistreerd, maar ook niet op hetzelfde adres. Het hele contract is dus een soepje waar ze handig gebruik van maken. Waarschijnlijk bestaat er een procedure die de werknemers verbiedt om actie te ondernemen als er iets gevraagd wordt als het niet legaal bindend is. Of dat er een bepaalde dansregels bestaan waarvan alleen de instructeurs op de hoogte zijn.

Ondertussen heb ik een brief klaar waarmee ik deze voormiddag naar een verkooppunt ga van de betreffende operator, met alle nodige informatie, datumvermelding en handtekening van de eigenaar van het contract. Dat is wat de consumentendienst me heeft aangeraden. Ik ga proberen te verzwijgen dat ik deze informatie verkregen heb via een consumentengroep. Als ze echter uitstelgedrag gaan vertonen of hun verkoopsagressie op me loslaten, vrees ik dat net dat argument als eerste over mijn lippen gaat komen. Ik ga hen op de hoogte houden van alle mogelijke capriolen die me nog te wachten staan. Wordt zeker vervolgd!

Met vriendelijke groeten,
Danny (hij die het dansen beu is!)

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

3 thoughts on “Open brief aan telecomoperator”

    1. Inderdaad, heb reeds met hen contact opgenomen en zal hen van het hele reilen en zeilen op de hoogte houden. Toch straf dat je daar beroep op moet doen om iets geregeld/opgelost te krijgen.

      Like

  1. Update: de vertegenwoordiger (van de operator in een algemene tv winkel) zei me dat zijn ervaring is dat mijn wensen twee tot drie weken in beslag zou nemen. Hij drukte me op het hart hen op te biechten dat ik contact had opgenomen met de ombudsdienst. Waarop ik – zo rustig mogelijk – zei dat ik dat niet ga doen omdat ze dan hun standaardprocedures verloochenen. Daar had hij niet van terug. Ik was vrij vlug buiten om van zijn arrogantie af te zijn.
    Toen ik mijn rust (relatief) had herwonnen, heb ik me voorbereid en toch besloten hen op te bellen. Voor een simpel gsm nummer van het ene naar een ander klantennummer over te zetten neemt vijf (!) dagen in beslag. Het feit dat mijn broer zijn gsm rekening apart betaalt, een eigen klantennummer heeft, en zelfs met hetzelfde rekeningnummer beide facturen betaalt, maakt geen verschil. En jawel, zelfs een tweede telefoontje gepleegd omdat ik toch in de flow zat, naar de administratie om het abonnement aan te passen. Daar kreeg ik te horen dat dit pas kan vanaf dat gsm nummer is overgezet omdat het anders verdwijnt. Na zijn – bijna – ondervraging of ik echt wel zonder vaste telefoon kan, verbond ie me door met de dienst waarmee ik eerst contact had. Resultaat: nada, twee keer vroegtijdig opgehangen, totale duur inclusief ‘naar wachtmuziek luisteren’ (niet eens kwalitatieve muziek) een vol uur (mezelf herpakken tussen de twee oproepen inbegrepen).
    De ombudsdienst voor telecom mag zich stilaan opwarmen, mijn (voorlopig) dossier is bijna afgerond (of up-to-date). De rest van familie heb ik goedkopere en meer kwalitatieve alternatieven geboden.

    Like

Geef een reactie

