1000 vragen aan jezelf #36

701. Hoe tevreden ben je met je lichaam?
Voldoende tevreden om geen plastische chirurgie te overwegen. Hier en daar zijn kwaaltjes en imperfecties maar het ideaalbeeld streef ik zeker niet na. Mocht de maatschappij me hierin volgen zou de wereld er toch al iets mooier uitzien.

702. Als je één muur in je huis een kleur zou geven, welke kleur kies je dan?
Ik herinner me nog dat ik mijn slaapkamer mocht schilderen. Ik koos voor donker groen (verschillende benamingen maar toch afwijkende kleurschakeringen maar denk aan het leger of jagers) en zwart. Het was een lange tijd mijn favoriete plek. Nu kies ik uit meer praktisch overwegingen voor lichtere tinten.

703. Wat voor leuks heb je gisteren gedaan?
Op zondag heb ik me proberen rustig te houden en me op te laden voor een vandaag geplande afspraak. Vrij laat op de avond kwam ik er toevallig achter dat de betreffende dienst gesloten was. Het enige ietwat leuke aan gisteren was enkele voetbalwedstrijden en flarden van de Ronde van Vlaanderen die het tv me aanbood. Ohja, en nog wat lekkers gekookt (rijstpilav met falafelballetjes).

704. Wat doe je als dingen je niet lukken?
Overwegen of het al dan niet mogelijk moet is dat het lukt. Indien niet, bekijken of zelf kan delegeren om het alsnog te doen slagen. When all hope is gone, probeer ik het zo goed mogelijk van me af te zetten of alternatieven te zoeken.

705. Wat is het engste wat je ooit hebt gedaan?
Een vrij interpreteerbare vraag. Een van de engste momenten was alles achterlaten en een nieuw leven te beginnen in het buitenland. Vanaf het moment dat ik wist dat ik kon starten tot enkele weken na aankomst was het relatief moeilijk. Achteraf gezien was het een van de beste dingen die ik in mijn leven dusver heb gedaan. Me semi-vrijwillig laten opnemen op de crisisafdeling van de psychiatrie was ook wel eng. Eigenlijk is alles wat nieuw is, eng, de wetenschap dat je je moet aanpassen is knap lastig in het begin, maar vrijwel altijd bevredigend nadien.

706. Zijn mensen graag bij jou in de buurt?
Ik krijg het gevoel van wel, in het algemeen toch, en eenmaal ze me wat kennen. Er is wel een groot verschil als ik me niet te best voel maar dan doe ik er alles aan om me opgesloten te houden.

707. Waarvan spijbel je weleens?
Toen ik nog naar school ging, spijbelde ik nooit, voldoende bang gemaakt met de mogelijke gevolgen. Op de hoge school was een ander verhaal. Toen ik na een gebroken scheenbeen toch opnieuw per trein tot aan de school geraakte, gebeurde het steeds vaker dat we afwezig bleven. Met een viertal begonnen we wat te kaarten in de rokersruimte. Na verloop van tijd verhuisden we naar een café. Dat jaar niet geslaagd en einde schoolcarrière.

708. Wanneer is de wereld op haar mooist?
Als er geen sprake is van menselijke tussenkomst.

709. Waar kwam je onlangs pas achter?
Ik blijf me verbazen over hoe manipuleerbaar mensen zijn. En zelfs hoe gewillig ze zich laten overbluffen en zich schikken naar immorele wetten. Uiteraard is dit niet iets waar ik onlangs pas ben achtergekomen, ik snap het niet dat de mens niet leert uit fouten, of dit niet wil begrijpen. Dat ze praktische geleefd willen worden, niet moeten nadenken en zich al rebels voelen als ze iets doen wat tegen de wet is. Maar hoe moeilijk is het tegenwoordig om volledig naar de wet te leven…

710. Houd je van verkleedfeestjes?
Nee, maar dat is alleen omdat feestjes met niets meer zeggen. Ik wil me ook niet anders voordoen dan ik ben (of als het karakter dat ik gecreëerd heb). Ik zou uit mijn rol vallen vanwege gebrek aan ervaring. Niet echt het antwoord dat verwacht werd, hehe.

711. Hoe snel wijk je van de geijkte paden af?
Dat is afhankelijk van mijn analyse. Als ik merk dat het doel niet meer haalbaar is, is voldoende om het voortijdig te beëindigen. Als het op voorhand al onmogelijk is, volgt een tweede analyse die de situatie inschat. Het is een ‘geijkte’ procedure die gevolgd wordt. Misschien heb ik iets te snel geantwoord… Als je met geijkte paden, de wet bedoelt of standaard gedrag en handelingen, heb ik een vrij creatieve geest om shortcuts en optimalisatie van de situatie te ontdekken en implementeren.

712. Wat is het beste gevoel ter wereld?
Ik kan deze vraag niet beantwoorden met de juiste woorden. Het gevoel dat je je kan overgeven aan slaap net voor je indommelt (controle die je kwijtraakt maar het besef dat alles goedkomt), een ander goed gevoel is wanneer iemand oprecht gelukkig is met wat je net voor die persoon gedaan hebt. Een toilet vinden bij hoge nood is ook een opperbest gevoel. En het gelijktijdig het hoogtepunt bereiken met partner staat ook (niet al te opmerkelijk) zeer hoog.

713. Wat doe je meestal om drie uur ’s middags?
Ik hou van mijn routines maar kan geen agenda bijhouden en zeggen wat of welke activiteit ik het vaakst doe om vijftien uur. Het meest voor de hand liggende antwoord zou kunnen zijn, denken: ‘is het al of nog maar drie uur?’ Al is die gedachte niet beperkt tot het vermelde tijdstip.

714. Met welke beroemdheid zou je goed kunnen opschieten?
De eerste personen die spontaan in mijn gedachten opkomen zijn, Nicola Tesla, Mark Twain, J.D. Salinger, Stanley Kubrick, Leo Tolstoi en Fjodor Dostojevski.

715. Wat zou je serveren op een high tea?
In dit geval wens ik toch eerst op te klaren wat er bedoeld wordt met ‘high tea’. Als het het traditionele avondmaal is, zou ik uitpakken met een niet al te dagelijkse maaltijd, met geen alledaagse ingrediënten. Als er gedoeld wordt op de meer recentelijke hype, krijg je gewoon – in het beste geval – thee/koffie en een biscuitje of fruitvlaai. Voor luxueuze en pompeuze rituelen ben je aan het verkeerde adres.

716. Wat kun je ook nog prima morgen doen?
Ik merk steeds vaker een deadline nodig te hebben om niet te blijven procrastineren. Het is voor me nodig dat iemand prioriteiten stelt. Als je moet wachten tot ik het voortouw neem, is mijn geduld zeer dunnetjes.

717. Wat doet een wandeling door de natuur met je?
Het verfrist en maakt je moe. De laatste, echte wandeling door de natuur was in Ierland. Aan de Belgische kust, kan je je wandeling nog amper bestempelen als ‘door de natuur’. Sad but true.

718. Welk lied past het best bij je relatie?
Zonder al te sarcastische innuendo’s zal ik dit antwoord schuldig moeten blijven tot mijn relatiestatus verandert.

719. Hoe ziet jou ideale wereld eruit?
Je zou al een deftig beeld moeten hebben via de reeds gepubliceerde antwoorden. Korte samenvatting: een humane wereld zonder geld, waar iedereen bijdraagt aan de gemeenschap op de manier die hem/haar het best uitkomt. Elke taak wordt uitgevoerd die de gemeenschap nodig heeft. Je kan doen wat je zelf het beste acht voor de maatschappij.
Het moeilijke aan deze filosofie is dat je het niet verkocht krijgt. Het zit in de mensen ingebakken om te blijven concurreren, de strijd met elkaar te blijven aangaan. Er moet al een serieuze ramp zich voordoen waardoor we van nul af aan moeten herbeginnen voor dit bewerkelijkheid kan worden. Soit, we’re fucked!

720. Wat is voor jou gezelligheid?
Gezelligheid is rust vinden in wat je doet. De activiteit is ondergeschikt en zelfs het gezelschap ook als je rust hebt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

