1000 vragen aan jezelf #35

681. Wat was je laatste goede daad?
Een goede daad als in iets doen zonder dat je er zelfs belang bij hebt? Telkens ik buiten kom, heb je tientallen voorbeelden. Zelfs in huis houd ik constant rekening met de buren (krakende vloer, zoek nog naar de juiste looppatronen om zo min mogelijk irritante geluiden te produceren). Heel mijn leven is een goede daad omdat ik meer rekening houd met de omgeving dan mezelf. Nee, je moet me niet heilig verklaren, het is wel een werkpunt om de goede balans te vinden.

682. Zie jij de mensen die in je ‘top tien’ staan elke week?
Vreemde gedachte dat je bepaalde personen hoger of lager plaatst of inschat. Ik zie niet iedereen wekelijks waarbij ik geen problemen zou hebben om ze wekelijks te zien. Ik hoop dat dat ook niet de standaard is tot een goede, gezonde relatie. Als je de tijdsindicatie veranderd naar maandelijks zou ik al iets meer op mijn gemak zijn, en nee, ook dat gemiddelde wordt niet gehaald.

683. Wat was je beste beslissing van het afgelopen jaar?
Dat is nog maar enkele weken geleden toen ik verhuisde naar mijn appartementje.

684. Wat is het leukste concert waar je bent geweest?
De optredens waar ik naartoe ging en me heb geamuseerd, staan vrijwel allemaal op hetzelfde niveau. De meeste van die optredens speelden zich af in Belfast en Dublin. Festivals duren me te lang en zijn te druk.

685. Wat is je favoriete beloning voor hard werk?
Gemeende appreciatie wordt ten zeerste aanbevolen. Als ik mezelf beloon voor bewezen diensten, is rust een welkome afleiding.

686. Heb je weleens iemand aan het huilen gemaakt?
Ongetwijfeld, ik ben ook niet immuun om kritieken te leveren die misschien persoonlijk opgevat worden. Of als kind waarbij je geen rekening houdt met de gevoelens van de tegenpartij.

687. Ga je voor kwaliteit of kwantiteit?
Ik kan hier mijn hele hebben en houden op verwedden dat – zonder uitzondering – iedereen hier kiest voor kwaliteit (zeker als het gaat om gevoelszaken). Toch wel vreemd in een maatschappij waar er eerder kwantitatief wordt geredeneerd en aangekocht.

688. Wat is de beste remedie tegen liefdesverdriet?
Ik vrees dat mijn remedie eerder valt in de categorie ‘beter voorkomen dan genezen’. Ik zet dan ook zelden of nooit ‘de eerste stap’.

689. Welke vijf dingen zou je in een picknickmand stoppen?
Een dekentje, tapas-achtige versnaperingen, drank (afhankelijk van gezelschap), een boek, zonnecrème (of beter, een parasol).

690. Heb je veel zelfvertrouwen?
Ik loop over van het zelfvertrouwen tot ik in gezelschap ben, vanaf dat moment voel ik me minderwaardig. Is waarschijnlijk iets uit mijn jeugd waarbij je onderdanig moet opstellen tegenover zogenaamde gezagsdragers (niet in het minst iedere volwassenen en blijkbaar ook medeleerlingen die beter presteerden). Bedankt (opnieuw) schoolsysteem om me hiermee op te zadelen.

691. Naar wie ga je voor wijze raad?
Tegenwoordig is het vooral mijn auticoach/psychologe die mijn levensvragen voorgeschoteld krijgt. De dingen die me bezighouden zou ik niemand mee willen lastigvallen. Ook iets uit mijn jeugd waarbij niemand mijn vragen bleek te kunnen beantwoorden en ik maar gewoon ophield met ‘de mensen ermee lastig te vallen’. Het waarom dat ik mijn auticoach er wel mee lastig val, is omdat ik haar ervoor betaal en dat ze het niet erg lijkt te vinden. Al trek ik haar wijze raad ook geregeld in twijfel.

692. Wat is het leukste aan thuiskomen?
Tegenwoordig ondervind ik weer wat meer plezier in het ‘thuis’komen. Het gevoel dat je krijgt dat je op een veilige plek bent, geborgenheid. Dat miste ik al verschillende jaren.

693. In welk vak was je vroeger goed op school?
Er was niet echt een vak waarin ik uitblonk. Lichamelijk opvoeding misschien nog het meeste omdat ik dan kon uitleven, behalve als het rekstok ofzo was want evenwicht was dan weer niet mijn ding. Tegenwoordig zijn er wel vakken waarin ik me verder verdiept heb. Zo kan ik wel zeggen dat aardrijkskunde en geschiedenis favoriete onderwerpen zijn. Op school was het verplichte van bepaalde leerstof die me deed tegenkanten.

694. Wanneer heb je voor het laatst een baby vastgehouden?
Dat moet mijn petekindje geweest zijn zo’n vijftien jaar geleden. Ik sta niet echt te springen om zo fragiel wezentje vast te nemen. Mijn onhandigheid houdt me vaak tegen om een verzoek tot het vasthouden van een baby in te stemmen. Als peetvader had ik weinig keuze en deed dit alleen maar om de foto, die duidelijk aantoont dat ik me daarbij niet al te comfortabel voelde. Ook het gedacht dat het kind daar niet om vraagt, doet me steigeren, met als resultaat dat ze vaak beginnen huilen.

695. Zou je jezelf als vriendin willen hebben?
Op vriendschappelijk vlak zou ik dat zeker willen, op relationeel vlak is een ander paar mouwen.

696. Kun je goed wachten?
Geduld is een mooie eigenschap, helaas laat ik daardoor al te vaak een perfect moment voorbijschieten. Laat me echter niet in een rij staan aanschuiven anders kom ik liever op een ander moment terug.

697. Voor welk probleem zou je naar een psycholoog gaan?
Waar ik tegenwoordig reeds een psycholoog voor bezoek. Levensvragen, gevoelens en eigen interpretaties die ik wil staven aan de werkelijkheid, of toch tenminste verklaart wil zien door een professioneel.

698. Wat wil je nog leren?
Zoals je uit eerder antwoorden al kon opmaken, wacht er me een cursus Arabisch. Daarna wil ik nog graag Chinees en Russisch leren. Op een ander vlak zijn er een verschillende materies waar ik me in wil verdiepen en ook op sociaal vlak is er een karrenvracht aan materiaal dat ik me niet eigen ben.

699. Waar kun je geen dag zonder?
Water, zo blijkt. Momenteel zijn internet en een goed boek ook belangrijke items. Maar er is niets waar ik me niet mee zou kunnen verzoenen, mocht het er plots niet meer zijn.

700. Hoe vaak beginnen je zinnen met: ‘Toen ik zo oud was als jij…?
Amper of nooit. Je kan periodes wel vergelijken maar wat nut heeft het? Als je een jongere erop aanspreekt, luisteren ze in het beste geval. Zoals de jeugd tegenwoordig opgroeit, of in de maatschappij waarin we leven, moet je de problemen niet in hun kamp leggen. In mijn tijd was er geen internet en computers, ’s avonds had je weinig keuze wat er op tv kwam. Ik kon nog buitenspelen al was het op straat al lang niet meer veilig. Er zijn nog amper gelegenheden voor de jongeren om een onbezonnen jeugd te hebben en nog meer dan in mijn tijd, moeten ze veel vlugger volwassen worden, met alle gevolgen van dien en een resem aan nieuwe ziektes en aandoeningen tot gevolg.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

