Wereld autisme dag: respect en aanvaarding is alles wat ik vraag

Ik was op zoek naar een autisme quote die mensen aan het denken kan zetten. Ondat het binnen enkele uren wereld autisme dag is.

“I think when one becomes identified with a label that’ll become all anyone sees; the expansiveness and breadth of the all of who you are suddenly hidden from view. I look to the entire history of the label and how it came to be. Our Western world likes to compartmentalize putting everything into simplistic categories. Now they have such terms as “neurotypical” and “neurodivergent,” separating the entire human population on the planet into two categories. I would say that “neurotypical” is a diversity as well, Kurt Muzikar, Introduction to Bozo to Bosons.

Interessante interpretatie en ben net begonnen met zijn site te lezen. Als het je interesseert, bezoek zijn blog zeker eens.

Al te vaak wordt er teruggegrepen naar vergelijkingen. Als iemand een verkoudheid/keelpijn/griep/etc. heeft, kent iemand altijd wel een nieuw middeltje dat verzacht, de symptomen verlicht of mirakels verricht. Het is waarschijnlijk iets wat het gesprek gaande houdt en medeleven toont wat helaas bij mij praktisch altijd een naar gevoel geeft. ‘De buurman van mijn oom heeft ook’ je kent de inleidingen wel, daarbij lukt zus of zo wel om dit of geen kwaaltje te verhelpen. Elke mens is anders en de ene kan allergisch voor iets zijn en de andere niet. Ik weet dat het goed bedoeld is, maar ik vind mijn persoonlijk medicijntjes wel.

“If you’ve met one person with autism, you’ve met one person with autism,” Dr. Stephen Shore.

Geen idee of het de meesten al is opgevallen maar Autism Speaks is helemaal niet geliefd bij het merendeel dat op het spectrum vertoefd. Je zal morgen heel veel blauwe posts zien passeren op sociale media.

ugly-truth1.jpg

Ik zag eerst onderstaande informatie passeren. Zoals je wellicht al is opgevallen, heb ik iets tegen grote bedrijven (voor goede doelen inclusief) omdat hun budgetten niet correct verdeeld worden, er teveel blijft plakken aan handen etc. Ook het feit dat meer dan 10% gespendeerd blijkt te worden aan het zoeken naar middelen om autisme te voorkomen of genezen, spreekt ook boekdelen naar hun kennis over autisme.

c5274a21bdf05f5388e7d9c6786118a5.jpg

In geval van de ‘stoornis’ die bekendstaat als Aspergersyndroom, het enige van waaruit ik mijn zegje kan doen maar ook weer niet karakteriserend is, bevinden de problemen zich op het onzichtbare. Een handicap die velen teistert. Als je je energie moet pompen in het zo aanvaard mogelijk in de maatschappij te functioneren, is er iets mis met de maatschappij. Pesten mag niet, maar minder respectvol omgaan met personen die ietsje afwijken van de norm, dan is het plots minder een probleem.

Zoals altijd en overal zijn er feiten en interpretaties. En van de ‘feiten’ die je krijgt, moet je rekening houden met interpretaties van interpretaties. Dan moet je je baseren op de meest geloofwaardige bronnen. Je weet net zo goed als ik dat elke mens wel eens onwaarheden verkondigt, overdrijft of liegt. Je moet zien te identificeren bij welke onderwerpen je iemand kan vertrouwen en wanneer je weet dat je de informatie als dubieus moet beschouwen. Zo gaat het in de media en alle mogelijke bronnen ook, mezelf incluis, vrees ik.

Met de verstrekte informatie doe je wat je wil. Dit was mijn zegje, misschien fout, misschien niet, gewoon fautastisch/fautistisch.

b50a060bb2652e360052620d315fb35a.jpg

En nee, ik ga geen blauw lichtje branden voor mijn lotgenoten, noch zullen zij dit doen. In het geval van Asperger is het, naar mijn idee, eerder een ander besturingssysteem. Niets mis mee, het heeft zijn voordelen en nadelen, zoals met alles het geval is.

“What would happen if the autism gene was eliminated from the gene pool? You would have a bunch of people standing around in a cave, chatting and socializing and not getting anything done,” Dr. Temple Grandin

 

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

