1000 vragen aan jezelf #34

661. Vind je het leuk als mensen naar je kijken?
Het maakt me ongemakkelijk als mensen naar me kijken, het vergroot mijn onhandigheid exponentieel.

662. Wat wil je nog heel graag?
Ook op die vraag wordt het weerkerend antwoord verstrekt die de hele mensheid aangaat: respect, aanvaarding, een menselijke samenleving.

663. Wat was de meest bijzondere uitnodiging die je ooit kreeg?
Een van de meest verrassende was de vraag om mee in een (school)modeshow te lopen. Om eerder genoemde redenen (in het bijzonder 661) bedankte ik vriendelijk. Het was een iets te subtiele hint van de persoon in kwestie om bij mij een lichtje te doen branden. Een later, veel helderder statement maakte haar intenties wel bekend.

664. Hoe zullen je vrienden je beschrijven?
Dat gaat afhangen of je een goeie vriend, een gewone vriend of kennis aanspreekt.

665. Wie heeft je het meeste pijn gedaan in het leven?
Weer zo eentje waar je moet kiezen. Zoals zo vaak zijn het de mensen die het dichtst bij je staan, die je het meeste pijn doen.

666. Wat was het keerpunt in je leven?
Vreemde keuze van vraag voor dit nummer. Ik denk al een aantal keerpunten in het leven gehad te hebben. De eerste was ontegensprekelijk die met de grootste impact, de dood van mijn vader toen ik 9j was. Een volgend keerpunt was toen ik het uitgaansleven ontdekte. De meest recente is degene waarbij ik verzeilde in een auto-ongeluk, gevolgd door een crisisopname en diagnose en na dat laatste, is het een lawine van keerpuntjes.

667. Geloof je dat mensen de toekomst kunnen voorspellen?
Nee, al is het niet moeilijk om voorspellingen te doen. Zoals bij horoscopen beroep gedaan op self-fulfilling prophecies, herhaalt de geschiedenis zich ook vaak. Als je voldoende vaag blijft in je beschrijving en/of open interpreteerbaar houdt, kan je nadien aan alles een draai geven om als ziener door het leven te gaan. Al heb ik wel mijn twijfels bij de profetieën van Michel de Nostredame. Al blijken bepaalde bronnen te beweren dat zijn publicaties plagiaat zijn. Interpretaties en zingeving zijn een van mijn stokpaardjes.

668. Wat doe je op de automatische piloot?
Ik doe pas dingen op automatische piloot als ik alles voldoende onder de knie heb. Toegegeven dat het dan nog steeds niet vrij van falen is. Bij standaardactiviteiten staat de automatische piloot op. Op zulke momenten kan je wel eens slapstick verwachten van me (net zoals bij 661).

669. Op welke plek zat je het liefst in de klas.
Liefst achteraan om een zo goed mogelijk overzicht te houden (controle issue). Het hielp ook om te anticiperen op onverwachte geluiden. Vanwege mijn bril werd ik vaak vooraan geplaatst.

670. Vermijd je sommige muziek omdat je er verdrietig van wordt?
Ik ga bewust op zoek naar donkere muziek als opmontering. Muziek maakt me vrijwel nooit verdrietig. Muziekteksten over een gestorven ouder, vermijd ik dan weer wel, maar dat is meer uit onbehaaglijkheid dan verdriet.

671. Ben je een prater of een doener?
Ik ben een denker en handel daarna naar goeddunken. Als ik ergens over praat, is het vooral een vraag om goedkeuring, informatie of raad.

672. Welk van je vijf zintuigen is het best ontwikkeld?
Zoals je eerder hebt kunnen lezen, is zicht niet het best ontwikkelde. Al heb ik wel oog voor detail en merk veranderingen heel snel op (ik werd steeds gevraagd te helpen bij het ‘zoek de vijf verschillen’ spel op café). Daarenboven is voelen ook niet bepaald mijn best ontwikkelde, of het voelen an sich is niet het probleem, het is de toevloed aan verschillende emoties en ze benoemen waar het misloopt.
Ik kan niet echt beslissen welk zintuig het best ontwikkeld is. Ik heb ze allemaal nodig en ze hebben allemaal hun positieve en negatieve eigenschappen. Ondanks de regelmatige aanslagen op mijn oren (metal-muziek) kan ik link worden van het zachtste, irriterende geluid (een zaagmachine verderop in de straat of een mug op de kamer, in die richting). Mijn reuk is iets waar ik niet koud of warm van wordt. Bepaalde geuren kunnen onmiddellijk gelinkt worden aan gebeurtenissen of personen. Een toekomst als oenoloog of parfumier zijn niet aan me verloren gegaan, vermoed ik. Mijn smaak ben ik nog verder aan het ontwikkelen sinds dat ik gestart ben met kookexperimenten. Via deductie kom ik tot het besluit dat mijn toekomst eerder ligt bij smaak, hoera, daar zijn er ook vijf van, benieuwd wanneer die vraag opdoemt.

673. Wanneer heb je moeite jezelf recht in de ogen te kijken?
Als ik opnieuw iets te impulsief gedaan of gezegd heb en wat niet onmiddellijk te herstellen valt.

674. Wie kan jou het beste troosten?
Personen over het algemeen kunnen me niet troosten. Ik kom vaak zelf tot rust na verloop van tijd. Mensen die me trachten te troosten, zorgen onbewust voor een verlenging of verschuiving van het probleem. Als ik iemand moet kiezen, is het toch mijn zus.

675. Wat was je grootste blunder?
Mijn grootste blunders zijn, zonder concurrentie, stuk voor stuk onbegrepen hulpkreten. Ze hadden allemaal hun, vaak langdurige, onaangename nasleep. Bij de grootste was ik net geen achttien en daardoor van serieuze consequenties (gerechtelijke vervolging) gespaard gebleven.

676. Om welk onrecht kun je heel kwaad worden?
Onrechtvaardigheden in het algemeen kunnen tot frustraties leiden. Mijn idee van onrecht is niet wettelijk vastgelegd. De wet is ook niet mijn criteria of iets goed of fout is. Ik kijk eerder naar het menselijke aspect (ook de menselijkheid tegenover dieren en de natuur).

677. Wat was het mooiste compliment dat je ooit kreeg?
Elk compliment is evenwaardig als het gemeend is. Als het niet gemeend aanvoelt, heeft het geen waarde en het tegenovergestelde effect (sarcasme is me niet vreemd al begrijp ik het van anderen vaak niet). Het mooiste compliment zijn allerlei bereikte prestaties, of toch de erkenning van de prestatie.

678. Hoe besluit je of je iemand aardig vind of niet?
Dat merk ik vaak al voor de persoon iets zegt of iets doet. De zogenaamde micro-expressies vertellen me heel veel. Personen die de micro-expressie-test doorstaan, kunnen nog steeds in het andere mandje vallen als hun woorden niet stroken aan mijn ideologieën (een basis aan menselijkheid is minstens vereist). Uiterlijk, beperkingen, etc. vormen geen criteria of ik iemand aardig vind. Uiterlijk speelt vaker in het nadeel als het iemand het schoonheidsideaal benadert. Of misschien moeten zij zich net harder bewijzen. Moet er wel aan toevoegen dat ik iedereen een eerlijke kans geef om de micro-expressie-test van zijn ongelijk te bewijzen. Wat echter nooit gebeurt. Daaruit kan je besluiten dat er verschrikkelijk veel goede acteurs/actrices rondlopen, wolven in schaapskleren. Dat onkruid wiedt zichzelf in het ‘niet aardig’ mandje.

679. Wat gaat er te langzaam?
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik te weinig geduld kan opbrengen voor de bureaucratie. Progressie gaat ook steevast te traag. Het is gemakkelijk uit te leggen met de volgende quote:

“When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That’s relativity.”
― Albert Einstein

680. Welk nummer wil je dat er gedraaid wordt op je begrafenis?
Ik heb wel eens gedacht bij een liedje dat het geschikt zou zijn voor die gelegenheid. Al vrees ik dat ‘de boodschap’ bij het grootste gedeelte niet zal aankomen. Ik wil sowieso geen standaard begrafenismuziek. Het moet niet bepaald iets melancholisch zijn. Om mijn dood zou niet getreurd moeten worden. Gelukkig is de maatschappij toch wat aan het veranderen en zien ze ‘het heengaan’ niet altijd meer als een droevig feit. Ik hoop dat mijn dood zal worden gevierd, het vieren van mijn leven, het vieren van de hoop. ‘Everything Dies’ van ‘Type O Negative’ is een favoriet voor zo’n gelegenheid, al zal mijn sarcasme niet door iedereen geapprecieerd worden.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

