1000 vragen aan jezelf #33

641. Welk muziekinstrument zou je graag willen bespelen?
Ik vrees dat als ik ergens aan begin, ik alle instrumenten zal willen kunnen bespelen. Piano spreekt me wel aan, gitaar ook (ik heb helaas geen elegante lange vingers), en als ik over mijn grenzen ben gegaan, wordt het drums (desnoods zonder sticks). Omdat ik vroeger op school verplicht werd blokfluit te spelen, heeft het me een afkeer gegeven van alle muziekinstrumenten. Bedankt schoolsysteem.

642. Heb je een grote algemene kennis?
Ik vermoed dat ik een vrij brede algemene kennis bezit. Al wordt het op quizzen pijnlijk duidelijk dat ze steeds net die onderwerpen en weetjes niet nodig achten.

643. Voor wie heb je een zwak?
Over het algemeen probeer ik iedereen te helpen die hulp nodig heeft. Als het moment echter te zwaar beladen is, klap ik vaak dicht of bevries (ongeval, plotse heftige gebeurtenis).

644. Wat is je grootste obstakel?
Angst, stress, druk, kortom zowat alles wat autisme op sociaal vlak opneemt. Een ander issue op een breder vlak is de onzichtbaarheid van ASS en daarenboven helpen mijn geperfectioneerde strategieën niet mij maar de tegenpartij van ongemakken.

645. Wat ben je vandaag aan het doen?
Mijn dag startte vrij hectisch. Een nieuwe episode om een contract aan te passen, faalde. Hierdoor ontging me dat ik een afspraak bij de auticoach had. Alsof dat nog niet genoeg was, werd door miscommunicatie nog een discussie op gang gebracht met mijn moeder. Over het algemeen zijn mijn dagen een aaneenschakeling van ‘overleven’.

646. Waar had je langer over moeten nadenken?
Er zijn heel wat dingen die ik te spontaan doe omdat mijn geduld is opgeraakt, tegen een muur blijf aanlopen of met mijn rug tegen een muur sta. Om dat soort spanningen te verlichten, doe ik vaak dingen waar ik niet veel later al spijt van heb.

647. Heb je liever gelijk of geluk?
Gelijk hebben is 1 ding, gelijk krijgen of iemand trachten te overhalen van je gelijk (of waarheid) is een andere (en praktisch onmogelijke opdracht). Geluk hebben is dan weer iets relatief. Heb ik geluk omdat ik in de westerse wereld ben geboren? Zou ik meer ‘gelukkig’ zijn in een derdewereldland omdat daar andere prioriteiten gelden? Is geluk het winnend lot van de loterij winnen? Of net niet aangereden worden terwijl je een zebrapad oversteekt?
Beiden zijn relatief.

648. Wat vind je van de partners van je vriendinnen?
Mijn antwoord gaat niet gebaseerd op geslacht zijn. Van degenen die niet vervreemd zijn na de start van een relatie, kan ik het met iedereen wel vinden. Als ze vervreemd zijn, ligt dat niet alleen hun partnerkeuze maar eerder aan de niet al te nauwe band met betreffende vriend(in). Ik merk wel dat de mannelijke soort meer bij hun vriendenkring blijft dan de vrouwelijke helft.

649. Welke eigenschap zou je van je vader willen hebben?
Helaas heb ik te weinig informatie om hier accuraat op te antwoorden. Heb wel ontdekt dat hij veel vrienden had die allemaal niets dan lovende woorden hadden. Maar ja, van de doden niets dan goed.

650. Met welk idee moet je nog steeds iets doen?
Ik heb een waslijst aan ideeën die ik op de wereld moet loslaten. Velen zullen vergeefse moeite blijken wat me voor een dilemma plaatst of het wel nut heeft om mijn energie te pompen in een bodemloze put. Als de tijd rijp is, en ik voldoende informatie vergaard heb, kan ik concretiseren.

651. Hoe zou je je leven in drie steekwoorden omschrijven?
1000 vragen beantwoorden en dan mijn leven in 3 steekwoorden omschrijven… Een zinnetje dan maar over mijn leven: This is not what I signed up for.

652. Wat is er het fijnst aan volwassen zijn?
Minder supervisie wou ik zeggen maar ook dat is al lang niet meer het geval. Misschien is mijn huidige gemoedstoestand te donker om hierop te antwoorden. Het enige voordeel is dat je mogelijk met respect behandeld wordt, minder neerkijkend of betuttelend.

653. Ben je een vechter?
Is niet iedereen een vechter? Iedereen heeft zijn of haar veldslagen te bekampen, op allerlei verschillende niveaus. Ik snap niet waarom de medemens iemands battles bagatelliseert.

654. Hoe groot is je fantasie?
Als je je baseert op mijn gave om scenario’s (van worst case tot meest optimale) te bedenken op zowat alles, enorm groot. Langs de andere kant heb ik een chronisch probleem met inbeelding (zoals bij een boek) maar ook met rollenspellen. Op theoretisch vlak is er een oceaan aan fantasie, op praktisch gebied ben ik absoluut fantasieloos. Ik hoop dat ik niet te verwarrend overkom hier.

655. Kunnen mensen veranderen?
Zowat een steeds weerkerend onderwerp (of reden van frustratie) voor me. Als ik spreek over de mens in het algemeen, dan is mijn antwoord volmondig nee. De mens is een gewoontedier en kan moeilijk overtuigt worden van een gezondere of meer respectvolle procedures, ze staan zelfs argwanend tegenover goedkopere oplossingen. Op persoonlijk vlak speelt hetzelfde, al zal je veel overtuigingskracht moeten bezitten en valabele redenen opsommen om een kleine kans te maken. De kans is groter om als moeial bestempeld te worden of dat je geen recht van spreken heb of iets dergelijks. Al te vaak is het resultaat negatief. Gebeurtenissen hebben vaak wel de invloed om mensen te veranderen, anticiperen blijkt een groot obstakel voor de mens.

656. Probeer je je problemen eerst zelf op te lossen?
Altijd. Ik ga pas hulp inroepen wanneer je al kan spreken van een crisis. Door constante optimalisatie van mijn strategieën worden het aantal crisissen steeds minder.

657. Wat had je graag tien jaar eerder geweten?
Ik had graag dertig jaar geleden al geweten dat ik op het spectrum zit. Voorts is zowat al mijn huidige kennis tien jaar geleden ook welkom. Zolang er geen tijdmachine bestaat, is deze vraag superfluous.

658. Wat wordt je eerstvolgende project?
Lastige vraag. De huidige projecten eerst tot een goed einde brengen. Het eerstvolgende project kan een verlengde zijn van een lopende. Ik refereer ook graag naar antwoord 650.

659. Doe je vaak meerdere dingen tegelijk?
Uiteraard, net zoals iedereen. Het niveau van multitasken is niet op het niveau dat ik kan jongleren, het is eerder een vorm van activiteiten en handelingen prioriteren. Als iets plotse of onmiddellijke actie vereist, switch ik over. Als ik me echter op iets moet concentreren, is de focus volledig gericht op de taak. Het overschakelen naar een nieuwe of andere hoofd, heeft wel een (ondefinieerbare) aanpassingsperiode nodig.

660. Wat zit je nog steeds dwars?
Opnieuw een waslijst waarbij ik geen items ga opsommen, of de ene als belangrijker ga beschouwen als een andere. Als iets dwars zit, zit het niet snor.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

