1000 vragen aan jezelf #32

621. Van wie heb je onlangs afscheid moeten nemen?
Als in, verloren, gestorven, het tijdelijke voor het eeuwige ruilen? Er zijn er verschillenden die ik heb moeten afgeven. Daders waren voornamelijk kanker en het verkeer.

622. Ben je (of zou je zijn) een jongens- of een meisjesmoeder?
Hmm, let’s tweak the question… Ik denk dat ik als vader geen voorkeur zou hebben. Al moet ik wel toegeven me emotioneel dichter bij mijn nichtje te voelen dan bij mijn neef. Zij is mijn zus haar tweede kind, net zoals ik in de rangorde op leeftijd, was. Het feit dat ik haar godfather ben, heeft hierbij zeker ook invloed gehad.

623. Heb je weleens eigen ansichtkaarten gemaakt?
Tja, zo zou je het kunnen opvatten. Zowel mijn vader als moeder werkten lange tijd in hun vrije tijd voor een vrije radiozender (Initieel Saturnus genaamd, later EVRO). Op woensdagnamiddag luister ik naar een kinderprogramma waarbij je prijzen kon winnen door tekeningen te maken of vragen te beantwoorden. Ik weet nog dat ik telkens problemen had met haar naam, tante Lydia (het probleem zat hem in de ‘y’ en op welke plaats). Dat was met andere woorden tijdens mijn pre-tienerjaren. En op momenten als deze verbaas ik me erover hoeveel ik me herinner als ik via linken kan werken.

624. Hoe zou je familie jou omschrijven?
Waarschijnlijk zullen ze zich onder vreemden wel gedragen, je weet hoe familie is. Ik denk wel dat ze me wat als buitenbeentje beschouwen of wat raar, maar iedereen heeft wel zijn persoonlijke karaktertrekken. Ze zullen er wel voor me staan en voor me opkomen als dat zou voorvallen.

625. Waar zoek je je kleding op uit?
Ik zoek mijn kledij ten eerste op maat, dan of ik een bepaald item wel zou dragen en ook wel naar de prijs, merk en materialen. Als een van die niet voldoet is het een no-no.

626. Welke eigenschap vind je niet mooi aan jezelf?
En opnieuw, iedereen heeft zowel fysieke als mentale eigenschappen die niet als positief beschouwd worden. Op fysiek vlak wordt het veroorzaakt door het maatschappelijk ideaalbeeld, op het Afrikaanse continent worden vollere vormen aanbeden omdat de vrouwen dan gemakkelijker een man vinden en vruchtbaarder aanzien worden. Geen idee of dat ten tijde van Rubens in de lage landen ook het geval was, denk maar aan zijn mollige modellen.
Op vlak van mijn persoonlijke karaktertrekken kan ik wel de pro’s en con’s zien. Wat op de ene moment dus als negatief ervaren kan worden, komt verdomd handig uit op andere tijden.

627. Welk gerecht zou je elke dag wel willen eten?
Geen enkele. Ik kan wel verslingerd raken op bepaalde schotels maar om ze dagelijks te eten zou me al snel de strot uitkomen. Mijn kookervaring hebben me vele nieuwe ingrediënten leren kennen. Ik heb daarbij ook vaak vegetarische opties en merkte dat er aardig wat vleesvervangers zijn terwijl ik vroeger nooit met een voldaan gevoel van tafel ging als ik geen stuk vlees had gekregen, waarbij ik dan vermoed dat ik dat het tussen de oren zit. Toegegeven dat het vroeger steeds standaard een aardappelgerecht met groenten en een stuk vlees was.

628. Met welk gevoel loop je door een dierentuin?
Het is al lang geleden. Ik heb moeite met dieren die – ongewild – in gevangenschap moeten leven. Dat was vroeger misschien wel het geval maar tegenwoordig heeft het een belangrijkere functie om zo goed als uitgestorven dieren toch een kans te bieden in de volgebouwde wereld met serieuze luchtverontreiniging en andere door de mens geïnstigeerde problemen. En dan vraag je je af of je hun leven niet pijnlijk blijft verlengen. Ik heb er wel aan gedacht om eens naar een dierentuin te gaan om tot rust te komen. De kostprijs voor de potentiële maar onzekere rust (groepen, scholen, algemene drukte bij geboortes, nieuwe dieren) maakt het absurd om de optie te overwegen.

629. Wanneer had je eerder je grenzen moeten aangeven?
Altijd. Ik moet toegeven dat het me met alcohol in mijn bloed beter lukte om grenzen aan te geven. En belangrijk detail, zonder schuldgevoelens achteraf.

630. Wat vind je de beste slechte film die ooit gemaakt is?
In de categorie slechtste film ligt de oorzaak aan het scenario, feelgood movies vooral degene die in het ware leven nooit een happy ending zou kennen. Er zijn wel enkele regisseurs die zo’n stunt wel hadden kunnen creëren, Tarantino en Kubrick. Voor beste film moet ik in het repertoire van Stanley Kubrick zoeken, het feit dat hij zo’n uitgebreid gamma aan genres – met succes – heeft geproduceerd, is uitzonderlijk. (1971 A Clockwork Orange, 1975 Barry Lyndon, 1987 Full Metal Jacket) De verfilming van het boek van Chuck Palahniuk gaat de tweede keer zijn dat ik een film eerst gezien heb voor het boek gelezen te hebben. De eerste was Trainspotting. Met de opgenoemde titels heb je al een goed beeld over welke films ik apprecieer.

631. Is elke dag een nieuw begin?
Initieel wel, tot je plots gaat nadenken wat er op je agenda staat, wat gebeurd is, wat de gevolgen zijn en wat er nog gaat komen. Alles is teveel verbonden om echt een te spreken van een nieuw begin.

632. Waar ga je het liefst naartoe op een eerste date?
Als ik nu zou mogen kiezen, zou ik een picknick-mand opstellen en een rustige plek in de natuur opzoeken.

633. Wanneer heb je je voor het laatst moeten inhouden?
Als er bedoeld wordt dat je je grenzen hebt overschreden, dagelijks. Ik zoek constant activiteiten om spanningen te verlagen zodat ik niet op muren begint te slaan.

634. Kun je iemand nadoen?
Ik hou me niet bezig met het karikaturiseren van personen. Waar ik me wel aan zondig, is stopwoordjes van iemand oprakelen of bepaalde woorden beginnen gebruiken die een iemand verkeerdelijk gebruikt. Al iets minder nobel dan mijn eerste statement, maar op die manier hoop ik hen op een subtiele manier kenbaar te maken dat het verkeerd is. Spijtig genoeg blijkt het vaak het tegenovergestelde effect te hebben.

635. Wat had je veel eerder moeten doen?
Onderzoek moeten laten verrichten naar mijn anders zijn. Voornamelijk om me hier vroeger tegen te kunnen bewapenen en mee leren omgaan. Alle andere zaken die eerder hadden moeten gebeuren, zijn oorzakelijk gevolg.

636. Zing je altijd mee in de auto?
Nee, het feit dat anderen er al zo dwaas uitzien als ze meezingen achter het stuur, weerhoud me. De meeste muziek van me is ook niet zo geschikt om mee te zingen (in het beste geval zing ik alleen ‘oh fortuna’ gedurende de hele Carmina Burana van Carl Orff) of fracties van het refrein, echter niet met vol overgave.

637. Met wie zou je graag ruilen van leven?
Met niemand, hoe vreemd dat ook moge klinken. Hoe cynisch en sarcastisch ik ook ben. Ik heb relatieve vrede met mezelf.

638. Wanneer heb je voor het laatst heel hard gejuicht?
Mijn gebrek aan uitbundigheid zet daar een demper op. Lange tijd geleden, onder invloed, lukte dat nog wel maar ook alleen maar bij mijn voetbalclubje, die na een crisissituatie terug herbegon in de laagste afdeling. Ondertussen strijden ze in 3de E Oost-Vlaanderen, twee wedstrijden verwijderd van het kampioenschap en onmiddellijke promotie. Mijn team is trouwens het eerste fan-owned team in België.

639. Hoe gaat het met je liefdesleven?
Ik denk momenteel geen ideaal materiaal te zijn om mee in een relatie te stappen. Ook mijn verleden speelt mee (of eerder tegen) en ik ben al geen initiatiefnemer dus vrees dat er weinig gaat veranderen in de nabije toekomst.

640. Waardoor raak je geïnspireerd?
Mensen met diepgang en die iets zinnig te zeggen hebben. Quotes, uitdrukkingen, gezegden, volkswijsheden, etc werken ook. Documentaires over vergane beschavingen en wat zij gepresteerd hebben. Er is eigenlijk veel dat me kan inspireren, als ik me op dat moment open voor sta.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

