1000 vragen aan jezelf #31

601. Waar let je op als je iemand voor het eerst ontmoet?
Onbewust let ik bij eerste ontmoetingen op micro-expressies. De zogenaamde kleine uitdrukkingen die enorm veel zeggen. Het karakter – samen met de uitdrukkingen – geven me ofwel een goed gevoel, ofwel twijfel ofwel ronduit slecht. Als het slecht is, zal ik alles proberen om de persoon te mijden. Bij de andere twee is er vaak weinig probleem. Als ik gewoon rondkijk en zie iemand leuk (gebaseerd op handelingen en hoe en over wat ze praat met anderen), kunnen die vlindertjes al in overdrive gaan.

602. Waarmee zou je wat actiever kunnen zijn?
Ik zou spontaner zaken moeten ondernemen. Mijn activiteiten worden vaak veel te minutieus gepland en overwogen waardoor er altijd wel redenen zijn die het hele plan ondermijnen.

603. Speel jij de hoofdrol in je eigen leven?
Nee, zoals eerder al aangegeven plaats ik steeds anderen in het middelpunt van de belangstelling.

604. Welke leraar heeft een positieve invloed op jou gehad?
Dat zijn er verschillenden (if not all) en ieder op zijn/haar manier. Vanaf de basisschool heeft elke leraar/lerares wel een indruk op me nagelaten, echter niet allemaal positief.

605. Wat zou je het meest missen als je doof was?
Muziek – uiteraard zoals de meesten op deze vraag zullen antwoorden – en het geluid van het weer en de natuur. Op Youtube zet ik geregeld clipjes op met regen of stormgeluiden om tot rust te komen of in slaap te vallen.

606. Om welk nieuwtje was je onlangs verbaasd?
Ik ben niet zo snel meer verbaasd. Het gezegde ‘ net als je denkt alles gezien te hebben…’ overkomt me zo vaak dat ik eraan gewoon geraakt ben, zo blijkt. Tijdens mijn klantendienstervaringen zei ik na enkele jaren ook dat ik dacht ondertussen wel alles gezien en gehoord te hebben, ach wat heb ik me vergist. Of zoals een andere uitdrukking gaat: “If you make something idiot proof, someone will just make a better idiot.”

607. Zou je wel weer kind willen zijn?
Als ik mag kiezen welke kennis en ervaringen ik mag behouden en welke op de composthoop gooien, graag.

608. Wat kun je uren doen zonder je te vervelen?
Als ik me ergens voor engageer, kan ik uren voortdoen, zelfs met de vervelendste klusjes. Elke taak hoe saai ook zal ik me 100% voor inzetten. Of helemaal niet als ik het nut er niet van inzie of als het onmenselijk is of nare gevolgen voor iemand. Waar ik wel problemen mee heb, is als er teveel verplichte pauzes tussen de handelingen zit. Als er tijdens het koken tussen handelingen een half uur pauze zit, vind ik het lastig om de draad weer op te nemen.

609. Wanneer was jij op het goede moment op de juiste plek?
I’m drawing a blank here. Op dat vlak laat het ‘geluk’ me steeds in de steek.

610. Sta je vaak stil bij hoe dingen gemaakt worden?
Bij items die me interesseren, zal ik zeker eens opzoeken hoe het geproduceerd wordt en wat er allemaal bij komt kijken om zeker van te zijn dat het geen of zo min mogelijk tegen mijn principes is.

611. Wat was het kleinste succesje dat je hebt geboekt?
De laatste tijd wordt deze lijst weer geregeld aangevuld. Het op orde krijgen van administratie en verhuis waren een opeenstapeling van succesjes.

612. Word je meestal jonger of ouder geschat?
Volgens wat me verteld wordt, vaak jonger. Ik denk, voel en ervaar dat mijn mentale leeftijd toch vrij veel jonger is. Dat zal zijn repercussies hebben over hoe je eruitziet (de mysteries van de psyche). Mogelijk draagt mijn kledij er ook wel aan toe.

613. Wanneer heb je voor het laatst zand tussen je tenen gevoeld?
Eind december vorig jaar toen ik een verlengd weekend aan de Belgische kust de toerist uithing (letterlijk). Werkelijk met blote voeten in het zand is al verschillende jaren geleden toen ik met mijn pas verworven rijbewijs een spontaan ritje naar dezelfde kust reed om af te koelen tijdens een hittegolf. Op vakantie zelf is bijna tien jaar geleden in Alanya.

614. Wat wilden je ouders vroeger dat je zou worden?
Of mijn vader er ooit iets van gezegd zou hebben, kan ik me niet herinneren. Hij heeft me ook maar tot mijn 9j gekend. Mijn moeder heeft dat ook nooit – serieus gemeend – iets over verkondigd.

615. Welk apparaat van vroeger mis je?
De apparaten die ik zou kunnen missen, zijn tegenwoordig allemaal verbeterd. En ik ben niet al te materialistisch aangelegd.

616. Waarin denk of doe je nog steeds als een kind?
Terugkerend op vraag 612, ik denk vrij veel emotionele en sociale achterstand te hebben opgelopen, vooral sinds het overlijden van mijn vader. Vandaar dat ik gevoelens zoveel mogelijk tracht te onderdrukken zoals strategieën en ervaringen me hebben geleerd.

617. Heelt tijd alle wonden?
Nee! Al moet ik nuanceren dat je er beter mee zou kunnen omgaan (als je je er voor openstelt en) mits de juiste handelswijze. Hiermee bedoel ik niet onmiddellijk therapie in de traditionele, medische vorm. Verwerkingsprocessen kunnen op allerlei manieren aangepakt worden.

618. Ben je romantisch?
Als dat betekent dat je af en toe een kaarsje aansteekt, en je partner een overdosis aandacht schenkt, ja. Blijkbaar is er voor alles en iedereen een moment en koos ik niet al te strategisch. Het overdadig schenken van aandacht wordt ook als vrij benauwend ervaren. Dus, met mate.

619. Wat zou je tegen je jongere ik willen zeggen?
Niets, want het zou toch geen effect hebben gehad en dan heeft het geen nut. Mocht het wel zo zijn geweest, heb toch wel een berg (Himalaya, Maxwell Montes, Olympus Mons, Ascraeus Mons, Arsia Mons en Pavonis Mons gecombineerd) aan goede raad.

620. Wat doe je met gekregen souvenirs?
Is afhankelijk van de nuttigheid van het gekregene. In de overgrote meerderheid van de gevallen, krijgt het zijn plaatsje en verdwijnt na een tijdje in de anonimiteit waarna het in een container of in tussen het afval belandt.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

