1000 vragen aan jezelf #30

581. Hoe kun je het voor jezelf simpeler maken?
Ik zou rust in mijn hoofd kunnen krijgen als de wereld wat vredelievender wordt, menswaardiger, menselijker. Als iedereen wat minder gejaagd en competitief is. Zodat niemand het gevoel heeft of krijgt om continue in alles de beste te moeten zijn. Hoe triest is de maatschappij ‘geëvolueerd’ dat we woorden moeten uitvinden als ‘onthaasten’ en het feit dat de hedendaagse ziektes en aandoeningen stressgerelateerd zijn. Opnieuw niet alleen aan mezelf denkend maar aan de hele gemeenschap want jawel, als de gemeenschap wat minder stressvol is, kan dat alleen maar voordelig voor iedereen zijn.

582. Waar huil je in stilte om?
Ik huil nooit, althans de laatste decennia toch niet meer. Figuurlijk, huil ik om de wereld, hoe iedereen tegen elkaar lijkt uitgespeeld te worden, de ieder-voor-zich-mentaliteit waar niemand beter van wordt. Respectloosheid, onmenselijkheid,…

583. Heb je ooit een liefdesbrief geschreven?
Daar heb ik me ongetwijfeld wel eens aan gewaagd. Mentaal in ieder geval, of het daadwerkelijk ooit op papier is geraakt, vrees ik voor. Ik was namelijk heel vroeg bekend met het principe van afpersing (niet zo drastisch maar ik was me bewust dat bewijzen tegen je gebruikt konden worden).

584. Heb je ooit een liefdesbrief gekregen?
Enkele, ja. Al moet ik het feit wel nuanceren dat de term ‘liefde’ waarschijnlijk verward wordt met ‘verliefdheid’ in dit geval. Een ware liefdesbrief zoals in de film, met een happy ending, neen, maar dan zijn er maar bar weinig die positief antwoorden op deze vraag, of het moest een tijdelijke zijn, maar ik wijk af.

585. Geef je altijd aan een goed doel?
Nee, en steeds minder. Het feit dat er enorm veel ‘onderweg’ blijft kleven, weerhoudt me om financieel te steunen. Ik zet me liever persoonlijk in op manieren die gewaardeerd worden door de zogenaamde eindgebruikers of slachtoffers. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk staan bij de kassa’s van winkels steevast verschillende ‘goede doelen’-spaarpotjes waar ik gretig mijn rosse muntjes in deponeerde.

586. In hoeveel wereldsteden ben je geweest?
Op basis van de omschrijving van het begrip wereldstad, is het lastig… Ik som gewoon op waar ik de laatste jaren ben beland (gewoond of bezocht): Oslo, Glasgow, London, Belfast, Derry, Dublin, Cork, Waterford, Bangor, Omagh, Newcastle (IE), York (UK), Royal Tunbridge Wells, Nantes, Barcelona, Wrocław, Terschelling, Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Roosendaal, Luxemburg, Chersonissos (voor de tv series en toenmalig liefje achterna gereisd), Kuşadası, Efeze, Alanya.

587. Welke kledingtrend van vroeger vind je nu echt lachwekkend?
Van mezelf geen enkele, zou zo opnieuw aantrekken wat ik toen ook aantrok. De jeugdjaren waar moeder mijn kledij bepaalde buiten beschouwing gelaten. Vind eigenlijk heel weinig echt lachwekkend. Kledij is een onnozel accessoire waar de maatschappij onnodig veel aandacht aan besteed.

588. Is je basishouding positief?
Voor de buitenwereld niet, ik beschouw het echter als realistisch met oog voor detail en de wetten van Murphy.

589. Hoe rijk zou je willen zijn?
Superrijk! Als je me een beetje kent, is het niet op financieel vlak. Je kan jezelf pas arm noemen als je alleen geld hebt. Kennis is verrijkend.

590. Mag je liegen om iemand te beschermen?
Dat heb ik in een vorige vraag al eens behandeld. Er is een fijne lijn tussen een leugen en een witte leugen. Uiteraard zeg je iets of net niet om de ander te beschermen. Je hoeft natuurlijk niet de brute waarheid te verkondigen als er een publiek omheen staat. Dan neem je de persoon even apart en vertelt dan de waarheid, hoe hard, confronterend of beschamend het ook is. Die eerlijkheid wordt misschien niet echt geapprecieerd op dat moment maar op de lange duur, zeker wel. De persoon weet wat ie aan je heeft. De waarheid kwetst uiteraard, maar zou je liever de hele dag of de rest van je leven iets doen omdat niemand het je durft zeggen dat iedereen er een probleem mee heeft dan dat er de korte, tijdelijke ongemakkelijkheid is?

591. Wat heb je onlangs tweedehands aangeschaft?
Ik kan me zo direct niets voor de geest halen. Hoewel ik wel van plan ben om een kringwinkel te bezoeken, zoals eerder aangegeven, ben ik niet zo’n tweedehands-type. Ik zorg wel dat ik geen overbodige items aankoop.

592. Wat is nep beter dan het origineel?
Voor kledij zoek ik bewust naar onbekende(re) merken. Vaak zijn ze goedkoper, van betere kwaliteit en toch niet vervaardigd in lageloonlanden. Mocht het je nog niet opgevallen zijn, ik walg van grote bedrijven en dan vooral degenen die alleen winst voor ogen hebben. Misschien is het fout van mij om dat als ‘nep’ te interpreteren. Elk bedrijf dat de handschoenen opneemt tegen de gevestigde waarden (aka bedrijven, multinationals) hebben voor mij een streepje voor. Moge het hen niet naar het hoofd stijgen waardoor ze (voor mij persoonlijk) hun positie verliezen.

593. Luister je goed naar je lichaam?
Onvoldoende. Wel een werkpuntje waar ik mee ga starten vanaf ik gesetteld ben, ben dus goed bezig om me eerst thuis en op mijn gemak te voelen…

594. Van welk beroep begrijp je eigenlijk niet wat het precies inhoudt?
Zowat alles wat alleen theorie inhoudt. Ik blijf me erover verbazen dat het schoolsysteem nog steeds is wat het is. Misschien wordt het tijd om eens naar het Finse model te kijken. De helft van je ‘opleiding’ leer je zaken van buiten die tegen het einde van je schoolcarrière outdated zijn. Leraren zijn nodig, begrijp me niet verkeerd, maar op een andere manier. Nog zoiets waar ik met mijn verstand niet bij kan: politici en bankiers. Politiekers zeveren nog meer dan viswijven (no offence), komen amper of nooit de mooie praatjes van vooraf na en krijgen meer loon dan ze verdienen. Over de bankensector ga ik kort zijn, zij hebben zo hun eigen regeltjes en de personen die de macht in handen hebben, zal je nooit zien in de bank zelf.

595. Wat klopt er niet als je nu om je heen kijkt?
Tja, wrijf het er anders eens in dat ik alles nog niet tot in de puntjes geïnstalleerd heb. Zoals je weet luister ik eerst naar mijn lichaam. Het bereiken van de perfectie om me heen zal even moeten wachten.

596. Wat is je wens voor de mensheid?
Daar heb ik al eens uitgebreid over geschreven. In het kort komt het er op neer dat de mensheid meer menselijkheid moet krijgen, meer respect en dat er niet op een ander wordt neergekeken.

597. Zoek je gezelschap op als je je alleen voelt?
Lord Byron to the rescue…
lordbyron1

598. Van welke ‘viezige’ geur kun je heel blij worden?
Vaak doe ik pleisters strak om aan een vinger, als het helemaal wit ziet, geeft het een vrij vreemde maar voor mij aangename, bedwelmende geur. Een vreemde vergelijking maar ik moet plots aan Das Parfum van Patrick Süskind denken…

599. Wanneer had je voor het laatst kriebeltjes in je buik?
Dat is al vrij lang geleden, als er een verliefdheid mee gemoeid is toch. Mijn maag speelt regelmatig op door stress, angst, zenuwen, voedsel, vermoeidheid.

600. Hoe vaak zet jij je telefoon uit?
Nog amper. Als ik ga slapen zet ik wel alle meldingen uit. Als er in een whatsapp groep wat teveel activiteit is, wordt deze ook voor enkele uren, gemute.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

