1000 vragen aan jezelf #29

561. Heb je ergens spijt van?
Van zodra ik een situatie analyseer, komt er een stroom aan ideeën in me op hoe ik het beter had aangepakt. Nee, het zijn – vaak – geen vijgen na pasen, verbeteringen worden geïmplementeerd in toekomstige upgrades van mezelf.

562. Wat is je favoriete tekenfilm?
In mijn jeugd hadden we niet dezelfde opties als nu. Ofwel werden die programma’s uitgezonden als de tv niet op mocht en als de tv wel aan stond, waren er geen. De tekenfilms waar ik naar uitkeek was Taz, speedy Gonzalez en Wile E. Coyote, dat werd versterkt door het feit dat ik die personages slechts sporadisch zag. Herinner me wel het programma Tekenfilm Festival van KRO.  Pippi Langkous, Quick en Flupke, Boes, de Smurfen, de Snorkels, Calimero heb ik allemaal wel eens gevolgd, bekeken. De echte films spraken me minder aan, liever kort en krachtig.

563. Wat zou je aan je kind willen meegeven?
Als ik de moed zou hebben om een kind op de wereld te zetten, zou ik zorgen dat hij/zij zeer snel onafhankelijk en outside the box denkt, alles in vraagt stelt om verbeteringen aan te kunnen brengen. Bovenal ook wel respect, beleefdheid en openheid bijbrengen.

564. Welk boek sloeg je onlangs met een diepe zucht dicht?
Met een zucht van wat? Van spijt dat het uit is, vaak wel, van ontgoocheling, bijna altijd omdat het toch niet helemaal het einde heeft dat ik me ingebeeld had en wat waarschijnlijk beter had gepast. Als ik echter een boek herlees, weet ik wat ik moet verwachten en zijn mijn verwachtingspatronen minder hoog ingesteld. Ik merk nieuwe dingen op die bijdragen tot een verbeterd inzicht of achtergrond in het verhaal. Feit is wel dat ik alleen de betere boeken herlees.

565. Zou je weer terug willen naar een leven zonder internet?
Ja en nee. Het zou er wel voor zorgen dat er minder zombies in het straatbeeld dolen. Dat mensen elkaar aanspreken in gezelschap in plaats van ieder voor zich uit te staren naar een schermpje. Het constant en overal beschikbaar moeten zijn, is een serieuze domper op de menselijkheid. Net zoals winkels die 24/7 geopend zijn. Het zal niet mogelijk zijn, en om bepaalde redenen is internet uiterst belangrijk, waar je ook bent. Helaas wordt het 99% van de tijd misbruikt.

566. Wanneer heb je voor het laatst een kleurplaat ingekleurd?
Binnen de lijntjes kleuren doet de rebel in me ontwaken. Ik heb onlangs krijtjes en tekenpapier aangeschaft maar nog niets op papier gekregen. Mijn voorkeur van tekenen gaat uit naar abstractie waar toch veel symboliek in verstopt zit, vrij persoonlijke werken met andere woorden.

567. Wie was je jeugdliefde?
Ik heb altijd een crush gehad op een meisje uit de klas. Dat ze naast het voetbalveld woonde, zorgde voor een extra dimensie. Ik trainde harder en deed 100% mijn best tijdens wedstrijden. Ze was onbewust een inspiratie. Dat ik een boontje voor haar had, zal ze wel gemerkt hebben. Dat ze een bron van inspiratie was, heb ik haar nooit verteld. Ik heb haar later nog wel een aantal keren ontmoet.

568. Voor wie heb je het laatst ballonnen opgeblazen?
Een uiterste belangrijke gebeurtenis als dit en ik kan me niet herinneren voor wie ik laatst een ballon heb opgeblazen. Mea culpa!

forget

569. Hoe zouden anderen jouw huis omschrijven?
Als er gedoeld wordt op mijn huidige appartementje, moet ik je teleurstellen. Slechts drie personen hebben een kijkje genomen. De eerste was mijn zus, aangezien zij – indirect en onbewust – de drijvende factor was, zal ze het – naar haar standaard – voldoende OK zijn. Niet te groot, dus knus en gemakkelijk in de schoonmaak, op het tweede verdiep, voldoende beweging, zoals je weet, kan ik hiermee nog wel een tijdje doorgaan… situaties vanuit andere hoeken bekijken, is mijn specialiteit.

570. Met wie haal je het liefst herinneringen op?
Zolang het aangename anekdotes zijn, maakt het weinig uit. Het wordt pas gênant als iemand je goed kent, verhalen opdist die je niet gedeeld wilt horen.

571. Hoeveel uur per dag breng je achter een scherm door?
De laatste jaren is dat veel, ik vermoed meer dan een doorsnee, ijverige administratief bediende per dag. Ik tracht niet heel de dag te verkwanselen aan opzoekwerk dat me van de openingsuren van de bank via verschillende stations – meestal via vreemde verbanden –  naar Vegalta Sendai (at random gekozen maar schuilt mooi verhaal achter deze Japanse voetbalclub) leidt.

572. Verzwijg je weleens aankopen voor je partner?
Ik vind het erger als je jezelf bedriegt, verloochent of opzettelijk valse argumenten gebruikt. Als je via foute redeneringen jezelf gelooft, valt het technisch gezien niet meer onder liegen en wordt het psychologisch. Iets verzwijgen, impliceert opzet. Waarom zou je iets verzwijgen voor een geliefde? Om er snel van af te komen op dat moment? Omdat je te laat beseft verkeerd gedaan te hebben? Het hele eieren eten komt vroeg of laat toch, waarom niet meteen de waarheid onder ogen komen? Wie ben ik om iemand de les te lezen? Ik ben zelf ook niet heilig. En vermoedelijk wel ja, en hoogstwaarschijnlijk nog om de meest futiele dingen.

573. Wie of wat gebruik je vaak als excuus om iets niet te hoeven doen?
Goh, ik ben expert op gebied van uitvluchten zoeken en vinden. Ondertussen is gebleken dat mijn redenen niet meer als excuus zouden mogen beschouwd worden. Het is echter een strategie/mechanisme geworden. Een simpele ja of nee zou moeten volstaan, wat niet meer het geval blijkt te zijn. Als het nodig moest zijn, kan ik een hele lijst met excuses verzinnen, al zorgt dat dan weer voor overkill en geeft het verkeerde signaal.

574. Ga je graag naar de bioscoop?
Nee, nog steeds niet. Noch het vervoer ernaartoe noch het bezoek zelf.

575. Hoe ruimdenkend ben je?
Over het algemeen heb ik een bepaalde basiskennis waar ik op steun. Ik tracht me zo open mogelijk op te stellen en alle perspectieven te overwegen en in te schatten. Ik kan niet zeggen op alle onderwerpen even ruimdenkend te zijn, maar ik houd alle pistes open en ben bereid te luisteren en bij te leren.

576. Wat probeer je uit angst te vermijden?
Ik probeer uit alle macht mezelf zo gesloten mogelijk te houden om angst, verdriet en pijn te mijden. Zoals altijd eindigt dat nooit mooi.

577. Wat is je laatste onschuldige obsessie?
Een obsessie is nooit onschuldig. Dwangmatig denken is niet gezond. Ik vrees echter de vraag te letterlijk te interpreteren en denk dat ze bedoelen wat je laatste gezonde, sterke belangstelling was… Ik heb vrijwel constant relatief korte, sterke belangstellingen. Misschien dat deze blog er ook wel onder te catalogeren valt, als het al als “gezond” opgevat kan worden. Ik zou dolgraag mijn cursus Arabisch starten om te misbruiken als onschuldige obsessie (sarcasme, ik bedoel hiermee niet dat ik me wil laten radicaliseren).

578. Wat zou je dragen op de rode loper?
Een rode loper houdt belangstelling in, ik tracht ten alle tijden te vermijden in de schijnwerpers te staan. Als het onvermijdelijke zou gebeuren, denk ik niet plots een smoking te gaan aanschaffen of huren om het publiek te behagen.

579. Hoe gaat het echt met je?
Waw, een serieuze, oprechte vraag die me in lange tijd niet gesteld is. Jammer dat het in een lijstje voorkomt en dat het me niet persoonlijk gevraagd wordt. Ik ben momenteel zoekende naar het juiste gevoel wat ik heb bij mijn nieuwe situatie (nieuwe woning). Ik maak me ook altijd zorgen om wat de toekomst (op lange en korte termijn) gaat brengen. Of mijn financiële situatie me niet teveel tot slaaf maakt of opsluit. Of de lopende zaken een positief besluit zullen kennen. Wat er gaat komen wanneer de verhuis en gerelateerde nevenactviteiten beëindigd zijn. Gaat het dan stilaan worden hoe ik mijn leven wil leven. Veel vragen en twijfels houden me vooral bezig. Maar bedankt voor je vraag en je interesse.

580. Waar heb je onlangs met pijn in je hart ‘nee’ tegen gezegd?
Er zijn vrij veel dingen die ik mezelf ontzeg voornamelijk om financiële redenen. Ik denk hierbij vooral aan het ontvluchten van mijn woning voor een dag gezonde lucht. Ook ben ik al vrij lang aan het proberen een vakantie in te plannen naar Ierland. Ik bewerkstellig wel alles om anderen geen ‘nee’ te moeten verkopen, zelfs ten koste van mezelf.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

