1000 vragen aan jezelf #28

541. Houd je een dagboek bij?
Nee, dat is opnieuw iets waarbij ik begin te rebelleren door de druk om het elke dag te doen, het laat geen ruimte voor speling. En om alleen wat te schrijven wanneer je er zin in hebt, mist het doel en heb je andere opties, zoals een blog.

542. Wie staan er op je favoriete foto?
Een favoriete foto heb ik niet. Er bestaan wel afbeeldingen (inclusief kunstwerken) die ik kan appreciëren maar om te zeggen dat de ene mijn voorkeur draagt boven een andere, is niet. Het kan afhangen van dag tot dag, of van seizoen op seizoen, of wanneer het ’s nachts kouder dan buiten is.

543. Voel je je vaak onnodig schuldig?
Ik praat (of denk) mezelf constant schuldgevoelens aan. Nee kunnen zeggen, is een kunst die ik niet onder de knie heb. Als ik dan eens op mijn strepen sta, heb ik daar weer schuldgevoelens over. Een schoolvoorbeeld van een Catch-22.

544. Wat vind je het leukste aan de zomer?
Hier zijn ze weer met ‘leukste’. Elk seizoen heeft zijn voor en nadelen. Het tofste aan de zomer is waarschijnlijk dat de mensheid toch iets minder gestresseerd en meer uitgelaten is.

545. Wat kun je het makkelijkst missen?
Tja, ik zou liefst hebben dat Murphy niet overal tussenkomt. Hem kan ik missen als kiespijn. Op materieel vlak bijna alles.

546. Hoe verwen je jezelf?
Dat is een uitdaging die waarnaar ik nog op zoek ben. Een rustgevende massage (alleen rug, nek en hoofd) zou ik wekelijks kunnen verdragen al kan mijn budget dat niet aan. Ik zou graag wekelijks een uitje maken naar een locatie waar weinig mensen samentroepen. Boek en bad zijn ook toppers, maar mijn huidige locatie heeft geen bad. Het grootste verwenmoment zou zijn als ik mijn bovenkamer tijdelijk zou kunnen uitzetten.

547. Wat is je favoriete vervoersmiddel?
De auto gaf me relatieve vrijheid maar is momenteel voor een langere periode niet meer haalbaar. Afhankelijk van medepassagiers kan ik alle vervoersmiddelen wel appreciëren. Het hangt ook af van de bestuurder en de algemene verkeerssituatie. Het fietsen deed ik vroeger wel graag en vaak maar teveel ongelukken weerhouden me er nu wel wat van. En zelfs wandelen doe ik steeds minder graag omwille van onvoorzichtige chauffeurs (mensen achter het stuur die onder veel druk staan, tijdig op werk geraken, de kinderen rondvoeren, snel, snel, winkelen…). Doe misschien dan toch maar een privéjet, lijkt me de meest logische en haalbare van allemaal.

548. Ben je blij dat je ergens van af bent?
Vaak wel ja, alweer een taak volbracht, denk ik dan en hopelijk met een goed resultaat.

549. Wat denk je s’ochtends als eerste?
Nog niet bewust bij stilgestaan. Ik vermoed eerst altijd te ontdekken of ik niets vergeten ben of over het hoofd heb gezien.

550. Wat herinner je nog van de kleuterschool?
Heb al eerder geschreven over gebeurtenissen op de kleuterschool. De ene keer dat ik voor het eerst een bril droeg, net op carnaval, verkleed als – niet zo happy – clowntje, staande in een lege hoek. Een andere herinnering is dat er een klein bergje in de vorm van een vis was, iets opgehoogd en met kasseitjes. Ik vroeg me altijd af hoe ze dat gedaan hadden omdat het een keer een ondiep vijvertje was.

551. Welk uitje staat er op de planning?
Voorlopig weinig interessante uitjes gepland behalve afspraken met auticoach e.d. Vanaf dat ik mijn budget wat kan organiseren eind deze maand, kan ik kijken wat het budget toelaat. Een wekelijks uitje met trein of bus om toch een aantal uren van huis weg te zijn, zou zeer welkom zijn.

552. Aard je beter in een dorp of in een stad?
In Belfast merk je niet echt in een grote stad te vertoeven hoewel er altijd wel iets gebeurt. Daarin verschilt Dublin dacht en nacht omdat het voor toeristen aantrekkelijker is. De voordelen van een stad zijn de anonimiteit. In het dorp waar ik opgroeide en nu opnieuw woon is er zoveel bijgebouwd dat het bijna 20 000 inwoners heeft en een gelijkaardig karakter als Belfast, of althans een kleine stad. Als ik mocht kiezen, verkies ik een stad als Dublin, een gemoedelijke, vriendelijke mentaliteit met voldoende gelegenheden om een binnen enkele minuten een rustig, groen plekje op te zoeken.

553. Met welke persoon die je niet persoonlijk kent, voel je je verbonden?
Bij deze potentiële vraag kijk ik vooral naar bepaalde schrijvers. De gedachtegangen in bepaalde werken liggen vrij dicht bij hoe ik de zaken interpreteer of ervaar. Of waarschijnlijk begrijp ik geschreven woorden beter dan gesproken woorden. Dostoyevsky en J.D. Salinger zijn er alvast twee van, Paulo Coelho’s The Alchemist, vind ik ook wel inspirerend en voel wat verbondenheid.

554. Waar houd je je aan vast in moeilijke tijden?
In dat opzicht ben ik wel optimist, op de vraag ‘hoe gaat het met je’ antwoord ik dan ‘het kan altijd beter’. Je kan ook beschouwen dat ik me vasthoud aan cynisme, iets wat psychologen letterlijk op mijn diagnoseverslag hebben opgenomen.

555. Ben je lief voor jezelf?
Als je minstens de helft van voorgaande antwoorden hebt gelezen, kan ik deze vraag overslaan. Ter samenvatting: een serieus werkpunt.

556. Wat houdt vriendschap voor jou in?
Dat je op iemand kunt vertrouwen en dat ze eerlijk zijn tegenover je. Dat je een persoon neemt zoals ie is, met positieve en minder goede eigenschappen en daar rekening mee houdt en aanvaard zonder klagen.

557. Door wie ben je onlangs verrast?
Ik word regelmatig verrast omdat ik vooral rekening houd met worst case scenarios. Ik ga er wel van uit dat alles uiteindelijk op zijn plooi geraakt, maar zoals een volkswijsheid zegt, als alles te vlot verloopt, heb je iets over het hoofd gezien. Bij nader inzicht blijkt het om een afgeleide van Murphy’s Law te gaan.

558. Durf je vragen te stellen?
Dat hangt opnieuw af van de omgeving, de atmosfeer, de betrokkenen, etc. Over het algemeen, durf ik wel vragen te stellen, helaas komen ze pas in me op als het moment gepasseerd is. Vaak stel ik wel een vraag om interesse te veinzen. Om me even de tijd te gunnen om alles te verwerken en de situatie in te schatten en evalueren. Het is pas na een grondige analyse dat ik de vragen vind die ik had moeten stellen.

559. Heb je dingen op voorraad die je zelf nooit eet of drinkt?
In mijn bestellingen zitten wel eens voeding in blik (geconcentreerd tomatenpuree, vis of bonen) waar mijn lichaam nogal problematisch op reageert, het wordt meegegeven met familie die dan op hun beurt items meebrengen of ruilen als alternatief. Wat ik niet zelf verbruik, gaat niet lang in mijn bezit blijven.

560. Leg je jezelf zelfverzonnen regels op?
Als hier gedoeld wordt op strategieën en tactieken, jawel, een hele hoop. Het is niet echt een regeltje waar ik me consequent aan houd, eerder een programmeertaal ‘als a’, ‘als b’, etc. ‘dan’. De strategieën kunnen ferm verschillen als er zelfs maar het kleinste detail fluctueert.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

