1000 vragen aan jezelf #27

521. Van welke documentaire was je onder de indruk?
Voor het Youtube-tijdperk kon ik genieten van de natuur en geschiedenisdocumentaires op tv. Tegenwoordig in mijn queeste naar kennis, heb ik gemerkt dat er velen in omloop zijn die gefinancierd zijn door multinationals of toch hun zegje in heb mogen doen en hun waarheid verkondigen. Omdat er in de archeologie ook al verschillende opvattingen en interpretaties zijn, is het nog moeilijk de echte waarheid te achterhalen en wordt er vooral gespeculeerd. Die speculaties zijn afhankelijk van wie het verkondigt en hoe gerenommeerd en gerespecteerd ze zijn. Dus wie het luidst blaft… geldt niet alleen in de politiek maar ook in documentaires. Als ik echt eentje moet opnoemen, is het wel ‘An Inconvenient Truth’ van Al Gore.

522. Ga je altijd je eigen gang?
Ik laat me veel te vaak leiden door de gedachten ‘hoe ik zou reageren als’, en baseer mijn acties daarop. Het is een soort van anticiperend gedrag dat niet echt bevorderlijk is voor mij, en voor niemand eigenlijk. Opnieuw een werkpunt. Je kan echter een extreem altruïstisch persoon niet snel veranderen. Ik heb een degout van mensen die alleen aan zichzelf denken, vandaar dat mijn werkwijze veel psychologisch aandacht zal vergen. Ik ga maw zelden mijn eigen gang als het anderen op welke manier ook zou kunnen storen en dat werkt verlammend.

523. Hoe ver heb jij je verleden achter je gelaten?
Dat is een moeilijke. Op bepaalde vlakken heb ik feiten achter me gelaten. Het blijft echter op mijn harde schijf aanwezig omdat ik mijn activiteiten en handelingen heb ontworpen op basis van wat in het verleden is gebeurt, gecombineerd met een dosis gezond (en minder gezond zoals beschreven in voorgaande antwoord) verstand.

524. Wat zou je eigenlijk niet meer moeten doen?
Ik heb geen zin om mezelf steeds te herhalen. Aan de hand van eerdere antwoorden en mijn volledige – ongeschreven – lijst van werkpunten, besef ik wat ik zou moeten laten.

525. Houd je van klassieke muziek?
Jazeker. Het feit dat mijn favoriete genres (echter niet allemaal) probleemloos tot klassieke meesterwerken herwerkt kunnen worden, en andersom, toont aan dat het niet geschikt is voor de mainstream popcultuur.

526. Hoe opgeruimd is het in jouw hoofd?
Beeld je een hele grote opslagruimte in die volledig gevuld is. Bij sommige dozen of containers geraak je amper bij maar ze zijn er wel. Hier en daar ligt een meter stof op. De beschikbare stofzuiger is onvoldoende krachtig om de hele ruimte proper en afgeruimd te houden.

527. Welk gedicht vind je heel mooi?
Gedichten zijn niet bepaald mijn ding. Ik denk vrij letterlijk en snap vaak de vrijheden die de dichter aan hun werk geven niet.
Ik heb in mijn dorpje een mede-ASS’er die het best communiceert via gedichten en die snap ik maar al te goed. Mocht het je interesseren, haar werken zijn verkrijgbaar in de betere boekhandel of online (Vicky Potters).

528. Ben je een goede verliezer?
Ik weet wanneer iemand me overtreft. Ik veronderstel dat ik best competitief ben maar leg me neer bij overmacht. Toch wil ik steeds beter zijn/doen dan het gemiddelde. Ik ga echter niet gefrustreerd doen of agressief worden, wat ik wel doe is mijn ongenoegen uiten via sarcasme. Hoe dat dan weer geïnterpreteerd wordt, weet ik niet. Ontwijkend antwoord nummer 500?

529. Wie zou jou moeten spelen als je leven werd verfilmd?
Christoph Waltz zou dat wel goed doen. Zijn acteerprestaties in de Tarantino films zijn verbluffend. Vooral het personage in Django Unchained, Dr. King Schultz, spreekt me wel aan, neemt het op voor de slaven zonder medelijden te hebben. Doet zijn ding op zijn eigen(-wijze?) manier. Praktisch wordt het al iets moeilijker omdat hij – net geen (scheelt echter geen twee maanden) – twintig jaar ouder is dan mij.

530. Hoelang heb je nodig om je klaar te maken voor een feestje?
Vroeger was dat op minder dan 10 minuten. Nu gaat er echter een heel mentale voorbereiding bij kijken die me mentaal uitput. Over het algemeen houd ik een heel ruim schema aan om alle mogelijke obstakels het hoofd te bieden.

531. Wie is je rolmodel?
Ik heb nooit echt een rolmodel gehad of gekend. Ik ben een afgietsel van goede eigenschappen (naar mijn interpretatie) van een hele hoop mensen.

532. Zou je iets stelen als je er niet voor zou worden gestraft!
Dat hangt er van af van wie je steelt. Gaat het om iemand die alle rijkdom heeft, zonder enige twijfel wil ik dan Robin Hood spelen. Ik ga echter niet iets afnemen van mensen die het al niet breed hebben. Het is wel zo dat de mensen te materialistisch denken en zichzelf wijsmaken niet zonder auto te kunnen, of niet zonder ‘whatever’. Zulke bezittingen zijn tegenwoordig voor vele mensen cruciaal om job uit te voeren, om taxi te spelen voor de kinderen. Vergelijk het met zowat jan en alleman die niet zonder gsm kan. Ik zou al geen interesse hebben om zulke zaken te stelen, althans niet voor mezelf.

533. Past je naam bij je?
En heb opnieuw een déjà-vu gevoel. Er zal wel een miniem detail anders zijn in de vraag. Ik ben de naam gewoon en als het op straat geroepen wordt, reageer ik zoals een hond op zijn naam reageert, wel zonder te kwispelstaarten en vaak ook zonder kwijlen.

534. Wat is het grootste verschil tussen jou en je partner?
Die houd ik tegoed voor wanneer het zover is.

535. Welke gekke eetgewoonte heb je?
Wederom een déjà-vu. Ik denk een vrij normale eetlust en -gewoonten te hebben. Er schiet me wel te binnen dat ik vroeger op familiefeestjes van alle snacks geproefd wou hebben, met maagpijn tot gevolg. Maar dan had je wel gekke combinaties.

536. Als alles mogelijk was: welk dier zou je willen hebben als huisdier?
Iets dat net buiten het normale valt, een zwijn(tje), of een Giant Alaskan Malamute. Toch wel iets waar je niet teveel moet naar omkijken, waardoor een zwijn al gemakkelijker is dan een hond. Of doe maar een luiaard (blijkbaar zijn ze schrikwekkend als ze nat zijn)

11-_sloth_waving.jpg

537. Op welke vraag wist je onlangs geen antwoord?
Dat zijn er enorm veel. Vaak los ik op met te antwoorden op de vraag retorisch was. Als de persoon al niet weet wat retorisch is, is hun vraag irrelevant. Het probleem met op een vraag ad rem te antwoorden is dat je onvoldoende alle aspecten hebt kunnen overwegen of toch specifiek op vragen waarbij ik het antwoord niet weet. Als er gevraagd wordt of ik honger heb, weet ik binnen drie seconden het antwoord wel. Drie seconden is aanvaardbaar om te antwoorden, niet? Anderzijds is de meest vreselijke vraag: ‘Hoe is’t?’ en aanverwanten.

538. Wat is de allerbeste uitvinding geweest?
De meeste uitvinding zijn zowel een vloek als zege gebleken. Voor het internet zijn de nadelen duidelijk, voor boeken is het nadeel weer dat tegenwoordig iedereen een boek kan schrijven en zijn/haar nonsens de wereld insturen om nog te zwijgen van het natuurlijke ingrediënt (papier). De enige met voornamelijk positieve aspecten zijn vaccins, hoewel dat voor mij andere vragen oproept. Ik kan niet meteen iets opnoemen. Ik vermoed dat Nikola Tesla de beste uitvinder was. Helaas miste hij commercieel inzicht en werden zijn uitvindingen ingepikt en gebruikt om het volk uit te buiten. Jawel, Tesla’s idee was om de hele wereld van gratis, duurzame en groene energie te bieden. Uiteraard niet naar de zin van de rijkaards die zijn projecten financierden.

539. Als je moest emigreren, naar welk land zou je dan gaan?
Ierland is een grote kanshebber. Al heb ik ook wel interesse in een chalet in een Scandinavisch land of Canada (ergens afgelegen iig).

540. Waar zoek je een film op uit?
Ik kies een film op basis van de inhoud. Vaak vind ik interessante films die ergens (op het internet) aanbevolen worden en ga er dan naar op zoek. Via IMDB ga ik dan verder op ontdekkingstocht naar ander werk van een bepaald acteur/actrice of gelijkaardige films. Het zogenaamde ripple effect (in het Nederlands vertaald als domino-effect).

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

