1000 vragen aan jezelf #26

501. Laat je je graag verrassen als je uit eten gaat?
Nee, een zo gedetailleerd mogelijke planning van de activiteiten is meer dan welkom. Qua menu laat ik me leiden door wat ik op dat moment lekker vind.

502. Wat is je beste besluit in je carrière?
De besluiten waarmee ik mijn principes heb nageleefd. Daardoor wel een aantal functies kwijtgeraakt en zelfs een keer gedegradeerd in rang maar iedereen weet wat ze aan me hebben, bureaucratie werkt bij mij niet. Degenen die met me gewerkt hebben, zullen me ongetwijfeld en zonder tegenspraak opnieuw als collega willen (dat is me toch al vaak gezegd).

503. Wat is je favoriete bloem?
Waterkers, radijs, courgette, de mosterdplant, rucola, bieslook, citroenverbena, tijm, oregano, basilicum, koriander, munt, maar die verkies ik om andere kwaliteiten dan een mooie bloem. Hoewel ik niet echt fan ben van de Provence (te warm) kan ik erg genieten en tot rust komen van lavendel (dat trouwens ook culinaire en medische voordelen biedt).

504. Zou je onder hypnose te brengen zijn?
Wie zal het zeggen, ik heb geen schrik om me op die manier te laten behandelen mits het gaat om professionele begeleiding. Ik zou pertinent weigeren dit voor camera of tijdens een show te ondergaan. De controle proberen blijven bewaren, zou vreemde dingen met me kunnen doen (lees: gevaarlijk voor omgeving).

505. Wat moet je hoognodig weggooien?
Hmm, momenteel niet veel in mijn nieuwe appartementje. In mijn vorige verblijf staat nog wel enkele containers werk maar dat is van de hele familie.

506. Welke buitenlandse stad zou je graag willen bezoeken?
Vooral steden in moslimlanden vanwege de rijke cultuur en eeuwenoude beschavingen. Of Midden en Zuid-Amerikaanse steden om dezelfde redenen. Ook Sint-Petersburg spreekt me wel aan (met dank aan Dostoyevsky).

507. Draag je vaak lippenstift?
Nee, niet zo heel vaak. Ik gebruik zelfs geen lippenbalsem. Er is altijd wel de geur die me doet walgen of de textuur op een plaats waar ik het niet graag heb. Ik zou – bij wijze van spreken – liever dagelijks mijn nagels lakken dan ook maar iets op mijn huid of lippen te smeren (met uitzondering van hydraterende creme, die verfrist en wrijf je gewoon weg).

508. Wat is je favoriete taartje?
Ik ben geen dessertenmens. Vroeger kon ik elke avond een potje rijstpap oplepelen.

509. Bezoek je wel eens een kerkhof?
Dat gebeurt wel eens. Ik woon er nu praktisch naast eentje. Ik geniet van de rust die er heerst. Ik schrik wel op als iemand plots opstaat nadat hij of zij een steen heeft schoongemaakt, bloemetjes vervangen, je kent het wel…

510. Hoeveel wil je maximaal uitgeven voor een goede fles wijn?
Ik kan er mijn geld niet aan geven. Sommige duurdere wijnen smaken minder goed dan de goedkope versies in de supermarkt. Op vlak van smaak moet ik niet veel uitgeven aan drank als de hoofdreden is zo spoedig mogelijk in een roes verkeren om de wereld draaglijker te maken en zo lang mogelijk te rekken. Moet wel toegeven dat ik bij de Griek een lekkere wijn heb ontdekt en af en toe haalt mijn beste maat er nog wel eens een paar flessen van in huis.

511. Hoe zou je je kledingstijl omschrijven?
Nonchalant, comfortabel, niet te oubollig (hoewel ik de hedendaagse trends niet volg of begrijp, die broeken met het kruis op je knieën oogt niet alleen raar, ik denk dat het heel ongemakkelijk is. Voor mij stuurt het ook een signaal dat de persoon in kwestie geen luxueuze auto kan betalen om iets te compenseren). Als ik echt naar niets moet omkijken, draag ik liefst army trousers, vooral handig omwille van de opbergmogelijkheden. Voorts heb ik een hele collectie hoodies, overgenomen van het Ierse leven waar blijkbaar niemand (behalve toeristen) een jas aan hebben. Waarom hebben alle vragen waarbij iets ‘beschreven’ moet worden, zo een lang antwoord?

512. Wat is er terechtgekomen van je tienerdromen?
Goh, bitter weinig, ik wou gewoon een rustig leven met huisje-tuintje-boompje en waarbij ik een vrij onzichtbaar persoon ben, een beetje blenden in de maatschappij zonder er tussenuit te springen.

513. In welke zee heb je voor het laatst gezwommen?
De Middellandse Zee. Tijdens mijn laatste vakantie (verlengd weekend eind december) aan de Noordzeekust was het iets te fris en iets te vroeg om ijsbeer te spelen.

514. Kook je vaak uit pakjes en zakjes?
Praktisch nooit, of je moest de all-in broodmix beschouwen als pakje of zakje.

515. Waar voel je je geborgen?
Ik hoop op mijn nieuw adres spoedig een geborgen gevoel te krijgen. De laatste keer dat ik een geborgen gevoel had, was op de afdeling diagnostiek van een psychiatrisch ziekenhuis.

516. Wat is je beautygeheim?
Ik kan er wel enkele geven maar het werkt bij mezelf niet. Heb zelfvertrouwen, geloof in je kunnen, wees jezelf en besef dat iedereen – zelfs de grootste modellen – niet 100% tevreden over zichzelf zijn. En zoals ze in het Engels zeggen:’Beauty is only skin deep.’

517. Ben je soms streng voor jezelf?
Verander ‘soms’ door ‘altijd’ en je hebt je antwoord. Opnieuw een verdedigingsmechanisme want als je zelf je grootste criticus bent, stoor je je vaak minder aan wat de omgeving over je zegt of denkt. Werkt opnieuw niet al te vaak voor mezelf want kritiek slaat in als een bom.

518. Welk verhaal gaat al jaren rond in de familie?
Goh, heb al lange tijd geen of weinig familie gezien, behalve moeder, zus en broer en hun gevolg. Tijdens familiebijeenkomsten worden (werden?) een arsenaal aan verhalen – te pas en te onpas – opgedist. Eentje die ik vaak moest aanhoren, was na een uitgebreid Chinees restaurantbezoek. Toen we bij mijn oom en tante aankwamen, parkeerden we vlak naast een frituur. Mijn oom vroeg me of ik echt niks anders meer wou eten. Ik was eigenlijk best verbaasd dat ik mijn curryworst/frikandel niet kreeg. Zo gaan familiefeesten bij ons er dus aan toe, deze verhalen focussen zich vooral op personen die voor de eerste keer hun partner meepakken. Zo tof zijn ze wel.

519. Wanneer ben je voor het laatst een hele dag in de buitenlucht geweest?
Als hiermee werkelijk van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat bedoeld wordt, heel lang geleden. Waarschijnlijk in mijn late tienerjaren toen ik met vrienden kampeerde aan zee. Eind vorig jaar toch vrij lange periode in de buitenlucht geweest (mits een kort restaurantbezoek, toiletpauzes en koffiebreaks niet meerekent). Ik geloof die dag toch over 30km op mijn teller had staan, helaas was mijn nachtrust niet naargelang en de volgende dag voelde ik – vermoedelijk – spieren waarvan ik niet dacht ze te hebben (of toch niet op die plaatsen).

520. Hoe vaak schrijf je met de hand?
Vandaag nog. Gisteren werd me gevraagd een computer op te schonen. Ze vergaten echter dat de batterij halfleeg was en ik had geen compatibele oplader. Vandaag dus eerst McAfee erop losgelaten, nadien de CCleaner (link toegevoegd omdat je gratis de professional testversie kan gebruiken) zijn ding laten doen. Nadien nog een hele reeks aan tips en tricks verstrekt. Euh, ohja, ik heb dus enkele sterke wachtwoorden manueel opgeschreven.
Hopelijk opnieuw wat meer als ik eindelijk die cursus Arabisch aanvang. Hoogstwaarschijnlijk zijn die tekens duidelijker leesbaar dan mijn geschrift.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

