Mijn parels voor de zwijnen…

jesuistielt.jpg

Zoals je wellicht al gemerkt heb, lucht ik hier regelmatig mijn hart. Ik gebruik dit media in plaats van het overgewaardeerde en ongemanierde medium FB. Als je je waagt om een ergens een mening over te hebben of je gedacht te zeggen, wordt dit je serieus aangerekend. Het is alsof iedereen zich aangesproken voelt en de meesten mengen zich om hun ondoordachte gedachtekronkels op de wereld los te laten. Het is een van de redenen waardoor ik me nog amper vertoon op voornoemde site.

Door mijn werkervaring in Ierland heb ik een vriendengroep die in alle hoeken van Europa wonen. Je zal het wellicht wel gehoord hebben, de dierenmishandeling in Belgische slachthuizen. Ik sta versteld hoe mensen plots ophun achterste poten staan (pun intended). Niet omdat ze weer iets hebben om hun afkeer tegen te uiten of dat ze weer ongegeneerd een (of hun eigen) mening verkondigen. Ja, het is erg wat die dieren meemaken. Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat varkens als ze op de vrachtwagen worden geladen die hen naar de slachtbank leidt, ze reeds weten welk lot hen te wachten staat. Aangezien iedereen zijn of haar zegje kan doen op het internet, twijfel ik aan alles. Het feit dat een neuro-wetenschapper een statement maakt, die deel uitmaakt van een dierenrechtenorganisatie, maakt haar beweringen niet minder geloofwaardig maar eerder vooringenomen. Dieren blijken over het algemeen slimmer te zijn dan wij, mensen, altijd dachten. Hoewel op andere manieren dan de mens denkt. We weten allemaal hoe de maatschappij denkt over minderheidsgroepen, mindervaliden, etc. Alle geluk worden deze niet in transporten naar het slachthuis gestuurd. Ik begrijp dat niet overal dergelijke praktijken gangbaar zijn, maar vrees dat het in vele landen het er net hetzelfde aan toegaat.

Enerzijds moet je rekening houden met de markt. Als de klant het goedkoopst mogelijk stukje vlees wil, zal er ergens gedurende het hele proces, bespaard moeten worden. De boeren klagen al jaren steen en been dat ze nog amper kunnen leven van hun stiel. De hele bevolking komt plots in opstand omdat de dieren in hun laatste minuten/uren zo slecht behandeld worden. Niet of onvoldoende beseffend dat ze dit zelf, indirect, in de hand gewerkt hebben en daardoor medeschuldig aan zijn? Bepaalde supermarkten hebben zeer snel gereageerd en het contract opgezegd met betreffende slachthuis. Serieus? Gaan ze daar echt nooit controleren? In deze tijden moeten de grote kledingmerken regelmatig naar derdewereldlanden om te controleren of hun waren aan alle voorwaarden voldoen. En niet nader genoemde supermarkt laat het na de volgens mij toch verplichte controles uit te voeren. Maar wat het volk niet weet, laten we rustig zo. Gaan het volk die supermarkt nu links laten liggen? Ik denk het niet. Gaan ze plots voor het iets duurdere vlees met een kwaliteitslabel? Ik vrees van niet.

Ik ga het betreffende bedrijf niet goedpraten. Ik ga ook de werknemers niet beschuldigen omdat zij vaak de speelbal zijn van de managers en bedrijfsleiders. Het komt volgens mij maar heel zelden voor dat de leiding van een bedrijf geen benul heeft van wat er zich afspeelt op de werkvloer. Zeker niet omdat er zo big brother gespeeld wordt, camera’s gehangen, etc om iedereen onder de knoette houden.

In verband met de reacties op nieuwssites en dergelijke is de algemene tendens dat de meesten toch overwegen minder vlees te gaan consumeren maar niet volledig vegetarisch gaan worden. Benieuwd of ze dit wel zouden doen als er een filmpje wordt getoond hoe kippen hun leven doorbrengen. Gelukkig bestaat er een etikettering die aangeeft of de kip in kwestie zonlicht heeft gezien of niet. Het zogenaamde biologische eten wat de meeste mensen ook vaak links laten liggen in de supermarkt omdat het vaak duurder is. Een bijkomend probleem is dat er ruimte is voor gesjoemel en dat het onvermijdbaar is. Hoe overtuigt kan je nog zijn of het vleesje dat je bij je lokale slager wel zo koosjer (pun intended) is?

De bevolking komt ook bijna jaarlijks in opstand tegen het offerfeest en bijbehorende slachten van schapen. Het feit dat dit onverdoofd gebeurt is ook niet al te diervriendelijk, dat laat ik even buiten beschouwing. De moslims passen wel hun tradities aan, om overschotten te vermijden wordt alles verdeeld onder buren, armen, etc. In Turkije is er in 2009 een project opgestart om in plaats van een schaap te slachten, gevraagd wordt ongeveer 130 euro te storten op een rekening die mensen van vlees voorziet in arme, nood behoevende regio’s. Dat lijkt me meer hoe er eeuwen geleden werd geleefd, het geslachte dier werd zo goed als helemaal gebruikt (beenderen voor materiaal, huid als kledij, vlees om te eten, etc), moslims zorgen dat er niets verloren gaat. In 2013 telde België ongeveer 27 miljoen geslachte dieren per maand terwijl we in datzelfde jaar met 11,2 miljoen waren. Ik besef dat er van het zogenaamde slachtafval nog producten gemaakt worden (om je geen degout te laten krijgen van frituursnacks zal ik hier niet verder op ingaan, ja, ik heb nog gewerkt voor Beckers). Dierenmishandeling is iets wat al heel lang oogluikend wordt toegestaan. Dat de mensen zich nu plots zo ergeren, sust hun geweten waarschijnlijk.

In dit hele verhaal zijn er verschillende visies, standpunten, e.d. maar vind het vrij hypocriet hoe de bevolking reageert. Ik bedoel hiermee niet dat we gewoon verder moeten doen. De legbatterijen zijn het collectieve geheugen ontsnapt. Alle dieren worden ook niet gelijkwaardig behandeld.

Ik moet toegeven dat mijn standaardantwoord vroeger – als een vegetariër of veganist me vroeg waarom ik vlees eet – was, dat de dieren toch geslacht zijn, dat het hen niet meer zal helpen. Niet beseffend dat het wel een miniem verschil kan maken voor de nog levende dieren. Ik ben geen vegetariër of veganist maar ik merk dat ik bewust meer kies voor vleesvervangers. Het interessante is datik een serieuze vleeseter was en me nu beperkt tot nog geen 150g vlees per week. Mijn moeder houdt kippen wat me een constante levering van eieren voorziet, ik voorzie de kippen op mijn beurt van het groenafval. Het zijn maar kleine, minieme dingen maar dat sust mijn geweten. Ik weet niet of het komt door ouder te worden, maar ik houd meer en meer rekening met een levenswijze en -stijl die de natuur het minst mogelijk schade toebrengt. In het achterhoofd houdend – als ik kinderen zou hebben of willen – een wereld te kunnen nalaten die nog hoop biedt.

Ik ga bewust niet teveel tags instellen om eindeloze reacties te mijden. Degenen die willen reageren, ga je gang, weet wel dat ik op mijn blog, mijn visie deel met de wereld, hoe fout die ook kan zijn. Ik ben niet alwetend en claim dat ook niet te zijn. Ik moet me baseren op informatie waarvan je niet of amper kan achterhalen wat de waarheid nog is.

Nog een laatste cartoon om de hypocrisie te benadrukken van de maatschappij. Weet je nog toen heel de wereld zijn profielfoto veranderde naar de Franse vlag? Werd dit ook nog wereldwijd gedaan toen gelijkaardige drama’s zich afspeelden in Istanboel, in het midden oosten en verre oosten of Afrikaanse landen?

[Voor de niet-Belgen, Tielt is de gemeente waar het bewuste slachthuis gelegen ligt.]

 

 

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

Geef een reactie

