1000 vragen aan jezelf #25

481. Bij welk tv-programma zap je meteen verder?
Van zodra ik me bewust ben dat er zever verkocht wordt of als er reclame op je afgevuurd wordt. Daardoor neem ik steeds vaker programma’s op om later te bekijken en te kunnen doorspoelen tijdens de reclameblokken (is het je al opgevallen dat het volume luider wordt om je te wekken mocht je ingedommeld zijn?).
Voorts is er wel een hele waslijst aan programma’s die me doen kokhalzen waardoor ik de tv vaak uitzet.

482. Wanneer heb je voor het laatst iemand voorgelezen?
Dat was aan mijn zus. Een stukje voorgelezen uit mijn huurcontract terwijl ze autoreed. Niet echt het soort antwoord waar op aangestuurd werd, maar ja.

483. Ben je goed in smalltalk?
Hell no. ‘Beam me up, Scotty’ is het eerste wat in me opkomt als het me overkomt. Nee, ik ben geen trekkie.

484. Welk nieuws greep je onlangs enorm aan?
Elk nieuwsitem dat verklaart dat mensen onrespectvol of denigrerend behandeld worden. Of zoals heel vaak gebeurt fake news, nee, niet het soort dat een zekere Amerikaanse president verkoopt. Eerder het terroriseren van overheden e.d. om het volk bang te maken.

485. Welke taal zou je graag kunnen spreken?
Ik wil vooral talen en culturen begrijpen. Ik moet trouwens dringend werk maken van mijn cursus Arabisch. Als dat wat meevalt, hoop ik in een later stadium te starten met Chinees (Mandarijn). Als ik daarna ook nog Spaans, Hindi en Russisch leer, zijn de top 6 meest gesproken talen me niet vreemd. Mandarijn, 1mia; Engels, 765mio; Spaans, 466mio; Hindi, 380mio; Arabisch, 355mio en Russisch, 272mio. Op die manier zou ik toch bijna de helft van de wereldbevolking potentieel kunnen begrijpen, al is er het probleem dat tegen die tijd mijn cijfers niet meer kloppen.

486. Kun je bellen blazen van kauwgum?
Dat lukte me toch ooit, ga het nu niet uittesten. Next!

487. Wat was je favoriete verjaardag?
Geen enkele, zelfs vroeger niet omdat ik verjaar tijdens de zomervakantie en daardoor nooit klasgenootjes kon uitnodigen of toch nooit zoals de anderen dat deden. Toen ik begon uit te gaan, waren de feestjes vrij marginaal met een iets zwaardere kater dan normaal.

488. Wat is je stopwoordje?
Ik vrees hier opnieuw te moeten teruggrijpen naar ‘Serieus?!’

489. Kun je je makkelijk in tekenfilms inleven?
Nee, niet echt. Bij boeken heb ik hetzelfde ‘probleem’. Je bent en blijft buitenstaander. Mijn inlevingsvermogen en fantasie zijn ontoereikend op dat vlak. Het klinkt bijna als een legale soort van stalking of voyeurisme (zonder de seksuele connotatie).

490. Zoek je je wasmiddel uit op geur?
Ik durf wel eens vragen welk merk iemand heeft van wasmiddel als het me behaagt, maar al te vaak zijn die geuren snel vervaagd of verbloemd door liters deo en aanverwanten. Nee, in winkels – als ik er al kom – ga ik niet ruiken aan wasmiddel noch aan eender welk product. Geuren komen me al sterk genoeg binnen. Ik ben tevreden met degene die mijn moeder me meebrengt en indien niet, vraag ik om vorig product opnieuw mee te brengen en krijgt ze de andere terug.

491. Is het gras altijd groener bij de buren?
Heeft ieder huisje zijn kruisje? Het is iets psychologisch, vermoed ik, waardoor mensen denken dat het op een ander beter is, maar de minder positieve aspecten worden vaak niet opgemerkt.
Ik moet toegeven dat ik net even in de tuin heb gekeken en wat blijkt, het gras van het huis van de huisbaas is groener dan die van beide buren. Welke gevolgen ik daaruit moet trekken, is me een raadsel.

492. Wat is je favoriete gezonde snack?
Fruit en groente zijn me voldoende gezond. Ik heb wel voorkeuren naar bepaalde soorten en sommige laat ik gewoonweg links liggen. Vreemd is wel dat ik graag tomaten eet maar liefst niet op een smoske (broodje gezond).

493. Hoe stevig is je handdruk?
Dat verschilt tussen man en vrouw. En vaak ben ik voorbereid als ik iemand de hand schud die een stevig handdruk heeft.

494. Schrijf je vaak dingen op om ze beter te kunnen onthouden?
Dat zou ik beter wat vaker doen. Ik denk altijd dat ik het wel zal onthouden. Feit is dat wanneer ik iets heb genoteerd, dat ik het papiertje net zo goed kan weggooien omdat ik het me zal herinneren. Gooi ik echter effectief het papiertje weg, vergeet ik het gegarandeerd. Het geheugen is een vreemd beestje.

495. Waar heb je voor het laatst ‘ja’ tegen gezegd?
Eergisteren waarschijnlijk toen de huisbazin langskwam. Sindsdien heb ik niet meer gepraat.

496. Wat is je favoriete maaltijd van de dag?
De volgende is steeds mijn favoriete maaltijd. Vaak vergeet ik om op regelmatige momenten te eten vanwege een verstoord dag/nachtritme. Tegen dat ik echt een hongergevoel krijg, begin ik pas te koken (letterlijk). Als ik niet kan wachten tot een maaltijd klaar is, is het gemakkelijk om enkele sneetje van mijn brood te snijden en te beleggen.

497. Val je weleens in slaap voor de tv?
Dat is zeker al eens gebeurd. Al te vaak tijdens saaie sportwedstrijden. Ik probeer me te conditioneren om sneller naar bed te gaan als ik de eerste tekenen van moeheid opmerk. Wat best wel moeilijk in te schatten is als je een fysiek rustige dag hebt gehad.

498. Hoe erg is je verzamelwoede?
Mijn obsessie zijn vaak heel kortstondig. Op jonge leeftijd nam mijn vader na het werk eenmaal per week een lading Panini stickers mee. Ik wilde kost wat kost het boek volledig hebben wat uiteraard nooit lukte. Ik vrees dat ik dat als les geleerd heb, dat perfectionisme steeds onbereikbaar is. Toch weerhoudt het me niet om het zo kort mogelijk te benaderen.

499. Houd je je altijd aan je zelfopgelegde schema?
Nee, bij schema’s ontwaakt de rebel in me. Er is altijd wel een reden vindbaar die een opgelegd iets uitstelt.

500. Welk kunstwerk heeft grote indruk op je gemaakt?
De bekendste compositie uit de beeldende kunst is afkomstig van de hand van Edvard Munch. Ik kan ook best genieten van Mario Sanchez Nevado en Marc Allente zoals eerder vermeld. In een breder gamma kan ik ook muziekkunstwerken appreciëren van Beethoven tot Carl Orff, en meer contemporaire stukken. Uit de boekenwereld zal ik bij J.D. Salinger’s bekendste werk houden.

 

Ok, ik ben halfweg. Ik merkte wel een gebrek aan doorzettingsvermogen bij mijn bronnen om aan vragen te geraken. Ik hoop echter toch ergens alle 1000 vragen te kunnen vinden zonder het bewuste boek te moeten aanschaffen.

Auteur: dhjvg

Bijna 40j geleefd zonder de hulp gekregen te hebben die ik nodig had. Het tekent me en heeft me gemaakt tot wie ik nu ben. Vandaar het "(f)autistische", niet dat mijn inzichten fout zijn, het betekent alleen dat anderen het als fout kunnen aanzien. Maar dat is een ander paar mouwen want wie bezit de complete waarheid, wat is goed/fout? Ik bedoel alleen dat ik zelf weet dat mijn gedachten niet altijd de juiste zijn, hoe juist het ook moge klinken. De constante schemerzone die er steeds voor zorgt dat ik mezelf in vraag begin te stellen, mijn geestelijke gezondheid, of beter gezegd, de mentale gezondheid van de maatschappij (behendig het woord "samenleving" ontwijkend vanwege kristalheldere redenen).

1 thought on “1000 vragen aan jezelf #25”

Geef een reactie

